Annons

Digital Leica

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: EVF?

froderberg skrev:
EVF? vad betyder det? egen-vevnings-fokus? eye-view-finder? eller elektronisk-vinkel-fräs?

Snälla skriv gärna ut forkortningar och använd svenska termer om de finns.

Finns & finns... Blir ES bättre, elektronisk sökare.

Re: Re: EVF?

Calle S skrev:
Använder du dig av förkortningen SLR ibland?

Nej, för det heter ESR och D-ESR på svenska, Enögdspegelreflex. Jag brukar dock nästa alltid prata om systemkameror, det är ju inte så många systemkameror ändå som inte är spegelreflex.

Men min mening var inte att vara språkpolis utan att tala om att det är faktiskt inte så lätt att hänga med i alla förkortningar, som dessutom ofta är onödiga.

Jag har foto som yrke men vet faktiskt inte vad EVF är. Vissa förkortningar som TTL är bara att lära sig medans andra är onödiga.

Re: Re: Re: EVF?

froderberg skrev:
Men min mening var inte att vara språkpolis
Det tror jag inte om dig heller.

Jag har foto som yrke men vet faktiskt inte vad EVF är.
I ärlighetens namn; jag skulle heller inte veta det om det inte vore för att jag har letat efter en enklare digital som komplement till min andra utrustning.

Vissa förkortningar som TTL är bara att lära sig medans andra är onödiga.
Men det är ganska essentiellt med EVF tycker jag, sökaren är viktig. Kolla på mig, har den EVF är kameran utesluten för mig.
Så vad som är onödiga förkortningar eller inte är väl inte det lättaste att avgöra, eller? Vad som är onödigt för dig, är desto intressantare för andra. Ganska många här dessutom, eftersom flera har reagerat negativt på Leicans EVF;-)

Jag håller med Larsa. Visst hade det varit trevligare om den istf EVF hade haft RF. Helst med parallaxkompensation.

Olle

PS RF = Range finder = mätsökare DS

EVF electronic view finder......mådä.... tja, i US of A heter det vanliga ljusschaktet till t.ex. Hasselblad WLF. Waist Level Finder.
GSF!!*)
Us
*) Gud Sig Förbarme

pris på Leica..

Såg att någon postade länk, där det stod att den "nya" Leican kan komma att kosta runt 1800 euro..

Jag vet inte hur folk som ens funderar på en sådan, men; Spenderar man över 15k+ på en kompaktkamera, enbart för att den har 'retroutseende'(vilket iofs i mina ögon är en av de fulare jag sett), då måste man vara väldigt retrofanatisk och inte titta öht på vad det är man lägger pengar på, i frågan om valuta för pengarna..

Men den kanske inte hamnar i den prisklassen trots allt, det känns ju som om den blir ytterst svårsåld, trots en hög potentioella Leica-fans..

(jag vet ju att jag hade småskrattat lite åt någon som lagt den summan på en sådan kamera..)

Re: pris på Leica..

stranden skrev:
Såg att någon postade länk, där det stod att den "nya" Leican kan komma att kosta runt 1800 euro..

Jag vet inte hur folk som ens funderar på en sådan, men; Spenderar man över 15k+ på en kompaktkamera, enbart för att den har 'retroutseende'(vilket iofs i mina ögon är en av de fulare jag sett), då måste man vara väldigt retrofanatisk och inte titta öht på vad det är man lägger pengar på, i frågan om valuta för pengarna..
Men den kanske inte hamnar i den prisklassen trots allt, det känns ju som om den blir ytterst svårsåld, trots en hög potentioella Leica-fans..
(jag vet ju att jag hade småskrattat lite åt någon som lagt den summan på en sådan kamera..)

Ja..det är ju din åsikt.Nu lär det inte bli aktuellt för mig att köpa denna kaera inom den närmaste framtiden men hade det vart det så hade jag gärna lagt ner ett par tusen extra på den gär istället för Dimage A1 DSC 828 och allt vad de heter..Och jag tror inte att man skall underskatta den kraft som ligger i Leicas varumärke i kombination med en bra produkt. Det blir kanske ingen storsäljare men det kan bli en statusprodukt och bra eller dåligt så är det hur som helst en seger för Leica. Tror jag..
//Erik

Re: Re: pris på Leica..

Malaka skrev:
jag gärna lagt ner ett par tusen extra på den gär istället för Dimage A1 DSC 828 och allt vad de heter..

Leican har motsv 28-90mm..så det är väl mer aktuellt att jämföra med en Olympus C-5060WZ eller Nikon CoolPix 5400...prisskillnaden blir dramatisk...mer än dubbla priset...man får betala mycket för att det ska stå Leica på kameran.

Re: Re: Re: pris på Leica..

sagan skrev:
Leican har motsv 28-90mm..så det är väl mer aktuellt att jämföra med en Olympus C-5060WZ eller Nikon CoolPix 5400...prisskillnaden blir dramatisk...mer än dubbla priset...man får betala mycket för att det ska stå Leica på kameran.

Joo, många pengar blir det..

Jag håller med om att det är en fruktansvärd massa pengar men som sagt det är Leica. En Nikon F5/Canon Eos 1V med proffszoom kan göra väldigt mycket mer än en Leica M6 med en fast 40mm på men ändå betingar de ganska lika priser..De där tyska pojkarna verkar kunna det här med marknadsföring..

Re: Re: Re: Re: pris på Leica..

Malaka skrev:
Joo, många pengar blir det..

..De där tyska pojkarna verkar kunna det här med marknadsföring..
Tja, inte tycker jag att Leica marknadsför sig så värst mycket, inte i jämförelse med Canon i varje fall.
Det k a n ju vara som så att det är något mer de kan, de "tyska pojkarna". Mercedes, Audi och BMW säljer ju ganska bra även om "my Toyota is fantastic"......vad k a n det bero på??
Us

Re: Re: Re: Re: Re: pris på Leica..

Sonnaren skrev:
de "tyska pojkarna". Mercedes, Audi och BMW säljer ju ganska bra även om "my Toyota is fantastic"......vad k a n det bero på??
Us

Det är väl av samma anledning man köper en Leica...eller en B&O för den delen...en statuspryl.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: pris på Leica..

sagan skrev:
Det är väl av samma anledning man köper en Leica...eller en B&O för den delen...en statuspryl.
En Leica är inte en ren statuspryl för alla. Finns de som bara plåtar med en M-kamera och två gluggar.
Ett gäng dokumentärfotografer t.ex.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: pris på Leica..

Calle S skrev:
En Leica är inte en ren statuspryl för alla. Finns de som bara plåtar med en M-kamera och två gluggar.
Ett gäng dokumentärfotografer t.ex.

Du menar att det inte finns något billigare alternativ som fungerar minst lika bra?

Re: Re: Re: Re: Re: pris på Leica..

Sonnaren skrev:
Tja, inte tycker jag att Leica marknadsför sig så värst mycket, inte i jämförelse med Canon i varje fall.
Det k a n ju vara som så att det är något mer de kan, de "tyska pojkarna". Mercedes, Audi och BMW säljer ju ganska bra även om "my Toyota is fantastic"......vad k a n det bero på??
Us

Men det är ju det jag menar! Debehöver inte marknadföra sig lika mycket med reklam på grund av att de redan har ett grundmurat rykte och en stor skara anhängare. Sedan vill jag tillägga att även att bygga kvalitetsprodukter är en form av marknadsföring, det begreppet innefattar i mina ögon väldigt mycket mer än bara reklam.

Visst är flera av "de tyska" produkterna statussymbolder men det är ju inte helt utan anledning. Det finns som sagt gott om fotografer som använder dessa för att de faktiskt har otroligt bra kvalité. Sen att det finns folk som köper dem bara som statuspryl är nog minst lika giltigt för Canon/Nikons D-ESR med flera.
//Erik Å

Re: Re: Re: Re: Re: Re: pris på Leica..

sagan skrev:
Det var en väldigt enögd syn. De här prylarna har en kvalité som går utanpå det mesta. Och kvalitet kostar pengar. Har man inte insett det måste ju prisskillnaden mellan t.ex. en plastzoom 28 - 80 och en fast 400 2,8 vara ett oöverstigligt enigma.......
Us

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: pris på Leica..

sagan skrev:
Du menar att det inte finns något billigare alternativ som fungerar minst lika bra?
Va? En M6 med två gluggar kostar väl inte mer än vad en 10D med anständig optik som många amatörer här på FS har.
Dessutom finns det de som kör sina Leicor i 30 år, så du kan inte komma dragandes med kostnaden här.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar