Jag köpte för ett par år sedan en Canon S80 och blev rätt besviken på bildkvaliten. Inte värdelös men heller inget speciellt utöver det vanliga. Det Martin, jag själv med flera efterlyser är nog kompakter som kan jämföras med den gamla tidens Nikon 35 TI, Konica Hexar, Contax T, T2. Även Olympus Mju gjorde ett par riktigt billiga och bra modeller. Det jag saknar är att man inte gör sensorerna lite större och skapar kontroll för bländaren, naturligtvis ett gediget arbete på optiken också.. Då får man kompakter som det går att göra jobb på allvar med. Tycker 4/3-systemet som möjliggör mindre kameror borde kunna plocka fram en bra kompakt. den behöver inte vara bland de minsta och en upplösning på 6 mp är fullt tillräcklig.
Idag lägger man krutet på att göra kompakterna så små, platta och pixelrika som möjligt, vilket är en omöjlig ekvation om man vill ha bra bildresultat. Den enda kompakt mig veterligen som gjorts med stor sensor är en Sonykamera DSC R1 tror jag den hette. En idiotisk skapelse som vägde ca ett kilo. Hygglig bildkvalitet men behäftad med en diverse bildfel, samt långsam af vilket omöjliggjorde den som substitut för någonting.
Canon G9 och Nikon P5100 är nog skapliga kameror på låga iso men varför i sjutton pressar man upp de till typ 12 mp. Finns väl ingen yrkesfotograf som planerar att göra jobb med de kamerorna som kräver affisch-format i efterhand.
Min drömkompakt är en som har mellan 5-7 mp. Inte väger mer än 250 gram. Den skall ha aps-c sensor och en 28-70 zoom med ljusstyrka 3,5-5,6. Manuella möjligheter speciellt sett till bländaren. Sist men inte minst skall den ha en egen blixtsko. Jag kan också leva med en lyxkompakt med fast 28 mm 2,8.