Annons

Diagonal kliché?

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Det är inte sällan som man läser bildkommentarer där det står nåt i stil med "Snygg bild, snygg diagonal" eller "Fin bild och trevlig diagonal". Jag måste säga att det känns lite kliché över såna kommentarer. Lite jag-läste-precis-en-artikel-om-komposition-,titta-jag-vad-jag-kan. Jag tror nog dom flesta förstår vad jag menar. Sen finns det ju givetvis mer konstruktiva kommenarer som innehåller ordet "diagonal", och då är det ju nåt helt annat. Men just dom där "fin diagonal" kommentarerna käns lite som att "jag måste visa vad duktig jag är, om jag säger att det är en fin diagonal så tycker dom nog att jag är duktig".

Min avsikt är inte at provocera, jag gör det också ibland(kommenterar diagonalen), jag bara undrar om någon annan har tänkt samma tanke.

Jag tror att du har fel. Det är ju bara ett sätt att beskriva vad man gillar. Som "härligt mättade färger", "balanserad komposition" och "utsökt mörkrumsarbete". Eller har jag missat poängen?

Jovisst blir det lite samma saker som kommenteras när det gäller komposition och visst kan det kännas klichéaktigt.Men.
Vi är många som inte är vana vid att bedöma och kommentera bilder och då tar man väl fasta på det som man tydligt ser och tycker om i bilden.
Man måste ju börja nånstans i sin kommenterarkarriär :)
Förhoppningsvis så mognar bildseendet efter hand och man kanske kan uttrycka sig om andra saker i bilden, som hur färger står mot varann, punctus och studium etc. :)

Diagonaler är starka kompositionselement och dessutom snyggt..:)

Precis som du säger Hassan. Jag är själv varken van fotograf eller kommenterare. Men du är inne på samma linje som jag, fast du beskrev det lite snyggare än mig :)

Jag menar givetvis inte att folk ska sluta kommentera eventuell diagonal, det är ju en del I bildseendets utveckling.

Men då bekräftar du mer eller mindre min tanke, just det där att "diagonal" är ett sätt att uttrycka nybliven kunskap. Det där låter lite dumt, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar, i sammanhanget.

Molarin: vad jag menar är dom kommentarerna som bara består av just en kommentar on eventuell diagonal.

Jag menar inte att betydelsen av en diagonal i bilden blir mindre för en betraktare med utvecklat bildseende. Åtminstone tror jag inte det. :)
Jag är själv ganska så fast i diagonalt seende. Jag vill gärna ha dom i mina bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar