Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Digital Leica
- Trådstartare Calle S
- Start datum
Johan Okker
Aktiv medlem
KGS skrev:
oj oj oj, då ska man vara leicafan för att slanta upp... o onödigt rik... eller finns det nåt seriöst skäl att välja den här framför en Olympus my 400 t ex? Framtida samlarvärde? nä?
Bättre optik kanske?
Bra optik eller inte; Leican har digital sökare vilket är hysteriskt korkat.Johan Okker skrev:
Bättre optik kanske?
skelett
Aktiv medlem
nånting säger mej att sökaren i den kommer vara something special... den är grymt högupplöst, men det är ju klart, en genomsiktssökare har ju ögats "upplösning". det finns ju dock några fördelar ändå. en digital sökare kan t.ex ljusförstärka det man ser. den kan zooma när man fokuserar manuellt (måste den iofs nästan göra för att det ska gå överhuvudtaget). och det går å visa mycket cool info på skärmen under fotandet. men ja, inte direkt supermånga fördelar, men jag väntar med spänning på en full recension på dpreview innan jag hetsar upp mej över nåt jag inte vet.
Senast ändrad:
Walle
Aktiv medlem
Silverlod skrev:
Usb 2 400 mBIT, Firewire 450 Mbit. Så stor skillnad är det inte. Usb är ett båttre och lättare protokoll.
Nu orkade jag inte läsa hela tråden, så det kanske är nån som har påpekat det förut...
Men Firewire har en hastighet av 400Mbit och USB2 480Mbit.
Sen finns det Firewire 800 och 1600, med en hastighet på 800 respektive 1600Mbps
Johan Okker
Aktiv medlem
Calle S skrev:
Bra optik eller inte; Leican har digital sökare vilket är hysteriskt korkat.
Tja.. då är ju den Leican rökt..
Otroligt dumt!
Men de kanske riktar sig mot segmentet, puckon-med-för-mycket-pengar och som-inte-kan-använda-en-vanlig-sökare?
Korkat så det förslår.
.Z.
Aktiv medlem
skelett skrev:
nånting säger mej att sökaren i den kommer vara something special... den är grymt högupplöst, men det är ju klart, en genomsiktssökare har ju ögats "upplösning".
När Minolta släppte A1 så sas det att den nya högupplösta digitalsökaren skulle vara nåt speciellt, kika på den så får ni se...
Jag är mycket skeptisk över att Leica kunnat göra några underverk med sökaren utan är övertygad att ni som är van spegelreflex eller mätsökare kommer att spy när ni kikar in i den.
Däremot vi som kör 7i kanske tycker att den är bättre, vi är ju dock vana...
Alla är så förvånade över att Leica valt denna lösning, jag vidhåller som tidigare att det måste vara av kostnadsskäl. Jag har ingen aning om vad en zoomsökare med paralaxkompensation typ Contax G2 skulle kosta att bygga, men nån anledning måste det finnas till att Leica gjort som dom gjort. Tror knappast att Leicafolket ser nån fördel med digitalsökaren...
Mätsökare med inspeglade ramar vet jag inte hur man skulle lösa med en zoom. möjligtvis då om ramarna var digitala (LCD)...
Priset på denna nya skapelse är ju dessutom med Leicamått mätt lågt, då jämför jag med den misslyckade digilux 1 som fortfarande kostar över 10 000 kronor & ledigt får stryk av kameror för halva priset.
Om man ser till finish & design så ser ju den nya ut att kosta minst det dubbla, hoppas även att den är dubbelt så bra, det behövs nämligen...
Larsa
Jag tror inte det beror på att de är korkade. Snarare att det är praktiskt omöjligt att göra en kopplad mätsökare med mekanisk fokusering till liten sensor.
Tänk på att en mycket liten utdragsförändring flyttar fokus väldigt mycket när brännvidden på objektivet är 7 mm. Minsta lilla brist på precision i fokuseringsmekanismen skulle omedelbart leda till en stor felfokusering.
Vad de borde göra är ju naturligtvis en kamera med större sensor. Som jag har förstått det så vill de inte bygga en digital M eftersom objektiven sitter så nära sensorn att infallsvinkeln för ljuset blir för stor. En tänkbar lösning på det är ju att lansera en ny objektivserie med retrofokusvidvinklar som sitter lite längre från sensorn. Jag tror nog att många skulle betala stora pengar för en sån kamera.
Min spådom är att Cosina/Voigtländer hinner före ;-)
Tänk på att en mycket liten utdragsförändring flyttar fokus väldigt mycket när brännvidden på objektivet är 7 mm. Minsta lilla brist på precision i fokuseringsmekanismen skulle omedelbart leda till en stor felfokusering.
Vad de borde göra är ju naturligtvis en kamera med större sensor. Som jag har förstått det så vill de inte bygga en digital M eftersom objektiven sitter så nära sensorn att infallsvinkeln för ljuset blir för stor. En tänkbar lösning på det är ju att lansera en ny objektivserie med retrofokusvidvinklar som sitter lite längre från sensorn. Jag tror nog att många skulle betala stora pengar för en sån kamera.
.Z.
Aktiv medlem
Johan Okker skrev:
Men de kanske riktar sig mot segmentet, puckon-med-för-mycket-pengar och som-inte-kan-använda-en-vanlig-sökare?
Hur är dom som inte kan använda en vanlig sökare skapta?
Jag föredrar mätsökare till vissa ändamål samt spegelreflex till andra men kör nu digitalsökare, dock enbart av kostnadsskäl...
.Z.
Aktiv medlem
jimh skrev:
Det får vi verkligen hoppas!
Dom håller ju prisklasser som vanligt folk kan befatta sig med...
forry4U
Aktiv medlem
Malaka skrev:
Deborah Copakenss bok Shutterbabe där hon beskriver pressfotografernas nästan sjukligt lika uniform med en M6a men gluggen vänd in mot magen..underhållande..
.
Och när hon lade av med pressfotot så sålde hon allt utom sin trogna Leica.
Man kan inte komma ifrån känslan av kvalite när man greppar en sån, finns ingen Japan som kommer i närheten av kvalitetsarbete.
Men man skall ju veta vad man sysslar med då man använder en
Silverlod
Aktiv medlem
Walle skrev:
Nu orkade jag inte läsa hela tråden, så det kanske är nån som har påpekat det förut...
Men Firewire har en hastighet av 400Mbit och USB2 480Mbit.
Sen finns det Firewire 800 och 1600, med en hastighet på 800 respektive 1600Mbps
Måste läsa på lite mer : )
sagan
Avslutat medlemskap
Calle S skrev:
Ny, läcker digital från Leica kan beskådas på Dpreview.
Panasonics modell:
http://www.cyberphoto.se/pana/lc1.php