Annons

Digitala fickkameror..en analys

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska ge ett par exempel där jag inte kan använda systemkameran, men ändå vill ha chansen att ta bilder när det dyker upp något intressant, vilket det alltid gör.

Till och från jobbet/på jobbet.
Till och från affärer (kan inte ha med tunga kameran när man ska bära hem varor).

Va?

Det har knappt gått en dag utan att D70n plus ett antal gluggar delat utrymmet i ryggan med kläder och mackor på väg till/från jobbet. Mest på cykel. Då kan man stanna, nästan var som helst, och slänga upp kameran. Det är nog bara på veckohandeln grejjerna blir hemma men inte alltid. Man kan ju missa nåt...

Jag tar också med mig DSLR till arbetet titt som tätt. Förvaras tryggt i mitt rum.

Tom när jag handlar så åker "stora" kameraväskan med ibland. Det finns ju kundvagnar....

Jag har inget eget rum på mitt jobb, så det fungerar inte för min del.

Kundvagnar kan jag ju inte dra hem heller :D

Mitt stora problem är inte att jag kan ta med mig min kameraväska utan att mina nära och kära har tröttnat på mig och min väska....(i kombination!)

Så av bara den anledningen bevakar jag nya kameror med mindre format.

När kommer Konica Hexar digitala motsvarighet?

sagan skrev:
Det kan jag ju inte ha på mig när jag jobbar.

Saxar ur radion idag (intervju av illelag arbetskraft som tjänade 8000:- per månad och jobbade 7 dagar i veckan från 20.00 - 02.00):

"Min chef sade till mig: Om du är sjuk är det bara att jobba lite långsammare. Du har ju hela natten på dig att bli klar..."

Jag antog att bältet skulle försvåra ditt arbete. Att det tar längre tid. Men visst var det lite långsökt...

Det är inte ens tillåtet, så det är fullständigt uteslutet.

Längre tid får det heller inte ta, det måste vara klart i tid.

Om man har ett jobb där man inte får ha kamera på jobbet, det behöver ju inte vara inom militären eller så utan ett vanligt fabriksjobb innebär oftast kameraförbud, på många arbetsplatser är det förbud till och med för kameramobil, volvo tex. osv. osv. Blir man ertappad blir det kicken. Vågar man förvara kameran i bilen? Vad händer med den i ständig fukt som i en bil i en regnig stad (Göteborg) kan man undra... /Magnus

Magnuz skrev:

Vågar man förvara kameran i bilen? Vad händer med den i ständig fukt som i en bil i en regnig stad (Göteborg) kan man undra... /Magnus

Rekommenderas ej. Stöldrisken är uppenbar och du får också svårt att få ut ev. ersättning från försäkringsbolaget.

sagan skrev:
Det är inte ens tillåtet, så det är fullständigt uteslutet.

Längre tid får det heller inte ta, det måste vara klart i tid.

Var jobbar du och vad rör det sig om för typ av arbete?

Lösningen är att du odlar ett rejält skägg och lindar in utrustningen i en turban på huvudet, med en glipa för gluggöppningen, och hävdar att du blitt sikh. Jag tror man kan linda in kamerahus, batterigrepp och ett ganska saftigt objektiv i en sådan tingest. Förslagsvis ansluter du en trådutlösare som du har bakom örat.

Du kommer inte missa en bild ...

/Johan

Jag jobbar inom IT-konsult branchen så där är det många kunder som har kamera/fotoförbud, jag är ute hos en kund just nu som "sprejar" över kameran på kameramobiler som anställda har i tjänsten. Vad gäller turban och annat så vill jag inte konvertera från att vara Kristen, det är inte värt det för allt i världen.. 246 Euro fick jag betala för min Richo kamera, ska bli kul att se vad den går för, tack Kim för tipset om den...

/M

FouFoto skrev:
Men "matchar" den Konica Hexar då?
Jag ska skriva en recension senare här i tråden, med testbilder och allt så fort jag hunnit testa kameran ordentligt.

Så får ni se om jag blev nöjd med köpet eller inte. Det är ju helt klart till viss del en chansning eftersom jag inte haft möjlighet att känna på den innan köp, hittade ingen butik som säljer den i stockholm.

Så jag har helt fått gå efter testerna.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar