Jag känner mig förvirrad. Väldigt förvirrad!
Jag köpte för ca. två veckor sedan en digital systemkamera nämligen en canon D30. Har säkert tagit minst en 1000 bilder sen dess. Har varit väldigt kul och till en början kändes det helt fantastiskt att kunna "knäppa" så många bilder man kände för. Att kunna ta bilder i rum med dämpad belysning på upp till 1600 ISO utan att behöva använda blixt eller köpa motsvarande film.
Jag har varit hel såld på det digitala sedan dess och nästan fnysst åt en vän som ska gå en kurs i färg framkallning i göteborg.
Jag har tänkt att vad ska det vara bra för?
Börja med digitalt för fan!!!
Av alla bilder jag har tagit så har jag dock inte framkallat en enda hos en fotohandlare än. Jag har skrivit ut ett fåtal på papper med en HP- skrivare och förvisso uppnåt ett förvånansvärt bra resultat.
Jag har också raderat ett antal bilder.
Jag var dock inne i stan idag för att köpa ett linsskydd till ett av mina canon objektiv. Jag fick då för mig att fota lite kodachrome. Har aldrig testat detta tidigare och slog till på en 64 ISO 36 rulle. Jag gick ut i solnedgången här ute på landet och tog min gamla EOS 3000 och mitt nya vidvinkel objektiv som jag köpte i sammband med D30. Ett Cosina AF F3.5-4.5 19-35mm. Ett trevligt objektiv!
När jag började "knäppa" och hörde filmen matas fram fick jag nästan en kusslig känsla. Efter att inte ha fotat nån film på flera veckor kände jag vilken speciell känsla det var. Det kändes mer "på riktigt". En film emulsion påverkades av solnedgångens ljus och avbildade det jag såg i sökaren. Någonting hände på riktigt, det var inte bara en CCD som kände av ljuset, "slängde ljuset" åt sidan och registrerade bilden i en fil i form av ettor och nollor. Det kändes mer på riktigt. Jag har ingen möjlighet att kolla på bilden direkt, tänka att: "hmm...den blev inte bra" och sedan trycka radera. Jag måste skicka den till Schweiz för att kunna framkalla den och framkallningen ingår dessutom i priset så det är ju bara att stoppa på lådan. Det är alltid en spänning att gå och vänta på att bilderna/dia:n skall dimpa ner i lådan och avslöja om man har varit en duktig fotograf.
Med andra ord så tror jag som sagt inte att det skiljer så mycket i faktisk kvalitet som i känsla för vad det är man gör.
Tex. om ni inte hade behövt någon kamera alls. Om ni bara hade behövt titta på motivet, registrerat bilden i hjärnan och sedan bara telepatiskt kunnat skicka det till datorn eller direkt över till fotopapper eller kanske direkt över till någon annans medvetande. Hade det då varit lika kul att fotografera? Jag tror man hade tröttnat på det. Det handlar lika mycket om vägen dit som målet. Nämligen, att få bra bilder som dessutom håller för framtida människor att beskåda.
Jag hoppas att digitalt o analogt kan fortsätta att sammexistera länge fram över. Kanske skaffar jag en film skanner så småning om.
Jag kommer defenitivt inte att kasta min D30, den får hänga med ett tag till och vem vet, en vacker dag blir det kanske en D10 eller D20.
Förlåt om jag blev långrandig! Ville bara lätta mitt hjärta.
Känslan......känslan, de e foto!!!