xrvjorn skrev:
* CF-II-kortplats
Helt klart så är det lite konstigt att Leica valt SD, nu ska vi dock ha klart för oss att vi är oerhört insnöade på att det ska vara CF. Därför så har jag en känsla av att utveckligen på SD inte går så fort som om vi hade kunnat ta åt oss formatet & fler tillverkare hade satsat på det i sina kameror.
SD-korten idag kostar inte nämnvärt mer än CF i 512MB-format, man måste tänka på att dom är snabba & därför jämföra med snabba (dyra) CF-kort. Sen har jag dock ingen aning om hur det blir om man vill ha större SD-kort, finns dom? I så fall så antar jag att dom blir mycket dyra så som det ser ut idag så hade självfallet CF varit att föredra...
xrvjorn skrev:
* Större bildsensor (för mindre brus)
* Fullframeteknik (även detta pga bruset)
* Genomsiktssökare med parallaxkompensation via någon smart koppling till autofokusen
Dom här grejorna är nog helt klart en kostnadsfråga, en Leica blir alltid dyr, allra mest om den ska hålla hög finish & ha högklassig optik. Låt oss säga att denna hamnar på ca 18000 i sverige, en kamera med teknologin som anges ovan skulle förmodligen hamna i en astronomisk prisklass. Leicaköparna är ofta beredda att betala mycket, dock inte hur mycket som helst, allra minst på en digikamera...
Tycker dock som du att man kunde fixat till en zoomsökare med paralaxkompensation typ Contax G2, den elektroniska sökaren kommer tyvärr att skrämma bort många... Mätsökarvarianten med inspeglade ramar vet jag inte om man kan lösa med en zoomoptik, möjligtvis om man speglar in ramar elektroniskt?
xrvjorn skrev:
Att TV-krängare som Sony, Samsung osv ibland har märkliga specifikationer är inte så konstigt, eftersom alla deras produkter genomsyras av attityden "det är inte så viktigt för om ett halvår glömmer vi bort att vi någonsin har gjort den här produkten och släpper något helt nytt som inte ens bygger på erfarenheterna av den förra", men det här är ju trots allt en Leica. Då kunde man väntat sig mer.
/jörn
Hur samsung resonerar vet jag ej men jag tycker inte att Sony verkar arbeta på det sättet som du säger, inte mer än någon annan japansk tillverkare av icke-DSLR:kameror.
Leica däremot har ju verkligen gjort det om man jämför mellan den misslyckade Digilux 1 & denna nya. dom vill nog helst glömma Digilux 1. På den analoga sidan kan man dock inte anklaga Leica för detta.
Tror att dom flesta vet att Leica bygger sina digitalkameror tillsammans med Panasonic, såg på en sight att även Panasonic släpper denna kamera i svart med sitt namn på...
Larsa