Annons

Digitala fickkameror..en analys

Produkter
(logga in för att koppla)
Min beställning har anlänt! Fast det är en julklapp så jag beställde den till mottagarens adress så nån test har jag inte kunnat göra.
 
Kim vill du säga att du fortfarande inte fått din?
Jag beställde ett bra tag efter dig med min ligger i postlådan om man kan lita på posten tracking.
 
Det verkar som leverantören hade slut på de svarta R1:eek:rna, medan de kan leverera silverfärgade. Jag ändrade min order hos Inwarehouse från svart till silver och fick den dan därpå...
 
Kim, har du fått din kamera ännu?

Jag har följt tråden och tyckte att detta verkade vara en perfekt kamera för mig och min fru som börjar känna oss mogna för den första digitalkameran. Jag beställde en svart Ricoh Caplio R1 på Pixmania den 11/12. Den visade sig då inte finnas i lager. Den 22/12 kom den in och skickades från Frankrike. I Belgien fastnade den i en DHL-strejk, den var då lastad i ett av DHLs flygplan men detta kom inte iväg. Natten till i dag lastades den över till en långtradare som anländer till Göteborg i natt. I morgon kan jag förhoppningsvis hämta upp den hos DHL, alternativt sitta hemma och vänta på att den blir utkörd någon gång mellan 10:00 - 17:00. Den som väntar på något gott.... /Göran
 
sagan skrev:
Det kan den ju inte ha då R1V är på 5mp och R1 på 4mp.
är du säker på det? numera påstår ju folk (däribland gors här på fs) att dom "trycker ihop" fler megapixlar på samma sensorstorlek och som resultat så förstärker det bruset.
har ingen egen erfarenhet om huruvida det stämmer men nu har jag hört det från flera trovärdiga källor så jag tar det nog som för troligt.
 
Japp, jag är helt säker..om den ena sensorn är på 4mp och den andra på 5mp så kan det inte vara samma sensor.
 
sagan skrev:
Japp, jag är helt säker..om den ena sensorn är på 4mp och den andra på 5mp så kan det inte vara samma sensor.
ja eftersom det är två separata kameror så är det ju fysiskt omöjligt... ;o)
men du är säker på att storleken på sensorerna inte är den samma för att..?

edit: klämde dit ett "inte"..
 
Givetvis är storleken på sensorerna den samma, annars skulle inte de motsvarande (28-135) brännvidderna kunna vara de samma, då det är samma objektiv på kamererna.

Men det är olika sensorer, vilket ju var frågan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.