Gjorde ett jobb i fredags som jag har gjort så många gånger förr genom åren, Professorinstallation i Lunds universitets aula, mörkt, eländig ljussituation, blandljus,spottar, alla bär mörk dräkt osv
Har tagit detsamma med Nikon F3, F4 med snabb eller pressad film, sedan d1x, d2x och båda upp till ca 400iso sedan spricker det om man vill ha teckning från lampa till det mörkaste, nu senast 1600iso med 5d och upp ibland på 3200iso och nästa gång möjligen med en Canon eller Nikon med start på 6400iso med samma kvalitet som 1600iso och 5d.
Vad skiljer då nu från förr , bildkvalitet, att kunna fotografera utan blixt, risken för rörelseoskärpa har minskat genom kortare slutartider, renare färgåtergivning, bättre detaljnivå mm mm.
Canon G9 har en mycket liten bildsensor, inte i närheten av en FF, det ger begränsningar.
Ändå, vid ISO 200, ger Canon G9, bilder i mycket hög klass, betydligt närmare en D-SLR (APS-C) än en kompaktkamera, rätt använd, med en kunnig fotograf.
Jag har tagit många rullar med Tri-X-Pan, pressad till ISO 1600, kopierad på hårt papper, för att "lura" ögat, när det gäller att motverka det något förstorade kornet, resultatet brukar bli bra, i nästan omöjligt lite ljus.
"Eftersom kamerorna hela tiden blir bättre så förstår jag inte riktigt ditt resonerande."
- Ja, det är ju det jag oxå har skrivit, utvecklingen går mot FF bildsensorer, även i kompaktkameror, för krävande fotografer!
FF med en fast brännvidd, säg 45mm, bör ge ett kompakt kamerahus, zoom optik inte alls nödvändigt, för mig iaf.