Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalkamera för makro

Produkter
(logga in för att koppla)

nickeg

Medlem
Har ni några tips på kamera lämplig för makroplåtning? Jag har sneglat på Olympus C-5050 men jag såg att minsta bländare är 8 på den. När jag fotar makro med min systemkamera måste jag oftast blända ner mer för att få hyfsat skärpedjup. Det är svårt att hitta uppgifter på minsta bländare för digitalkameror. Är det här en faktor jag måste tänka på?
 
Nikon Coolpix 4500

Har bara haft min coolpix 4500 i två månader, men är djupt imponerad av dess makroegenskaper. Närgräns på 1 cm, många manuella inställningsmöjligheter etc.

Använder den även till s.k. digiscoping, dvs kopplad till min tubkikare. Bilder kommer! Här en makrotestbild.
 

Bilagor

  • vaxt.jpg
    vaxt.jpg
    48.3 KB · Visningar: 197
Läcker bild, Staffan! Men är den inte uppochner...? Nikon 4500 ska jag titta närmare på. Ser att det finns makrobelysning som tillbehör. :)
 
Rättvänd

Nej, den är rättvänd. En växt jag såg i en botanisk trädgård i Indonesien för några veckor sedan. Mycket speciellt växtsätt.

Jag passade på att skaffa ringblixten SL-1 när jag hittade den ganska billigt, men har inte hunnit prova den än. Verkar dock vara en kul pryl.

Staffan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.