ANNONS
Annons

Den hysteriskt dåliga kompaktkamerautvecklingen

Produkter
(logga in för att koppla)
Per Danielsson skrev:
Nej, sökare blockeras inte. Det sitter en liten spegel (eller möjligen ett prisma) som speglar av sökarbilden till Live View-sensorn. Halvgenomskinlig antar jag.
En använd lösning är att en av speglarna i pentaspegel-arrangemenget ( den främre-undre ), vinklar nedåt-utåt i underkanten och skickar ljuset till LV-sensorn som sitten under sökarokularet.

Använder man denna lösning kan sökare och LV inte användas samtidigt.

PMD skrev:
Ja, det ser så ut. Det har ju även fördelen att man inte förlorar ljus vare sig till sökaren eller till Live View-sensorn, så det kanske är bra.

Det funkar faktiskt likadant rent praktiskt på vår digitala Sony videokamera. Kör man med Live View, så är sökaren svart.

PMD skrev:
Den motorn skulle nog gå rätt jämnt och fint. Inga stora vibrationer direkt.

Honda byggde en 250-kubiks V8 en gång (för tävlingar). Sen ändrades tävlingsreglerna så att så många cylindrar inte var tillåtna för så små motorer.
Var det verkligen en V8? Hade för mig att det var en rak 6:a på 250 kubik. Hade dom inte 125:a med 6 cylindrar också?
MotoGuzzi hade en 500cc V8.
Det kallar jag kompakt

Korrekt exponering är det väl när man får det omfång man vill ha i negativet. Bara för att man ställer kamerans ljusmätare på 400 så innebär ju inte det att alla bilder blir exponerade på det sättet.

Jag brukar också ställa mätaren på 2/3-1 steg rikligare exponering, för att få slarvmarginalen "på min sida". Ett för tätt neg är lättare att få en vettig scanning från än ett för tunt.

Re: Re: Re: Re: Re: Kolla min blogg, Jag håller med dig fullständigt

Danlo skrev:
Fråga tillverkaren. Iso-talen är oftast glädjesiffror tyvärr.

ISO är ju en standard och det är väl snarare så att många kamerafabrikanter av kostnadsskäl sätter ganska vida marginaler. Dock inte större än att de fortfarande håller sig inom normen.
Tanken är, som jag tolkar det, att det skall gå att med en exponeringsmätare skall vara möjligt att mäta ljuset och ställa in kameran så att man får en korrekt exponering enligt ISO-standarden.
Det behöver ju inte betyda att den genom mätningen erhållna exponeringen är den som är den absolut korrekta för fotografens arbetssätt. Det erhållna värdet skall nog snarast ses som ett utgångsvärde som sedan får anpassas efter erfarenhet och arbetssätt.

Re: Re: Re: Re: Re: Kolla min blogg, Jag håller med dig fullständigt

Danlo skrev:
Fråga tillverkaren. Iso-talen är oftast glädjesiffror tyvärr.
Nej, tillverkaren har ju märkt med ISO 800, så enligt henne är korrekt exponering att exponera efter ISO 800.

Eftersom du hävdar att korrekt exponering för en ISO 800-film är att exponera efter ISO 400 så antar jag att du har kommit fram till det på något sätt. Många fotografer kalibrerar själva sin film (i kombination med den framkallare de använde)r, men det handlade nog mest om s/v film.

Som svar på den dåliga kompaktkamerautvecklingen; Konica Minolta A2!

Tyvärr börjar bildsensorn bli till åren, men oj vilken kamera det är.

Håller precis på att skramla till en α350 och tänkte i min enfald sälja min A2, men har insett att det nog är dumt. Visst är α350 överlägsen i många fall, men A2 kommer nog att användas lika mycket, om än vid andra förutsättningar.

Håller med trådskaparen. Och fyfan för "powerzoom"

elbe skrev:
Kanske dag att revidera trådskaparens "myt".

Under länken finns en jämförelse mellan en mycket bra kompaktkamera och mycket bra dslr...
Testet visar snarare precis vad jag talar om. Vid låga ISO är bildkvaliteten "nästan" lika bra, men så fort det blir lite mörkt så är G9:an rökt, väck och borta i jämförelse. Visst är det imponerande att man kan få ut såpass bra kvalitet med en så liten sensor, men den kan aldrig komma ifatt en sensor som är nästan 20 gånger större (vilket motsvarar ungefär 4 EV-steg).

Makten skrev:
Testet visar snarare precis vad jag talar om. Vid låga ISO är bildkvaliteten "nästan" lika bra, men så fort det blir lite mörkt så är G9:an rökt, väck och borta i jämförelse. Visst är det imponerande att man kan få ut såpass bra kvalitet med en så liten sensor, men den kan aldrig komma ifatt en sensor som är nästan 20 gånger större (vilket motsvarar ungefär 4 EV-steg).

Nä den blir nog aldrig lika bra som en 1,6-crop eller "större" kamera, formatet "på allt" är nog för litet för det, men upp till iso400 och till A4-utskrifter samt internet tror jag den räcker bra...just G9 alltså.

Tänkte bara vi skulle såga nästa myt på några sidor ;-)

/Leif

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar