ANNONS
Annons

Digitala fickkameror..en analys

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ser det som kapitalförstöring att köpa de där dyra pocketkamerorna. Det räcker med den sedvanliga bakfyllehuvudvärken och inte ytterligare påspädning av vetskapen av att man supit bort den dyra partykameran :)

/Johan

Jag har ännu inte supit bort någon kamera, har ingen tanke på att göra det heller.

Men om det skulle hända så är det betydligt billigare än att supa bort EOS 20D.

sagan skrev:
Jag har ännu inte supit bort någon kamera, har ingen tanke på att göra det heller.

Men om det skulle hända så är det betydligt billigare än att supa bort EOS 20D.

Pröva KW... Själv så brukar jag ta med ett *Staffli* från IKEA när det vankas bärsärkfylla ;)

Jag känner en kille som dels lyckades fippla in svartvitt läge på sin kamera under ett party o dels somnade med kameran stående intill ölglaset... men jag hade tur o fick behålla kameran ;-)

Bilagor

• alandbwmini.jpg
    alandbwmini.jpg
    35.7 KB · Visningar: 675
Ingen tvekan längre!

Ikväll får vi veta Sanningen, Sverker ska berätta hur man väljer digitalkamera.

SVT 1, kl 21, Plus!

Storleken är viktigast ändå sen kan ni säga vad ni vill. Annars blir det så här:

1. Jag vill ha en minikamera
2. den ska inte vara för dålig, nu har kameran blivit större
3. Det ska vara zoom, nu är kameran ännu större
4. Det måste finnas zoom + vidvinkel, nu är det en stor pocketkamera.
5. den måste vara prisvärd ha zoom, vidvinkel och dessutom kunna ställa manuella inställningar.
6. Det ska vara bra grymt bra bild, nu är den jättestor.
7. Nu är det en Canon 20D

Jag håller inte med om att en Ixus i är kass, visst 39mm och ingen zoom är ju inte optimalt, men jag vet hur det blir ska jag ha en klump i fickan när jag ska iväg nånstans eller så det funkar inte, dessutom är den liten så kan man lätt lägga den i mittkonsollen i bilen med 2 p-biljetter över utan att den syns om man inte vill ha med den ut. Dessutom ska man ha med mobil/plånbok/nycklar också och då är kamerans storlek kritisk för om man tar med den alls, och en liten kamera tar bättre bilder än en kamera som man inte har med :), men visst jag kanske borde tänka om och satsa på en av högre kvalité, men hur mycket bättre få¨r man för samma pengar?

/Magnus

Jag har sagt det förut, men det absolut enda som är bra med en liten kamera är att den är liten. En systemkamera är bättre i ALLT men är tyvärr minst liten...
Skulle nog köpa en Ixus40 som komplement till min 10D om jag inte redan hade en en ixus.

Ricoh Capilio R1 verkar vara bra, får kolla upp den lite mer, jag har verkligen inte kollat något alls, men mitt krav är att den ska vara liten och det är den...Kanske kan klistra dit en Canon logga på den, Ricoh låter för mycket "fax/kopiator" för min del egentligen :) Vet någon var den säljs och vad den kostar??

/Magnus

hansen2 skrev:
Nja, inget man planerar. Men eftersom det är Coolpixen som får följa med på tillställningarna är det den som sups bort om det skulle inträffa :)
Hur gör man för att supa bort en kamera..?
Handlar det inte egentligen bara om vad man gör med sina prylar, det är väl tillexempel rätt onödigt att lämna kameran på bordet ifall man däckar eller går på toaletten.
Speciellt om den är tillräckligt liten för att gå ner i fickan .

Jag ser det som kapitalförstöring att köpa de där dyra pocketkamerorna. Det räcker med den sedvanliga bakfyllehuvudvärken och inte ytterligare påspädning av vetskapen av att man supit bort den dyra partykameran :)

/Johan
Och..? Skulle en Ricoh vara avsevärt dyrare än en Nikon eller vad är din tanke?
Är det inte snarare ren kapitalförstöring att köpa en kamera(förvisso en av de mindre dugliga ;).. )
För att sen räkna med att den blior bortslarvad då man bränner ännu mera pengar på att försätta sig i redlöst tillstånd?
Om man räknar med att tappa den vore det väl bättre att använda den billigaste engångskameran istället för att behöva köpa digitalt..
Med tanke på att de flesta som är tillräckligt avancerade/ambitiösa för att ha behov av en systemkamera torde ha mörkrum så är väl knappast filkostnad något att disskutera i det avseendet.?

Magnuz skrev:
Storleken är viktigast ändå sen kan ni säga vad ni vill. Annars blir det så här:
Jag menar så här, en fickkamera måste givetvis vara liten, annars är det lixom ingen fickkamera :D
Men jag tycker absolut det är värt några extra gram och några extra millimeter för att få bättre omfång/vidvinkel och hastighet.
Det är ju fortfarande frågan om en riktigt liten och fickvänlig kamera.

Magnuz skrev:
Jag håller inte med om att en Ixus i är kass, visst 39mm och ingen zoom är ju inte optimalt, men jag vet hur det blir ska jag ha en klump i fickan när jag ska iväg nånstans eller så det funkar inte, dessutom är den liten så kan man lätt lägga den i mittkonsollen i bilen med 2 p-biljetter över utan att den syns om man inte vill ha med den ut. Dessutom ska man ha med mobil/plånbok/nycklar också och då är kamerans storlek kritisk för om man tar med den alls, och en liten kamera tar bättre bilder än en kamera som man inte har med :), men visst jag kanske borde tänka om och satsa på en av högre kvalité, men hur mycket bättre få¨r man för samma pengar?
Du får inte bättre bildkvalitét (inte heller sämre), men du får en snabbare kamera med bättre vidvinkel, större omfång och högra hastighet...till lägre pris.

Givetvis är inte IXUS kass, tvärtom är det en fickkamera av mycket god kvalitét, men den motsvarar på intet sätt mina krav.

Magnuz skrev:
Ricoh Capilio R1 verkar vara bra, får kolla upp den lite mer, jag har verkligen inte kollat något alls, men mitt krav är att den ska vara liten och det är den...Kanske kan klistra dit en Canon logga på den, Ricoh låter för mycket "fax/kopiator" för min del egentligen :) Vet någon var den säljs och vad den kostar??

/Magnus

Ricoh låter för mycket kopiator..mm..då borde rimligtvis canon låta för mycket skrivare/skanner :D

Ricoh är ett gammalt kameramärke, tycker det är kul att köpa en kamera från ett relativt ovanlig märke (på den svenska marknaden), jag menar, hur originellt är det med en IXUS? :D

Ricoh Caplio R1 kan du köpa för EUR 225:- (2025:- SKR) här: www.technikdirekt.de

Linmajon skrev:
Jag har sagt det förut, men det absolut enda som är bra med en liten kamera är att den är liten. En systemkamera är bättre i ALLT
Äh, inte på allt, Ricoh Caplio R1 har en närgräns på 1 centimeter, det kan man inte få med EOS 20D inte.

Det ska bli intressant att undersöka vilka bilder man kan ta med en sån närgräns, det ger ju ett (skarpt) perspektiv man inte kan få med ögonen, ögonens närgräns ligger ju på runt 15 centimeter.

Närgränsen är väl ointressant, det är ju avbildningsskalan som är av intresse.
Hellre längre närgräns men god avbildningsskala.
1:1 på 15cm är betydligt trevligare än 1:1 på 1cm.

Nej, närgränsen är verkligen inte ointressant, en sån extrem närgräns ger möjligheter att ta bilder ur ett helt annat perspektiv = möjlighet att ta en helt ny typ av bilder, knappast ointressant.
Gunnar D skrev:
det är ju avbildningsskalan som är av intresse.
Det håller jag inte alls med om, perspektivet är betydliget mer intressant än avbildningsskalan i det här fallet, makroobjektiv har jag redan.

Senast ändrad:
Oj då nu råkade jag visst vinna en auktion på en Ricoh Caplio R1 på ebay från tyskland, får se om den håller någon bra kvalité när jag får hem den, var supernöjd med min Canon Ixus 500 jag hade innan så om den håller den kvalitén vore kanon, speciellt med de specifikationerna den har 4,5x optisk zoom , 28mm vidvinkel osv.. Jag hör av mig om vad jag tycker om den när jag fått hem den...

/Magnus

sagan skrev:
Äh, inte på allt, Ricoh Caplio R1 har en närgräns på 1 centimeter, det kan man inte få med EOS 20D inte.
Jo, det är sant. Det optimala vore ändå en kamera som är liten som en ixus i fickan men växer till en 1Ds med handgrepp och allt plus ett 70-200/2.8LIS så fort man plockar upp den.
Jag har själv sällan större problem att "släpa" omkring på en större kamera.
En fördel är att man då är mer "fokuserad" (häpp!) på att fånga bra motiv. Ixusen i ryggan glömmer jag oftast att jag ens har...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar