Annons

Detta med kalibrering... Vad är vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Har sådär halft nu skaffat mig en Dell U2711. När jag får hem den så blir det att kalibrera hela stohejet.

Men jag är lite konfunderad över alla termer och metoder. FlatpanelsHD.com menar att, för att få full prestanda ur Dell U2711 bör man Software calibrera, Hardware kalibrera och ha nån speciell ICC profil

Vad är detta? Och vad är skillnaden?

ICC profiler är väl de profiler som man har på datorn och som man sätter på printern och i photoshop. Eller är jag helt ute och cyklar?

Software kalibrering är väl det man gör med typ en Lacie BlueEye Pro kalibrator och skapar en profil som datorn följer. Eller?

Men vad är hårdvaru kalibrering och hur görs en sådan?

Bör grafikkortet kalibreras på något sätt eller låter man det stå i default-läge?


Sedan: När allt är kalibrerat, hur har man då sina mojänger inställda? Skärmen har jag förstått skall vara på Custom color (inte sRGB eller AdobeRGB etc...). Men i photoshop; skall jag jobba i sRGB, Adobe RGB eller den nya profilen som kalibratorn skapat?

Snälla hjälp mig förstå detta och om det är ytterligare något jag missat så "fill me in"!

Tack på förhand!

/Num
 
Senast ändrad:
Jo men kan någon förklara termerna och skillnaderna (på ett vettigt och lätt sätt)? Varför ens göra hårdvarukalibrering, då många verkar nöja sig med software kalibrering.
 
Jo men kan någon förklara termerna och skillnaderna (på ett vettigt och lätt sätt)? Varför ens göra hårdvarukalibrering, då många verkar nöja sig med software kalibrering.

ge exempel på termer du inte förstår så blir det enklare att förklara sen e hårdvarukalibrering en exakt matchning än vad du får med bara mjukvara
 
Nu har jag inte sett artikeln på sidan du hänvisar till, men i normalfallet brukar man mena att:

Hårdvarukalibrering = kalibrering av själva skärmen som sker m h a kolorimeter eller spektrofotometer + program. Man ställer i LUT:en i skärmen på ett lämpligt sätt och på dessa skärmar brukar den ha fler bitar än nödvändigt för att visa bilden, vilket gör att man inte får så mycket färgomfångsförlust, bandning och liknande. Skärmar med dylik funktion är normalt sett dyra. Eventuellt kan man avse att bara ställa in själva skärmen m h a kontrollerna, men jag skulle inte kalla det för hårdvarukalibrering.

Mjukvarukalibrering = Man profilerar skärmen (och ställer in kontrollerna om sådana finnes) med kolorimeter eller spektrofotometer och laddar sedan profilen i LUT:en på grafikkortet för att rätta till de återstående felen. Det här brukar kalibreringsprogrammen sköta automatiskt med ett litet "loader"-program. Försöker man rätta till stora fel här blir det lät fult med bandning och annat otyg. Dock ofta en billigare lösning än hårdvarukalibrering och det fungerar i olika grad på alla skärmar och datorer.

I båda fallen har man sedan en ICC-profil som färghanterande program kan läsa för att veta hur skärmen beter sig och visa bilderna så korrekt som möjligt. ICC-profiler kan både beskriva t ex indata/utdata-enheter och färgrymder.

LUT= LookUp Table = typ översättningstabell för vilken data in som ger vilken data ut.

Edit: I Photoshop ska du INTE arbeta i skärmprofilen. Du använder någon lämpligt ARBETSfärgrymd, t ex sRGB eller AdobeRGB. Vilken som är lämpligt beror på vad du tänkt göra med bilderna.
 
Kalibrering och profilering är olika saker.

När man kalibrerar något så justerar man inställningar i apparaten för att ändra på dess beteende.

När man profilerar så skapar man en profil som talar om hur apparaten beter sig och använder denna profil för att kompensera för beteendet. Man ändrar ingenting på själva apparaten.

Ganska få skärmar går att kalibrera, men alla går att profilera.
 
Så det jag gör när jag använder en Spyder3Elite™ (har tillgång till sådan) är att jag profilerar hårdvaran? Men är det så bra att göra? Visst: det blir bättre bilder då jag ser på dem, men hur är det om t.ex. ni ser på samma bild och då inte har min profil?

Är det detta som var problemet för min kompis som hade "kalibrerat" sin skärm: Allt såg bra ut för honom på datorn, men när han skrev ut dem (han anlitade en riktig fotofirma för det) så blev alla bilder dåliga.

Själv har jag nu en okalibrerad skärm som dock ändå gett mig väldigt goda resultat gällande hur det ser ut på skärmen och hur det blir utskrivet från samma tidigare nämda fotobutik. Varför all denna osynkronisering?
 
Nu har jag inte sett artikeln på sidan du hänvisar till, men i normalfallet brukar man mena att:

Hårdvarukalibrering = kalibrering av själva skärmen som sker m h a kolorimeter eller spektrofotometer + program. Man ställer i LUT:en i skärmen på ett lämpligt sätt och på dessa skärmar brukar den ha fler bitar än nödvändigt för att visa bilden, vilket gör att man inte får så mycket färgomfångsförlust, bandning och liknande. Skärmar med dylik funktion är normalt sett dyra. Eventuellt kan man avse att bara ställa in själva skärmen m h a kontrollerna, men jag skulle inte kalla det för hårdvarukalibrering.

Mjukvarukalibrering = Man profilerar skärmen (och ställer in kontrollerna om sådana finnes) med kolorimeter eller spektrofotometer och laddar sedan profilen i LUT:en på grafikkortet för att rätta till de återstående felen. Det här brukar kalibreringsprogrammen sköta automatiskt med ett litet "loader"-program. Försöker man rätta till stora fel här blir det lät fult med bandning och annat otyg. Dock ofta en billigare lösning än hårdvarukalibrering och det fungerar i olika grad på alla skärmar och datorer.

I båda fallen har man sedan en ICC-profil som färghanterande program kan läsa för att veta hur skärmen beter sig och visa bilderna så korrekt som möjligt. ICC-profiler kan både beskriva t ex indata/utdata-enheter och färgrymder.

LUT= LookUp Table = typ översättningstabell för vilken data in som ger vilken data ut.

Edit: I Photoshop ska du INTE arbeta i skärmprofilen. Du använder någon lämpligt ARBETSfärgrymd, t ex sRGB eller AdobeRGB. Vilken som är lämpligt beror på vad du tänkt göra med bilderna.

Tack för det ypperliga svaret. Skall man då ha skärmen inställt på Custom mode? (Skärmen som jag kommer att ha sinom tid har valen (modes): sRGB, Adobe RGB, (någotRBG-som-jag-inte-mins) och Custom RGB.)
 
Kalibrering och profilering är olika saker.

När man kalibrerar något så justerar man inställningar i apparaten för att ändra på dess beteende.

När man profilerar så skapar man en profil som talar om hur apparaten beter sig och använder denna profil för att kompensera för beteendet. Man ändrar ingenting på själva apparaten.

Håller helt med så långt.

Ganska få skärmar går att kalibrera, men alla går att profilera.

Nja, det skulle jag vilja nyansera lite:

Nästan alla skrivnordsskärmar går att kalibrera manuellt, dvs att man kan ändra saker som ljusstyrka, kontrast (fast det reglaget kan man tala mycket om ...) och RGB-mix (vilket grovjusterar vitbalansen). Sedan finns det skärmar som har möjlighet till automatisk kalibrering, det vi ogfta lite slarvigt kallar hårdvarukalibrering. Detta innebär som andra varit inne på att man låter ett program i datorn styra och läsa av kalibratorn och ladda upp kalibreringen i skärmen. Den här senare varianten får högre precision och går avsevärt snabbare än en en manuell kalibrering som kan vara ett ganska tålamodsprövande pillande med klumpiga reglage i skärmens inställningsmeny.

Utöver detta, vare sig man kalibrerat manuellt eller automatiskt, gör man sedan en profilering så som du redan beskrivit. Plus att man alltså kan profilera skärmar som inte alls går att kalibrera, vare sig manuellt eller automatiskt, som Apples skärmar eller de som sitter i majoriteten av laptops.
 
Så det jag gör när jag använder en Spyder3Elite™ (har tillgång till sådan) är att jag profilerar hårdvaran? Men är det så bra att göra? Visst: det blir bättre bilder då jag ser på dem, men hur är det om t.ex. ni ser på samma bild och då inte har min profil?

Att du har fel bild på skärmen gör förstås inte att det ser bättre ut någon annanstans. Att man skulle träffa så rätt att felen tar ut varandra är inte särskilt troligt. Alltså får man göra vad man kan själv och hoppas att den som tittar på bilden gör detsamma. Man kan helt enkelt inte ta ansvar för att andra har usla eller okalibrerade skärmar utan man får göra det bästa av saken och välja lämpligt färgrymd för ändamålet.

I huvudsak gör du en profilering, men som sagt så ställer du också in skärmen med kontrollerna på den först om det går. Detta kan, som nämnts ovan, eventuellt betecknas som en typ av kalibrering. Agfors benämning manuell kalibrering är ganska illustrativ för vad det handlar om - man ställer manuellt in skärmens kontroller med guidning från programmet som hört till Spydern (eller vad man nu har för något).

Är det detta som var problemet för min kompis som hade "kalibrerat" sin skärm: Allt såg bra ut för honom på datorn, men när han skrev ut dem (han anlitade en riktig fotofirma för det) så blev alla bilder dåliga.

Någon annan behöver inte din profil. Det är därför man använder arbetsfärgrymder som är universella. Glöm bara inte att bädda in den i filen så att mottagarens program vet vilken som använts. Sedan översätter man lokalt från detta till skärmprofilen för att få en vettig visning.

Det låter som om din kompis hade något tjall på färghanteringen. Dock så bör man helst ha tillgång till en profil för det labbet som ska skriva ut eftersom möjligt färgomfång inte är detsamma som för en skärm. Man kan alltså råka ut för att det man ser på skärmen inte är möjligt att skriva ut så att det ser likadant ut. Det är därför det finns en "proof"-funktion i PS.

Ett annat vanligt fel är hög ljusstyrka på skärmen och dunkelt betraktningsljus. Då kommer bilden ofelbart att se mycket mörkare ut än på skärmen. Sedan kan det inte bli exakt lika såtillvida att en skärm är bakgrundsbelyst medan en utskriven bild belyses utifrån. Det ger förstås i sig lite olika karaktär.

Själv har jag nu en okalibrerad skärm som dock ändå gett mig väldigt goda resultat gällande hur det ser ut på skärmen och hur det blir utskrivet från samma tidigare nämda fotobutik. Varför all denna osynkronisering?

Man kan ju ha någorlunda tur...
Använder man alltid samma labb så kan man ju anpassa sin dator till det genom att plocka ut exempelbilder och jämföra, men det gör ju att det enbart stämmer med bara just det labbet.

Tack för det ypperliga svaret. Skall man då ha skärmen inställt på Custom mode? (Skärmen som jag kommer att ha sinom tid har valen (modes): sRGB, Adobe RGB, (någotRBG-som-jag-inte-mins) och Custom RGB.)

Ja, det är som redan nämts ovan, "custom" som gäller. Det brukar vara det enda läget där man har möjlighet att justera alla parametrar som skärmen tillåter. sRGB kan, om det är någorlunda vettigt inställt från fabrik, vara bra ibland när man använder program utan färghantering om man har en skärm med stort färgomfång (sRGB är en mindre färgrymd och då skruvar man alltså ner omfånget på skärmen för att slippa helvilda färger).
 
Jag ställer mig också lite frågande till kalibreringen kan dell U2711 verkligen hårvarukalibreras.

Here are my calibrated settings that you can try on your U2711 as well. Keep in mind that we also used an ICC profile and a hardware calibrator. The sRGB is a good starting point, though.
 
Vad är det som händer i denna video: Monitorkalibrering med Spyder

Skapar han en profil eller (hårdvaru)kalibrerar apparaten automatiskt hans skärm? Eller både och?

Videon visar en profilering av skärmen. Han börjar med att ange vilka manuella (kalibrerbara) kontroller skärmen har, i detta fall endast luminans (ljusstyrka). Därefter monterar han spindeln och gör själva profileringen, profilen sparas sedan under ett unikt namn (vanligen dagens datum) samt anger att profilen skall laddas av systemet vid start. Till sist visar han skillnaden med profil och utan (bilden som växlar färg).

Om skärmen hade varit möjlig att styra från datorn (så kallad "hårdvarukalibrering") skulle det första steget med luminansjusteringen ha utgått och programmet skulle både justerat skärmens egna inställningar och skapat en profil (du får alltid en profil, även om du "hårdvarukalibrerar") i steget där spindeln sitter på skärmen (med viss reservation för att jag inte har använt just Spyderns mjukvara). I praktiken mycket liten skillnad i hanteringen således.

Det som främst skiljer mellan en hårdvarukalibrering och en ren profilering är att den färdiga skärmprofilen beskriver mycket mindre (om några) avvikelser, vilket ger en bättre kvalitet på färgåtergivningen (grafikkortet behöver inte skruva på färgerna lika mycket).

Om skärmen inte kan kallibreras, och ligger mycket fel mot önskad arbetsfärgrymt, kommer skärmprofilen innehålla väldig stora färgförändringar vilket kan resultera i posterisering och sämre färgåtergivning (men fortfarande bättre än om ingen profil används).
 
Jag ställer mig också lite frågande till kalibreringen kan dell U2711 verkligen hårvarukalibreras.

Here are my calibrated settings that you can try on your U2711 as well. Keep in mind that we also used an ICC profile and a hardware calibrator. The sRGB is a good starting point, though.

Visst kan den hårdvarukalibreras*, dock bara manuellt (de är de manuella värdena efter kalibreringen som testaren listar). Det finns ingen automatisk (eg. mjukvarustyrd) kalibrering.

* Terminologin är inte särskilt robust, lätt att trassla till saker när ord används med olika betydelse.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.