Makten
Aktiv medlem
Det är lite dåligt drag här tycker jag, så det är dags att starta en prylbögstråd av rang;-)
----------------------------------------
Vilka tre objektiv med fast brännvidd skulle du välja till en FX-kamera, och varför? Det behöver inte vara objektiv du själv använt, men det blir förstås lite roligare med tanke på motiveringen eftersom vi ju alla har olika smak Även tredjepartsobjektiv är intressanta, men vi ska nog hålla oss till Nikon-kompatibla objektiv i alla fall.
Att objektiv höjs till skyarna betyder inte att de är bra. Jag har i dagsläget haft ungefär 40 olika objektiv, varav en bunt som är "hypade" som fan. I stort sett alla är bra, men de har inte alltid gjort som jag vill och ofta inte levt upp till sina rykten. En del har istället varit bättre än vad man kan ana.
Så, vad är min heliga treenighet? Såhär ser den ut just nu (jag kommer kanske ångra mig en vacker dag, som så ofta):
Nikkor 28/2,8 AIS
Nikkor 50/1,2 AI/AIS
Nikkor 105/2,5 AIS
[tillägg: vad gäller 50/1,2 så är det bara antalet bländarlameller och vridningsvinkeln över fokusspannet som skiljer mellan AI och AIS]
Va, bara manuella gluggar?! Javisst! För mig är det roligare att arbeta med objektiv som är välbyggda på riktigt, och att fokusera manuellt är bara trevligt
De här tre objektiven är ungefär lika bra som det utomordentligt fräsiga 24-70/2,8, men kostar nedåt en tredjedel, alla tre tillsammans. De har alla sina egna karaktärer, men det är desto trevligare. 24-70 är å andra sidan tämligen "perfekt", men det behöver inte nödvändigtvis göra plåtandet roligare eller bilderna bättre.
Med dessa tre brännvidder kan jag ta i stort sett alla bilder jag vill kunna ta. Ljusstyrkan är god, de är mycket små och lätta, samt att intervallet mellan dem inte är så snävt att jag har svårt att välja. Jag har just nu väldigt svårt att motivera att ha kvar 24-70, men eftersom jag har så ombytligt humör på objektivfronten så är det nog bäst att behålla det;-)
Varför just de här specifika objektiven då? Det finns ju många andra i samma härad. Jo, bortsett från det för mig perfekta valet av brännvidder så kompletterar de varandra när det gäller karaktär.
28:an är skarp men "mjuk" i sin karaktär över hela bländar- och avståndsregistret. Närgränsen är 20 centimeter (från sensorplanet alltså) och CRC gör att det är skarpt så in i bänken ända därifrån. Motljusegenskaperna är utmärkta, och objektivet är mycket litet och smidigt.
50:an är ljusstark så det förslår, men det roligaste är dess ombytlighet. Vid full glugg är det mjukt, vinjetterar ordentligt och ger en mycket kaos-artad bokeh som kan vara rätt ball. Vid f/2 är det löjligt skarpt. Skarpare än 50/1,4 AF-S och Sigma 50/1,4. Plötsligt har också bokehn blivit neutral och fin. Enda nackdelen är egentligen att skärpan avtar tvärt efter f/8.
105:an är trevlig på alla sätt. Bättre än 105/1,8 i mitt tycke, och mycket mindre. Neutral (bra) bokeh, fin skärpa mellan f/2,5 och f/16. Färger och kontrast är på topp, men likt 28:an har det en "mjuk" karaktär, vilket alltså inte har något med skärpa att göra.
--------------------------------
Jag kan skriva en halv bok om dessa objektiv, men det blir nog lite tråkigt att läsa;-) Så nu är det er tur! Vad skulle ni välja, eller vad har ni valt? Finns det FX-användare som bara har tre fasta gluggar?
----------------------------------------
Vilka tre objektiv med fast brännvidd skulle du välja till en FX-kamera, och varför? Det behöver inte vara objektiv du själv använt, men det blir förstås lite roligare med tanke på motiveringen eftersom vi ju alla har olika smak Även tredjepartsobjektiv är intressanta, men vi ska nog hålla oss till Nikon-kompatibla objektiv i alla fall.
Att objektiv höjs till skyarna betyder inte att de är bra. Jag har i dagsläget haft ungefär 40 olika objektiv, varav en bunt som är "hypade" som fan. I stort sett alla är bra, men de har inte alltid gjort som jag vill och ofta inte levt upp till sina rykten. En del har istället varit bättre än vad man kan ana.
Så, vad är min heliga treenighet? Såhär ser den ut just nu (jag kommer kanske ångra mig en vacker dag, som så ofta):
Nikkor 28/2,8 AIS
Nikkor 50/1,2 AI/AIS
Nikkor 105/2,5 AIS
[tillägg: vad gäller 50/1,2 så är det bara antalet bländarlameller och vridningsvinkeln över fokusspannet som skiljer mellan AI och AIS]
Va, bara manuella gluggar?! Javisst! För mig är det roligare att arbeta med objektiv som är välbyggda på riktigt, och att fokusera manuellt är bara trevligt
De här tre objektiven är ungefär lika bra som det utomordentligt fräsiga 24-70/2,8, men kostar nedåt en tredjedel, alla tre tillsammans. De har alla sina egna karaktärer, men det är desto trevligare. 24-70 är å andra sidan tämligen "perfekt", men det behöver inte nödvändigtvis göra plåtandet roligare eller bilderna bättre.
Med dessa tre brännvidder kan jag ta i stort sett alla bilder jag vill kunna ta. Ljusstyrkan är god, de är mycket små och lätta, samt att intervallet mellan dem inte är så snävt att jag har svårt att välja. Jag har just nu väldigt svårt att motivera att ha kvar 24-70, men eftersom jag har så ombytligt humör på objektivfronten så är det nog bäst att behålla det;-)
Varför just de här specifika objektiven då? Det finns ju många andra i samma härad. Jo, bortsett från det för mig perfekta valet av brännvidder så kompletterar de varandra när det gäller karaktär.
28:an är skarp men "mjuk" i sin karaktär över hela bländar- och avståndsregistret. Närgränsen är 20 centimeter (från sensorplanet alltså) och CRC gör att det är skarpt så in i bänken ända därifrån. Motljusegenskaperna är utmärkta, och objektivet är mycket litet och smidigt.
50:an är ljusstark så det förslår, men det roligaste är dess ombytlighet. Vid full glugg är det mjukt, vinjetterar ordentligt och ger en mycket kaos-artad bokeh som kan vara rätt ball. Vid f/2 är det löjligt skarpt. Skarpare än 50/1,4 AF-S och Sigma 50/1,4. Plötsligt har också bokehn blivit neutral och fin. Enda nackdelen är egentligen att skärpan avtar tvärt efter f/8.
105:an är trevlig på alla sätt. Bättre än 105/1,8 i mitt tycke, och mycket mindre. Neutral (bra) bokeh, fin skärpa mellan f/2,5 och f/16. Färger och kontrast är på topp, men likt 28:an har det en "mjuk" karaktär, vilket alltså inte har något med skärpa att göra.
--------------------------------
Jag kan skriva en halv bok om dessa objektiv, men det blir nog lite tråkigt att läsa;-) Så nu är det er tur! Vad skulle ni välja, eller vad har ni valt? Finns det FX-användare som bara har tre fasta gluggar?