Annons

Digitalt eller...

Produkter
(logga in för att koppla)
Merlin skrev:
Kan en bild från en exvis 13MP-kamera (EOS 5d) uppdragen till 50x60, 60x70 motsvara ett välscannat 6x7 dia?
Det tror jag absolut. Sedan är det alltid en fråga om vad du menar med välscannat. Ska det göras i en trumscanner för en halv miljon eller räcker det med en Nikon Coolscan för 20 lapp? Ett mellis-neg blir ju inte bättre än dess scanner. Om du nu inte väljer att kopiera bilden på traditionellt sätt, då.

Jag har sett en hel del jämförelser mellan digital och mellis på webben, här är ett litet exempel:
http://www.gnyman.com/Canon5D.htm
 
DIGITALKAMERAN HAR KOMMIGT FÖR ATT STANNA!


Jag älskar sånna här diskutioner.

Jag och en god vän till mig håller på smått och startar upp en firma tillsammans.
Många av de kunder min vän har idag kräver att få diabilder levererade. Dessa kunder handlar för ca 300.000kr om året


Att säga att digitalt är överlägset och att dia är dött är nog att vara blind för verkligheten.


/Adam
 
Digitalt eller analogt. Skall man ta risken att verka vara en bakåtsträvare så håller jag på den analoga fotografin. Varför, när jag till >99 % fotograferar digitalt? Jo, den analoga fotografin har bättre arkivbeständighet än den digitala.
Vad tjänar det till om ett digitalt lagringsmedia har 100 års hållbarhet omdet sedan inte går att ta del av den lagrade informationen om 5 år?

Lätt fånget och lätt förgånget med andra ord. Vi kommer nog att i framtiden upptäcka att mycket information i form text och bild bara tycks försvinna ut i intet någon gång i början av 2000-talet.
 
Calle S skrev:
Det tror jag absolut. Sedan är det alltid en fråga om vad du menar med välscannat. Ska det göras i en trumscanner för en halv miljon eller räcker det med en Nikon Coolscan för 20 lapp? Ett mellis-neg blir ju inte bättre än dess scanner. Om du nu inte väljer att kopiera bilden på traditionellt sätt, då.

Jag har sett en hel del jämförelser mellan digital och mellis på webben, här är ett litet exempel:
http://www.gnyman.com/Canon5D.htm
Nja alltså helst vill man ju ha en kvalitet motsvarande ett trumscannat dia...;-) Men det är ju också en ekonomisk fråga. Att få ett dia scannat idag kostar väl runt en 250+moms. Då återstår att sitta och scanna det själv... Men då kostar det också (600 + moms på YFO) om man inte känner nån som äger en trumscanner vill säga.

Men jag har ju fått helt godkända bilder upp till 30x40 med min Epson 3200... Vissa svårscannade kontrastrika bilder är det ju lite problem med dock.
 
Intressant sida du länkade till förresten Calle, men vad menar testaren med "flavor" i detta sammanhang?
"Still today, all digital systems, I have tested, do not reproduce contrast/shades of color/color "flavor" as accurate or pleasing as film can do"
/Stefan
 
Merlin skrev:
Jag har samma fråga som Nicklas Wijkmark och som du säger Lars, så beror ju allt på vilka krav man har. Men om jag säger så här: Kan en bild från en exvis 13MP-kamera (EOS 5d) uppdragen till 50x60, 60x70 motsvara ett välscannat 6x7 dia? Denna fråga är det enda som gör att jag fortfarande tvekar inför övergången till digitalt. Helst vill jag naturligtvis testa själv, men tills dess vad säger du/ni?
/Stefan

Du får nog vända på frågeställningen; Kan ett välscannat 6x7 dia matcha bilden från en 13mp digikamera? Tror mellisen blev frånsprungen -i detaljrikedom etc.- redan för några år sedan av Canons första FF/ 1Ds ... Letade efter de testerna men hittar dom inte just nu, JANNE
 
Merlin skrev:
Intressant sida du länkade till förresten Calle, men vad menar testaren med "flavor" i detta sammanhang?
"Still today, all digital systems, I have tested, do not reproduce contrast/shades of color/color "flavor" as accurate or pleasing as film can do"
/Stefan
Han avser nog känslan i film, tror jag.
 
cw-op skrev:
Du får nog vända på frågeställningen; Kan ett välscannat 6x7 dia matcha bilden från en 13mp digikamera? Tror mellisen blev frånsprungen -i detaljrikedom etc.- redan för några år sedan av Canons första FF/ 1Ds ... Letade efter de testerna men hittar dom inte just nu, JANNE
Jag tror de flesta är överens om att de större digitala systemen i många avseenden "slår" filmen; alltså om man ska räkna löven på träden 100 meter bort och allmän detaljrikedomsletande.

Vad som talar för film är helt andra saker än rent teknisk kvalitet, tycker jag iallafall. Känsla, attityd, arbetssätt...jag skulle aldrig börja med småbildsfilm igen, däremot har jag blivit mer och mer sugen på en 4*5 tum-klappkamera från Horseman...och en Mamiya 7 blir det nog framöver.
 
Calle S skrev:
Jag tror de flesta är överens om att de större digitala systemen i många avseenden "slår" filmen; alltså om man ska räkna löven på träden 100 meter bort och allmän detaljrikedomsletande.

Vad som talar för film är helt andra saker än rent teknisk kvalitet, tycker jag iallafall. Känsla, attityd, arbetssätt...jag skulle aldrig börja med småbildsfilm igen, däremot har jag blivit mer och mer sugen på en 4*5 tum-klappkamera från Horseman...och en Mamiya 7 blir det nog framöver.
Och jag som alltid tyckt att detaljrikedom varit det allra viktigaste.. Men känslan i en film är ju speciell. En del tycker ju till och med att de digitala bilderna blir för perfekta, nästan sterila...

Jaa huvudbryderierna fortsätter. =) Men jag börjar nu bli ganska övertygad om de många fördelarna med digitalt. Inte minst ekonomiskt ( i det långa loppet). Förhoppningsvis. Fast man kommer väl sakna den där julaftonskänslan som infinner sig varje gång rullarna kommer från labbet...

En Mamiya 7II såg jag hos Foto a-bild i Falun för ett tag sen. Kostar 12500:- med ett 80mm.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.