Re: Passa på så länge det finns diafilm o köpa till vettigt pris!
macallan skrev:
Sk,vanlig film kommer förmodligen att försvinna mer eller mindre i från marknaden, då efterfrågan har sjunkit drastiskt, varför vet väl dom flesta digitalfotografer.Det sortiment som kommer att lagerhållas kommer förmodligen bli så dyrt att det ej längre är "värt" att köpa.
Man får ej häller glömma silverpriset, som starkt påverkar tillverkningen av emultionsfilm.
Många trodde att dom gamla LP,skivorna skulle finnas kvar paralelt med dom klart mindre o smidigare CD,skivorna, men hur blev det? En paralell bara.
DIGITALKAMERAN HAR KOMMIT FÖR ATT STANNA!
Mvh, Kjell-Åke Johansson
Så var det dags igen, såååå trötsamt.
Alla trodde ju att LP skulle försvinna över en natt, men den bet sig kvar bland dem som uppskattar det runda, analoga ljudet. Idag är det LP som ökar mest, visserligen från en redan låg nivå, men ändå.
Film, i synnerhet s/v, kommer att finnas kvar av samma anledning som analogt ljud - det är oefterhärmeligt, det är en speciell känsla, det är roligt o.s.v. De som fortfarande kommer att kunna hantverket i framtiden kommer att vara eftertraktade som producenter av ett exklusivt hantverk. En gång i tiden var allt glas handblåst - det fanns ingen annan teknik. Sen kom den valsade, moderna glasproduktionen och det handblåsta glaset dog nästan ut. Men de som bevarade kunskapen kan idag ägna sig åt ett eftertraktat, exklusivt hantverk med höga priser på produkterna.
Priset på film kommer nog att öka iofs, det är rätt. Men priset har inte sjunkit hitils, det finns gott om mindre leverantörer i lågkostnadsländer som står på kö att ta upp produktionen.
Är det inte bevis nog att det utvecklas nya filmer? Nya, analoga filmer, 2006!
Själv skule jag aldrig i h-vete sälja mina analoga utrustningar, och jag tänker se till att lära mig allt jag kan om hantverket, för att bli en av de få som kan det i framtiden.
Och nej, jag är ingen rabiat analogist, jag har digitalkameror, jag också. Men man måste inse att var teknik har sin plats, sina nackdelar och fördelar.
//Lasse