Annons

Diskutera Nya Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Någon ville sälja sin D60 till mig för 21500kr.

Jag gick inte på det (tack och lov).

Nu är jag bara glad. Låt den personen sitta med sina 3 AFpunkter. Jag kan sitta där med mina 7 och ändå ha betalat mindre för kameran än han gjorde.

Goddamn.

JAG VILL HA EN 10D! GODDAMNIT!

*gråter*
 
Re: 10D - Val av objektiv?

Rico skrev:

Verkar det vara en vettig idé? Hur har ni andra tänkt att göra som ska köpa 10D och inte har några objektiv sen gammalt?

mvh
Rickard

Efter vad jag läst om 28-135 IS och kollat MTF värdena, så har den en skärpa i klass med L-zoom objektiven (..kantoskärpan försvinner ju tack vare den mindre sensorn..)
så den tycker jag är en fullgod ersättare till L-zoomarna...om man kan stå ut med plast då ;-)
så den har jag köpt, och sen 100-400L is som täcker in resten enda upp till motsvarande 640mm (!) inte illa alls ;-)
så då fattas vidvinkel..har som sagt funderat på en Tokina 17mm där.

mvh
/Kim
 
Senast ändrad:
Tack för svaret Kim!

Nån som använder eller har någon erfarenhet av Sigma 24-70 EX ?
 
EdwardH skrev:

Nu är jag bara glad. Låt den personen sitta med sina 3 AFpunkter. Jag kan sitta där med mina 7 och ändå ha betalat mindre för kameran än han gjorde.

Så sant, så sant Edward.
Men jag har kameran i min hand och är mycket nöjd med den.
 
Re: Re: Re: Re: Diskutera Nya Canon 10D

Guffa skrev:
Nej, det är inte blixten som hjälper till, utan den inbyggda hjälpbelysningen.

Sitter mellan objektivet och avtryckarknappen.
10D har ingen AF-lampa alls. Det är som Gnurra skrev.
 
EdwardH skrev:
Någon ville sälja sin D60 till mig för 21500kr.

Jag gick inte på det (tack och lov).

Nu är jag bara glad. Låt den personen sitta med sina 3 AFpunkter. Jag kan sitta där med mina 7 och ändå ha betalat mindre för kameran än han gjorde.

Goddamn.

JAG VILL HA EN 10D! GODDAMNIT!

*gråter*


Ett tillägg till det här!
När D60 kom ut på marknaden, då den kostade 27000 till 30000kr beroende på var man köpte den. Var jag med i en diskussion om priset, där jag tyckte 15000 till 17000kr var mer rimligt till en amatör fotografs plånbok.
Svaren jag fick då.....Omöjligt! Man hade en utveklingskostnad att ta igen som jag tror man tagit in med råge.
Jag hade inte helt fel när jag föreslog att vänta med inköp tills marknaden svalnat lite. Nu släpper man en ny kamera som klår en D60 och till lika är billigare, 19750kr. Innebär att om ett par månader har den gått ner ett par tusen till.
Lycka till ni som haft is i magen och väntat, nu blir det över till objektiv också. D60 är säkert en mycket fin kamera, men som sagt i dyraste laget. Som begagnat objekt för 10000kr, skulle jag kunna tänka mig en D60.
 
Det ser jo ut til å være et smekkert lite smykke denne Canon 10D`n, men......
Selv hadde jeg ventet meg ennå flere forbedringer enn de som allerede er kjent. Større sensor (1,3x) og kanskje ennå flere pix. Iso-verdiene er kraftig justert, men ikke nødvendig for den vanlige mann i gata, eller...??
Ser absolutt ingen grunn til å bytte min D-60 som fungerer meget utmerket. Det sies at AF fungerer dårlig i lite lys. Joda, det kan jeg være enig i, men montèr på en ekstern blitz så er "problemet" løst.
Vil oppfordre folk til ikke å bytte for bare å bytte. Jeg er sikker på at de store forbedringene kommer om et år eller to.
Men jeg må jo innrømme at jeg ser fram til å lese tester å få holde i dette nye kameraet som fikk navnet 10D.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Diskutera Nya Canon 10D

Linmajon skrev:
10D har ingen AF-lampa alls. Det är som Gnurra skrev.
Va? Har de sparat in på den? Ja, se där. Jag trodde att den satt där, precis som på D60, men det är tydligen bara en vit prick som sitter under loggan.
 
som jag uppfattar det, så har de bara lagt till en funktion via den inbyggda blixten, inte tagit bort något.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.