Annons

Din objektivdröm i idagsläget?

Produkter
(logga in för att koppla)
För ögonblicket trånar jag efter ett Ef 300 2,8 IS, men jag skulle ju inte tacka nej om någon gav mig ett TS-E 24...

Vi får väl se om tomten anser att jag skött mig:p
 
Just nu längtar jag efter ett Canon 70-200 4,0 L IS USM + 1,4 ggr extender. Men inte så mycket längre... Kan förhoppningsvis hämta paketet på posten innan de stänger ikväll ;-)
 
paul innergård skrev:
VR. IS har ytterst liten betydelse, nästan ingen vid de förstoringsgrader som krävs för macro och insektsfoto. Med ett 200 mm krävs nog fotograferingsavstånd på minst 1,5 meter innan bildstabiliseringen börjar göra nytta.

Du har nog rätt när det gäller de minsta krypen men till dagfjärilar är jag ganska övertygad om att en bildstabilisator skulle vara till god hjälp.
Jag jämför mitt 300 med is och Sigma 150mm makro utan is. Fast jag har konverter på har jag lättare att hålla mitt 300mm stadigt än 150mm makro utan konverter.
Till dagfjärilar räcker dessutom 0,3 - 0,5x förstoring. Med konverter får jag ca 0,34x vilket nästan alltid räcker. Dock skulle jag vilja ha lite mindre brännvidd än de 420mm som konvertern ger. 200-300mm och lite närmare hade varit perfekt.
Dessutom varierar ju fjärilarna kraftigt i storlek och man vill ju gärna slippa byta objektiv i onödan.
 
Senast ändrad:
Sony 35 f/1.4 G

För mig finns det flera tilltänkta, men det jag säkert får fortsätta att drömma om är ett fast Sony 35 f/1.4 G. Jag har svårt för att lägga ut 15000kr på ett objektiv bara för nöjes skull. Då är det bättre för mig att satsa på Tamron 17-50 f/2.8 för det kommer nog att sitta på allt som oftast.
 
LasseL skrev:
...tja för min del är det ett 200/1,8 eller ett 70-200 2.8 IS.

Hur ser drömmandet ut för din del?

/L

Drömmen vore ett vitt 1 kilo lätt EF28-200 3.2L IS.
72mm filter gänga skulle vara klockrent.
Tyvärr finns det inte, men det vore det optimala.
Tror nog de flesta skulle byta sina extrema klumpar mot ett sådant.
 
PierreS skrev:
Du har nog rätt när det gäller de minsta krypen men till dagfjärilar är jag ganska övertygad om att en bildstabilisator skulle vara till god hjälp.
Jag jämför mitt 300 med is och Sigma 150mm makro utan is. Fast jag har konverter på har jag lättare att hålla mitt 300mm stadigt än 150mm makro utan konverter.
Till dagfjärilar räcker dessutom 0,3 - 0,5x förstoring. Med konverter får jag ca 0,34x vilket nästan alltid räcker. Dock skulle jag vilja ha lite mindre brännvidd än de 420mm som konvertern ger. 200-300mm och lite närmare hade varit perfekt.
Dessutom varierar ju fjärilarna kraftigt i storlek och man vill ju gärna slippa byta objektiv i onödan.
OK då, kanske du har lite nytta av IS. Du gav hur som helst en trovärdig förklaring.
 
Canon EF 24-85/2,8 L IS...

...till min 5D.

Har ägt 24-70/2,8 L, i mitt tycke för kort som walkaroundzoom på min 5D.

Äger 24-105/4 L IS, i mitt tycke bra medelväg men saknar ibland ljusstyrkan, närgräns och ngt mindre distorsion från 24-70. Har även en Tamron 28-75/2,8 som backup, grymt prisvärd.

Således skulle jag önska mig ngt i stil med 24-85/2,8 L IS - skulle förmodligen göra mig av med en hel del gluggar om det gick att köpa något dylikt.
 
Jahaja
Min önskelista ser ut som följer
EF 16-35/2,8L
MP-E 65 (med MT-24EX blixt)
TS-E 45
Har lite svårt med exakt vilken ordning dock.
 
En 24-70/2.8 IS skulle sitta fint. En 200/1.8 IS som är lika skarp som min 300/2,8 IS skulle inte vara dum. Men inget av dessa kommer nog snart... Så det är bara att drömma vidare ;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.