PMD
Aktiv medlem
1 steg är en fördubbling, dvs en hundraprocentig ökning. 2 steg är en fyrdubbling, dvs 300% ökning.Makten skrev:
400% = 2 steg
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
1 steg är en fördubbling, dvs en hundraprocentig ökning. 2 steg är en fyrdubbling, dvs 300% ökning.Makten skrev:
400% = 2 steg
Tycker dom ser lite överskärpta ut med mycket trappsteg i diagonala linjer, och bakgrunderna ser skumma ut med "blödande" färger (som också är för mättade för min smak). Jag tycker nog inte det ser så jättebra ut egentligen.laan skrev:
...
Kolla in bilderna i 100% som finns ganska långt ner in tråden!!! De är helt sjukt skarpa även i 100%! Sigma har ggjort ngt helt galet rätt med denna kameran!
...
Ja, ingen bayerinterpolering;-)laan skrev:
Kolla in bilderna i 100% som finns ganska långt ner in tråden!!! De är helt sjukt skarpa även i 100%! Sigma har ggjort ngt helt galet rätt med denna kameran!
Ja, det är sant. Jag tänkte att omfånget var 400% av det man jämförde med, och det hade varit en ökning med 2 steg. 400% ökning ger 2^x = 5, det vill säga x = 2,3 steg.PMD skrev:
1 steg är en fördubbling, dvs en hundraprocentig ökning. 2 steg är en fyrdubbling, dvs 300% ökning.
tormig skrev:
Vad är "den bästa" lösningen? Vad är det som säger att en teknisk överlägsen lösning (om nu Betamax verkligen var så överlägsen kan diskuteras) är den bästa för konsumenten? Clas Ohlsons grundare formulerade det hela på pricken: "vi ska sälja rejäla produkter till låga priser med rätt kvalitet efter behov".
Rätt kvalitet är inte lika med bäst kvalitet. Men jag förstår att folk som ägnar tid åt att diskutera brusnivåer och pixlar har svårt att ta in att inte alla, rent av de flesta, är villiga att betala för "det bästa" utan nöjer sig med tillräckligt bra
Det är inte riktigt sant. Man kan autofokusera i Live View med en EOS 40D, men då fälls spegeln ner, AF:en fokuserar, och sen fälls spegeln upp igen.Sten-Åke Sändh skrev:
"Live view" som tydligen var ett jätteviktig punkt för recensenter när det introducerades på DSLR:er som Canon 40D kommer ju som bekant även det från kompakterna. I kompakterna är den dessutom användbar, vilket den inte är på samma sätt i 40D eftersom endast manuell fokus stöds.
Anders Östberg skrev:
Tycker dom ser lite överskärpta ut med mycket trappsteg i diagonala linjer, och bakgrunderna ser skumma ut med "blödande" färger (som också är för mättade för min smak). Jag tycker nog inte det ser så jättebra ut egentligen.
PMD skrev:
Det är inte riktigt sant. Man kan autofokusera i Live View med en EOS 40D, men då fälls spegeln ner, AF:en fokuserar, och sen fälls spegeln upp igen.
Det är användbart, men kanske inte i alla sammanhang. Live View är ju ändå underlägset en riktig sökare i största allmänhet och bara användbart i speciella fall. Det gäller även för kompakter, tycker jag.
MattiasL skrev:
valbara stödlinjer finns åtminstone i Nikon D200 och D300. Det är toppen ibland.
Sten-Åke Sändh skrev:
Jag ska kolla mer i detalj på Sony A350 som nu verkar komma ut i butikerna i dagarna. Den har ju hyllats för sin implementation av Live View, men även den är ju en svår kompromiss för den använder ju inte den vanliga censorn för att få AF att funka som vanligt även Live View, men då missar man ju möjligheten att stabilisera sökarbilden eftersom man ju har en egen censor för AF-hanteringen i Live View och dessutom blir sökaren tydligen ännu mindre än på A200 p.g.a. denna nya AF-teknik.
Så man kan ha liev view och kolla i sökaren?PMD skrev:
Med sensorbaserad stabilisering och Live View så får man en stabiliserad bild på skärmen, men med Sonys nyaste Live View så har man en särskild Live View-sensor så man får ingen stabiliserad bild på skärmen.
Har du läst inlägget som du svarade på? Om inte så gör det och prova sedan på att fundera ett litet tag innan du kastar dig över tangentbordet?Robin Gyllander skrev:
Så man kan ha liev view och kolla i sökaren?
Jag tycker inte att det ser överskärpt ut, bara sjukt jävla skarpt. Och jag har sällan eller aldrig fått samma skärpa med D200, oavsett vilket objektiv jag använt. Ökar man mättnaden sådär mycket så brukar det också se ut som skit, vilket det inte gör i exempelbilderna. Helt strålande resultat i mina ögon.laan skrev:
Mättnaden går garanterat att justera i kameran alt rawkonverteringen, och skärpningen väljer du ju själv om raw används..
Nu är det ju svårt att utläsa pga språk vad han gjort med bilderna, men det är inte ofta jag KAN få så skarpa bilder med 20d+tamron 17-50 2.8. =)
Jag håller med dig, men fördelarna överväger nackdelarna tror jag i alla fall.
Tänkte typ att en sensor fälldes ner innan för sökaren typ.Torparfarsan skrev:
Har du läst inlägget som du svarade på? Om inte så gör det och prova sedan på att fundera ett litet tag innan du kastar dig över tangentbordet?
Vad som avsågs var att eftersom Sony har vat en lösning med en separat sensor för skärmsökaren så blir inte den bilden stabiliserad. Det är endast om samma sensor används registrering av bilden och för skärmsökaren som bilden blir stabiliserad på skärmen när bildstabiliseringen sitter i kamerahuset.
Robin Gyllander skrev:
Så man kan ha liev view och kolla i sökaren?
PMD skrev:
Nej, sökare blockeras inte. Det sitter en liten spegel (eller möjligen ett prisma) som speglar av sökarbilden till Live View-sensorn. Halvgenomskinlig antar jag.