Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitala fickkameror..en analys

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Jag jobbar på posten, brevsortering, vilket till största delen innebär maskinkörning.

Gulp, inte tjafsa med dig alltså för då försvinner min post i sorteringen :))

Går turbantricket att tillämpa? Om inte annat kan det föras över på andra religiösa inriktningar ;)

/Johan
 
janingem skrev:
Av de de testade ja. Gissar att de inte tog med mer än de bästa alternativen.

Sen verkar det skumt att de är så svåra att köpa. Annars kanske jag oxå varit seriöst intresserad.

Jag är också intresserad men ligger lite lågt just nu. Årets budget är definitivt slut! Skall bli roligt att se lite bilder och höra kommentarer från Kim mfl. när de fått prova kameran.
 
Har du inte fått kameran än Kim? Jag är liksom flera andra nyfikna på vad du tycker om den.

Själv är jag på jakt efter en kamera som tar bilder som Canon A95 men som är mindre.
 
En ny trend... man specificerar en kamera och om tillräckligt många beställer den, då bryter man malm, skrapar ihop sand o kisel o bygger ihop en serie!
 
Fick min Ricoh idag har bara brännt av lite innebilder och rent spontant tycker jag inte den lever upp till Canon Ixus 400 klass eller ens i närheten av den, men jag måste utvärdera mer, den är snabb och zoomen funkar bra så så långt finns inget att klaga på. Jag kanske har glömt någon inställning, verkar som om jpg-filerna är komprimerade om man zoomar in i datorn blir pixlarna otydligare än Canon ixus 400...

Skickar med en testbild
Exposure time: 1/32s
F-number 3.3
ISO: 271
White balance: auto
Flash yes

/Magnus
 

Bilagor

  • r0010070.jpg
    r0010070.jpg
    25.3 KB · Visningar: 846
Läst igenom tråden lite snabbt, tänkte ge min åsikt.

Zoom är helt meningslöst för mig i en fick-kamera, kameran är med om man ser nåt riktigt intressant i sin närhet. Gatufotografering edyl.

Tittade mycket på Ricoh GR21 21mm f3.5 för några år sedan (även Ricoh GR1 28mm f2.8 men det var lite för lite vidvinkel).

Priset stoppade mig och det blev en F90x och Olympus My2 (32mm f2,8) som gjorde min gamla F4 sällskap istället.

Ytterst påtagligt när helt nya produkter uppkommer (tex APS och digitalt) att tillverkar första kamerageneratinerna för den stora massan.

Hur många 37-135mm digitalkompaktkameror finns det inte, och precis nyligen kom Nikons 8400 med en zoom som startar på 24mm.

Även dslr:erna har ju haltat, först nu som Canon, Sigma, Tokina och Tamron kommer med sina 12-24mm (ca) objeltiv. Och än så länge inte speciellt ljusstarka.

Skulle gärna se en digital Ricoh GR21 21mm f3.5, men Ricoh Caplio R1 verkar lite intressant iaf.

Speciellt jämfört med Ricoh Caplio RR1!!! ;-)

http://www.steves-digicams.com/2001_reviews/ricoh_rr1.html

Mvh
 
Tack för (fullsize) bilderna, Magnus!

Jag tycker skärpan såg bra ut och blixten verkade ju göra ett bra jobb (för sin storlek), bilderna var välexponerade.

Det var en hel del brus på den ena bilden, men det var visst ISO 382 på den oxå, ISO 161 på den andra.

Det vore intrerssant att se bilder vid ISO 100.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.