Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den hysteriskt dåliga kompaktkamerautvecklingen

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: 13,6 MP

PMD skrev:
Men är ISO 800 sämre på en Canon G9 än med ISO 800 färgfilm?
DET är en mycket intressant fråga! Men det är väl å andra sidan som att jämföra en modern kompakt med de första digitala systemkamerorna. Varför titta bakåt? Jag tror säkert att färgfilm vid ISO 800 är lika kornig som kompakterna är brusiga, men då slipper man i alla fall utsmetande brusreducering. Filmkorn är sällan fult. Brus kan vara både snyggt och fult, men i extrema fall är det oftast bara jävligt fult.

Enicar skrev:
Sony DSC W300 med 13,6 MP vem har bett om det skulle jag vilja veta.

Lär "klara" 6400.
Har någon sett en bild i full upplösning och ISO6400 med denna kamera?
Nä, men såhär ser föregångaren W200 med 12 megapixlar ut vid ISO 3200: http://www.cyberphoto.se/bildexempel/w200/DSC00069.JPG
Det är en bild. Men inte mycket mer än så.

...Lär "klara" 6400.
Har någon sett en bild i full upplösning och ISO6400 med denna kamera?

Ser man någon bild egentligen vid den höga känsligheten, ISO 6400, med Sony DSC W300, med 13,6 MP ?
Måste bli en gissning, vad bilden föreställer, ha-ha!

Vad jag förstod av en snabb sökning, klarar W300 bara av ISO6400 i 3MP-läge. Samma sak gäller 5,5b/s.

Re: pannkakor

paddmannen skrev:
Som redan påpekats tidigare i den här tråden så

E X I S T E R A R F A K T I S K T L Ö S N I N G E N R E D A N .

Den stavas pannkaka och funkar utan jordgubbsylt.
...
Ja, ok,det nån eländig cm mer i varje riktning, vilket delvis kan förklaras av att sensorn trots allt är lite större än gnians muslillfingernagel.
...
Vad gnäller ni om?
Nej, LÖSNINGEN EXISTERAR I N T E !
Vilket är hela anledningen till att vi fortsätter att gnälla.

Det är inte bara "nån eländig cm mer i varje riktning", utan 2,5 cm. Vilket gör att såväl volym som vikt blir två till tre gånger större än för Sigma DP1.

Sigma DP1 är enligt min mening det enda existerande seriösa försöket. De är de enda som har förstått oss - nästan.

Tyvärr når dock DP1 inte riktigt ända fram. Vad som är kvar är ju främst goda prestanda vid höga ISO-inställningar, men det klarar dem inte. Därför begränsar man sig också till ISO 800.
Den andra saken är avsaknaden av optisk sökare - nödvändigt ibland. Det finns visserligen en lös sökare som man kan skjuta in i blixtskon, men det är ju inte så man vill ha det. Då blir det återigen knöligt att snabbt få upp och ner kameran ur fickan.
Man har förstått att den måste klara RAW, men man skulle ju väldigt gärna vilja ha det praktiskt RAW+JPEG också.
Sedan vet jag ännu inte ifall den har snabb autofokus och liten slutarfördröjning, vilket väl får anses vara nödvändigt för en sådan här kamera. Man får väl hoppas att den är bättre än G9:an i detta avseende - dess långsamhet gör att man ofta missar det man vill fånga.

Canon G9 är INTE ALLS det vi vill ha (åtminstone inte jag). Den är designad SOM OM den skulle vara just det vi söker. Men den faller platt pga den "muslillfingernagelstora" sensorn, det håller jag med dig om. Att G9 har en design som gör att den ser ut att vara det vi söker, gör ju istället att den inledande entusiasmen förbyts till en än större besvikelse.

Robin Gyllander skrev:
Är inte slr på samma spår som kompakt bara mer och mer megapixlar?
Det börjar ju närma sig taket för systemkamerorna. Det bästa exemplet på icke-idioti är Nikon D3. Jag tror att det kommer att bli väldig svårt att sälja en kamera med högre upplösning än 1Ds MkIII eftersom det vad jag vet inte finns objektiv som kan matcha en så hög upplösning. Och folk som köper sådana kamror har nog ganska bra koll får man hoppas.
Nä, hos systemarna borde man istället ägna sig åt att arbeta bort Bayersensorn så att man slapp det ruttna AA-filtret som kluddar till skärpan.

Re: Re: pannkakor

FlyerOne skrev:
Tyvärr når dock DP1 inte riktigt ända fram. Vad som är kvar är ju främst goda prestanda vid höga ISO-inställningar, men det klarar dem inte. Därför begränsar man sig också till ISO 800.
Frågan är varför i helsike man gjort det. Den ger enormt snygg bildkvalitet vid ISO 800, och skulle säkert göra sig mycket bra vid 1600 eller högre. 800 är ju ändå bättre än 200 på många andra kompakter som i sin tur går till 1600.

Re: Re: Kolla min blogg, Jag håller med dig fullständigt

PMD skrev:
Men är ISO 800 sämre på en Canon G9 än med ISO 800 färgfilm?

Haha! Ja! Film med Iso 800 som är korrekt exponerad (dvs, exponerad efter Iso 400) och framkallad på proffslabb samt skannad av en kunnig person blir i stort sett kornfritt.

Jag ska citera en kompis som utbrast: "Wow, det är ju bättre än min 5D!" -när vi "korn"-peepade i 100% på ett av mina inscannade färgneg (Fuji Superia 800 pressad till 1600)

Observera(!) att detta var UTAN "NeatImage"-utsmetning. ;)

Den kompakt jag skulle vilja se är en ganska avskalad historia med mindre skärm för att få plats med sökare, ett objektiv med LITET zoomomfång, större sensor, lite manuella möjligheter (kanske en helmanuellt fokuserad mätsökare tillochmed? spara in pengar för en AF-modul.) och lite lägre upplösning, säg 8 MP? Med APS-sensor skulle detta ge ganska fina brusegenskaper. Lägg till det RAW+JPG, snabb uppstart och kort slutarfördröjning skulle nog detta snabbt bli en populär kamera för såväl reportage samt gatufotografer! Visst, detta kommer ju inte bli "lika bra" som en systemare, men det är väl ändå inte meningen?

Re: Re: 13,6 MP

Makten skrev:
Jag tror säkert att färgfilm vid ISO 800 är lika kornig som kompakterna är brusiga, men då slipper man i alla fall utsmetande brusreducering.
Det slipper man även med G9 om man vill. Den har ju RAW, och då kan man brusreducera så mycket eller lite man vill.

Makten skrev:
Jag tror att det kommer att bli väldig svårt att sälja en kamera med högre upplösning än 1Ds MkIII eftersom det vad jag vet inte finns objektiv som kan matcha en så hög upplösning. Och folk som köper sådana kamror har nog ganska bra koll får man hoppas.
Det ska bli intressant att se hur Sonys nya småbildskamera blir, och om den går att sälja. Sensorn som ska sitta i den har ju flera pixlar än sensorn i Canon EOS-1Ds III.

Haha! Ja! Film med Iso 800 som är korrekt exponerad (dvs, exponerad efter Iso 400) och framkallad på proffslabb samt skannad av en kunnig person blir i stort sett kornfritt.

En film med standard ISO 800, men ändå (oförklarlig anledning?) blir exponerad efter ISO 400, skulle ge kornfritt negativ och bild?
Aldrig!

Varför inte istället använda en film med standard ISO 400, exponerad efter ISO 400?

...Att G9 har en design som gör att den ser ut att vara det vi söker, gör ju istället att den inledande entusiasmen förbyts till en än större besvikelse.

Jag köpte inte Canon G9, för den läckra designens skull, utan för dess prestanda, tyvärr Gunnar, din kunskap om Canon G9 är inte speciellt stor.
Hur kan du vara besviken på en produkt, som du inte själv har använt?

Bildsensorn är liten, 1/1,7", helt klart mycket mindre än en småbildsfilms bildyta/FF, ändå med ISO 200 blir bilderna mycket bra. Signalbehandlingen, från den lilla bildsensorn, gör ett riktigt bra jobb.

larsborg skrev:
En film med standard ISO 800, men ändå (oförklarlig anledning?) blir exponerad efter ISO 400, skulle ge kornfritt negativ och bild?
Aldrig!

Varför inte istället använda en film med standard ISO 400, exponerad efter ISO 400?

På filmtiden, precis som nu görs digitalt, var det en del som överexponerade filmen och underframkallade den, för att öka omfånget. Vad är det för konstigt med det?

PMD skrev:
Det ska bli intressant att se hur Sonys nya småbildskamera blir, och om den går att sälja. Sensorn som ska sitta i den har ju flera pixlar än sensorn i Canon EOS-1Ds III.
Det går nog eftersom den antagligen kommer att vara billigare än 1Ds. Dessutom har Sony en drös intressanta objektiv från Zeiss som mycket väl kan vara bättre än Canons. Men inte fan behövs det 24 megapixlar, eller vad det nu blir.

chinerunner skrev:
Kolla infon jag lade in i f100fd tråden.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=88163

Fuji pratar om 400% ökning av det dynamiska omfånget.
400% = 2 steg, vilket väl inte är en omöjlighet med tanke på kompaktkamerors ofta usla omfång. Men, man kan ju inte trolla. En större sensor har teoretiskt alltid fördel i det avseendet eftersom den fångar in fler fotoner. Det går inte att komma runt hur mycket fina ord man än använder.

Makten skrev:

400% = 2 steg, vilket väl inte är en omöjlighet med tanke på kompaktkamerors ofta usla omfång. Men, man kan ju inte trolla. En större sensor har teoretiskt alltid fördel i det avseendet eftersom den fångar in fler fotoner. Det går inte att komma runt hur mycket fina ord man än använder.
De kanske kör med sensortypen som finns i deras systemkameror?

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar