Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diskutera Nya Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är lungt, jag tycker priset jag får betala är mycket kamera för pengarna..helt nöjd med priset.

Kim7i skrev:
Cyber har prissatt 10D till 18 970:- nu..och jag är nr 5 i kön :)
Attans! Jag betalar 25:- mer för min hos SF. Å andra sidan är jag #1 i kön :)
Kanske Cyber bara får hem 4 i första batchen och nästa leverans 'efter sommaren'?..

Det var visst folk ur personalen som stog före mig i kön på cyber, säker på att du är före alla i personalen på scandinavien oxå?
ja, inte 17 blir man glad om de får in 4 st i första omgången inte..

Skulle tro att Canon har bunkrat upp rejält inför kommande "lansering" för att slippa D60-syndromet.

Sitter som Nr:4 hos Hegethorns. Något dyrare men men...

Jeppe skrev:
Skulle tro att Canon har bunkrat upp rejält inför kommande "lansering" för att slippa D60-syndromet.
japp, det är vad jag tror oxå, annars skulle det ju vara dumt av canon att dra in D60 så tidigt som de gjorde.

Canon har nog bunkrat upp ett hyfsat lager. Tror knappast att 'alla anställda' i fotobranschen köper en. Den kostar ändå en rejäl slant.
Jag har många prylar med en 10D blir den enskilt dyraste av dem alla - lätt (förutom bilen).

Jag är Nr 9 på cyberphotos lista :)

Jag trodde *aldrig* jag skulle förhandsbeställa en osedd produkt ingen har sett eller testat.. och dessutom sån dyr grej! henrik <-- galen!

matnyttige skrev:
Jo det är sant. Jag har funderat på det med. Men om man tex tar 30 rullar diafilm per år + lika mycket svartvitt så är jag inte så säker på om kostnaden för detta är mindre än vad skillnaden mellan tex en Canon D10 och den följande modellen som dyker upp innom två år kostar. Man kan ju jämföra med Canon D60 som kom för 1 1/2 (2?) år sedan. Nu så får man ju en D10 för 7-8 tusen mindre som ändå är bättre. Film för 7-8 tusen är ju en hel del.
Jag är ingen "anti-digitalare" men är lite skeptisk till hysterin.

Jag håller med dig, Det är lite jobbigt med folk som MÅSTE ha en sak bara för att det är de senaste,

(nej kim jag menar inte dig)

henab skrev:
Jag är Nr 9 på cyberphotos lista :)

Jag trodde *aldrig* jag skulle förhandsbeställa en osedd produkt ingen har sett eller testat.. och dessutom sån dyr grej! henrik <-- galen!
Nu är ju inte 10D en helt igenom ny kamera egentligen utan en förbättrad D60. Just därför vågar många (jag) köpa den rakt av.
Jag föredrar förbättrad, beprövad teknik framför första generationen av något.
Just där har Pentax (och Minolta?) ett jätteproblem. Canons know-how ska inte underskattas efter D30/D60. Folk satsar gärna på säkra kort.
Var är Minolta på PMA förresten? Har de glömt åka till mässan?

Linmajon skrev:
Var är Minolta på PMA förresten? Har de glömt åka till mässan?

Jag har till 98% bestämt mig för att konvertera från Minolta (som jag är nöjd med) till Canon för att de är snabbare på att anama, och redan nu har stor erfarenhet av digitala system.

Tyvärr har förtroendet med att Minolta ska leva upp till mina förväntningar försvunnit.

10D ägare inom snar framtid ;)

Svenskt Pris

Hej Annons på Hegethorns.se hemsida

CANON EOS 10D
Canons nya 6 MegaPixels kamera, med en rad nya förbättringar än storsäljaren och föregångaren Eos D60. Ring och boka nu!

Just nu pris
18.790,00 kr

Linmajon skrev:
Nu är ju inte 10D en helt igenom ny kamera egentligen utan en förbättrad D60. Just därför vågar många (jag) köpa den rakt av.

Sant! Men nästan alla kameror har barnsjukdomar.

Alla canons nyare DSLRer har väl haft problem:
D30n - avstängningsproblemet, där kameran fortfarande drog ström fast den var avstänging
D60 - rawbuggen - vad den nu var för nåt? :)
1d - bandning och halvor i bilden
.. etc..

Jag skulle bli förvånad om 10Dn var helt fri från buggar..

Najs!

Sånt här bli man glad när man läser (från DP Review Canon forum):

Was at PMA yesterday and was able to check out the 10D. Being a D30 user I was very interested in the Auto Focus as that is the only complaint I have with the D30. The lens on the camera at the show was a 28-135 IS f3.5-5.6. To give it a real challenge I zoomed out (135 at 5.6) pointed the camera at the roof which is painted black and at least 20 meters away. The 10D snapped into focus instantly. Section of focus not only lights up in the viewfinder but there is an audible beep telling you it has locked in focus. I was extremely impressed. Anyone want to buy a good used D30.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar