Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitala fickkameror..en analys

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har reserverat en ficka för kameran... så inget som kan repa o ställa till det ligger i samma ficka. Det funkar. Men en nackdel med min pocketkamera är att batteriluckan gärna vill öppna sej när man halar upp kameran. Är rädd att bryta den den vacker dag...
 
sagan skrev:
Den ger sämre bildkvalitét (massor av CA och mer brus) är betydligt långsammare (uppstart: 0.8 sek VS 1.5 sek, tid tills bilden tas: 0.003 sek VS 0.12 sek zoomtiden:1 sek VS 2 sek) och sämre omfång....

http://www.letsgodigital.org/en/camera/review/26/page_6.html

Ehm.. ursäkta misstog den för den relativt lika Caplio RZ1.

Läste på ovanstående sida:
"Ricoh has not given us the oportunity to choose Aperture or Shutter speed values wich I find regretting. Of course, Ricoh has targeted this model for a certain group of photographers but it wouldn't look bad on the R1 to move up on the ladder just one little step."

Tog det nästan som en självklarhet att det fanns manuella inställningsmöjligheter på den.
Läste dock attt det gick att ta nattbilder med dem på upp till 8 minuter?
Vad? Trycker man och sen stär man still ovetandes i upp till 8 eller?

Har den verkligen ingen manuella inställning av Slutare..?
Skulle man inte kunna skriva egen firmware?
(har kompisar som programmerar)
 
Nope, den har ingen AV, Tv eller M läge.
Men vill man ha största bländare så är det ju bara att välja porträttläge och för mindre bländare välja landskapsläget.

En trevlig grej är att man kan plåta så nära som 1 (!) centimeter från motivet i vidvinkelläget...kan ge en hel del intressanta perspektiv :D
 
Läste någonstans att R1´s Sensor var 1,27..
Har för mig att Gx´s är en 1,8 isåfall avsevärt större.. borde inte R1 rimligtvis kunna ha stora problem under mörkare förhållanden.?
 
Det är lätt att köra fast när man skall köpa fickkamera. Jag betedde mig precis som Wallung och gapade efter allt möjligt.
Till slut fattade jag att om jag vill ha en liten kamera så får jag försaka något annat.
Liten och fem mega. Fanns några att välja på men bara en med 6 cm skärm och antiskak (jag har hunnit bli 55).
Panasonic FX7 är en grym liten kamera. Grymt liten och med en massa automatiska funktioner. Oduglig blixt och batteri som inte har en chans mot 20D. Inget handgrepp.
Under en nyligen genomförd resa sa min fotografdotter (med 20 D) regelbundet; FX7an har ju bästa färgerna. Då jämförde hon med A2 och 20D.
Den har i alla fall inte mycket att erbjuda utom att det är en fantastisk liten kamera som är fantastiskt liten. Den ryms i nyckelhållaren!
EN liten kamera kan inte ha allt det som en stor kan; därför måste något försakas. Med stor skärm och antiskak kommer man långt. Tro mig.
Tro inte att den lilla kameran skall ta över från de större; då kommer besvikelsen.
 

Bilagor

  • vast.jpg
    vast.jpg
    47.1 KB · Visningar: 845
Hej igen, jag glömde att berätta att västen på bilden ovan kostar 2,8 miljoner kronor. Hittade den i ett skyltfönster i Dubai.
Däremot köpte jag FX7an
 
meLf skrev:
Läste någonstans att R1´s Sensor var 1,27..
Har för mig att Gx´s är en 1,8 isåfall avsevärt större.. borde inte R1 rimligtvis kunna ha stora problem under mörkare förhållanden.?
Det skulle den säkert kunna ha, men det har den inte (enligt testerna), tvärtom så ger den mycket bra resultat både vad gäller AF och bildkvalitét även i mörker.
 
Canon Ixus i tar väll bra bilder?, Det viktigaste är att den är så liten som möjligt tycker jag, annars har man ju inte med den, man har ju oftast plånbok, mobil och nycklar att släpa på så på sommaren tex. är varje millimeter viktig i storlek. Ixus i tror jag det blir för min del när jag ska köpa mig en pocketkamera som komplimet till min 300D. Det finns tydligen en 5 megapixel modell ute nu vet inte om den heter något annat än ixus i men den heter tydligen Canon powershot SD20 i USA. Eller hur tänker ni? Vill ni ha en mindre kamera bara eller en riktigt liten?

/Magnus
 
IXUS i har fast brännvidd på motsvarande 39mm.
Jag har svårt att tänka mig en mer trist kamera ärligt talat, varken vidvinkel eller tele och inte heller särskilt snabb.

Ricoh Capilio R1 har ungefär samma storlek som IXUS 500, men R1 har ett betydligt bättre omfång med rejäl vidvinkel och är avsevärt mycket snabbare.
IXUS 500 är dessutom både tyngre och dyrare.

IXUS 30/40 är väl mest intressanta av IXUS-modellerna, då den är nästan lika liten och lätt som "i" modellerna och ändå med zoom.
Fortfarande ingen ordentlig vidvinkel, ett högt pris och förhållandevis långsam.

Det är viktigt för att en pocketkamera är liten, det säger sig självt.
Men det är ännu viktigare att den är snabb och har de brännvidder man behöver, i annat fall så missar man massor av bilder och man köper väl just en fickkamera för att inte missa några bilder.
 
sagan skrev:

Det är viktigt för att en pocketkamera är liten, det säger sig självt.
Men det är ännu viktigare att den är snabb och har de brännvidder man behöver, i annat fall så missar man massor av bilder och man köper väl just en fickkamera för att inte missa några bilder.

Har inte följt debatten ...

Men viktigaste parametern för en pocketkamera är väl ändå storleken? Här har faktiskt storleken betydelse ;)
Övrig prestanda är av sekundär betydelse. Ska man väga in brännvidder, snabbhet osv så får man ta med systemkameran.
Jag har en Nikon Coolpix som pocket-slit-å-släng att ha med när jag inte vill kånka på den större, eller hela kameraryggan för den delen.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Men viktigaste parametern för en pocketkamera är väl ändå storleken?
Nej, det tycker inte jag, har inte kameran de brännvidderna och den hastigheten som jag önskar så spelar det ingen roll hur liten den är, en sån kamera är för mig helt ointressant.

För övrigt tycker jag vikten är mer intressant än storleken, en tung kamera känns jobbigare i fickan än en något större som är lättare.

Kameran ska vara tillräckligt liten och lätt och samtidigt klara övriga krav.
hansen2 skrev:
Ska man väga in brännvidder, snabbhet osv så får man ta med systemkameran.
Av vilken anledning då? Varför inte köpa en pocketkamera som har de brännvidderna och hastigheten man önskar? Helt obegripligt påstående.
 
Fast den minikameran som möterkraven finns ju inte. Om tillfälle till BILDEN dyker upp och man bara har den förkrympta kameran med sig blir det surt. Men kraven är som sagt olika.

En pocketkamera ska vara liten, leverera hyfsade bilder och inte vara så värst dyr så att det inte gör något om man super bort den ;)

/Johan
 
sagan skrev:

Av vilken anledning då? Varför inte köpa en pocketkamera som har de brännvidderna och hastigheten man önskar? Helt obegripligt påstående.

Argh, lägg inte till en fråga i efterhand, måste svara flera gånger :/

Minikameran har inte på långa vägar den prestanda en systemkamera har - lättbegripligt :)

/Johan
 
hansen2 skrev:
En pocketkamera ska vara liten, leverera hyfsade bilder och inte vara så värst dyr så att det inte gör något om man super bort den ;)
Den ska dessutom vara snabb och ha bra omfång/vidvinkel, Ricoh Caplio R1 stämmer bra in på den beskrivningen.
hansen2 skrev:
Minikameran har inte på långa vägar den prestanda en systemkamera har - lättbegripligt :)
Nej, men man kan fortfarande få en fickkamera med bra hastighet och bra omfång/vidvinkel, man behöver inte köpa en seg pocketkamera med trista brännvidder.
 
Vi ser olika på pocketkameran. För mig är den en nödlösning att ha med sig på partaj och liknande när systemkameran blir för otymplig eller för värdefull att slarva bort.

/Johan
 
Jag ser det precis på samma sätt, jag ska ha fickkameran när jag inte kan ha med systemkameran av olika skäl.

Klart det är en nödlösning, men det finns absolut ingen rimlig anledning att göra nödlösningen värre än nödvändigt.

Ju mindre avkall på omfång/vidvinkel och hastighet man behöver göra, ju mindre behöver man sörja att man inte kan ha systemkameran med sig.

Trivs jag inte med kameran så använder jag den inte och då saknar det helt betydelse att den är med.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.