Tokina 11-16/2.8; mer hatad än älskad. Mkt skarp redan på 2.8 men satte skärpan på rätt ställe 1 av 20 exp. Slutade alltid nedbländad för att få lite tolerans mot fokusfel vid handhållen vardagsfoto. Massor av CA som ibland var knepig att avlägsna. Fokusfelet kan berott på huset jag använde då men totalt sett från mig inget vidare bra objektiv.
Nikon 24/2.8 AIS; helt ok & jämn bildkvalitet, vinjetterar ganska kraftigt på 2.8
Tamron 15-30/2.8; en favorit. Som en god vän att lita på. En sån här är ju användbar från 2.8 då den sätter fokus korrekt 9,9 ggr av 10.
Nikon 60/2.8G: mkt vass från 2.8, sätter skärpan säkert, ordentligt med vinjettering men den gör det ändå mjukt & ofta snyggt. Min ”normal”. Alltid med till bröllop. Gillas.
Nikon AF 85/1.8D; ett typiskt D-objektiv för mig - ger fina bilder när den känner för det. Sällan skarp på 1.8, dock ofta från 2.5. Rasslig AF, lät mkt redan när jag skaffade den beg för 14 år sen men still going.
Nikon 105/1.4E; fick låna ett ex. från Nikon under ett helt år. Totalt makalöst objektiv som gjorde vad den påstod sig kunna: massiv skärpa nästan alltid redan från 1.4. Ganska slö AF. När det var dags att lämna tillbaka så var det med gråten i halsen men det gick över när jag skaffat en egen. Favorit.
Nikon AF 180/2.8 ED; ett D-objektiv igen. En av trådskaparens favoriter om jag minns rätt? Mkt lynnigt objektiv, som jag aldrig skulle använda för ”betaljobb” då tilliten till slutresultatet är noll från min sida
Osannolikt dålig i motljus - den lägger ner allt som har med kontrast att göra. Gillar den ändå. Den står mest & skäms långt in i skåpet.
AF 300/4; Mkt vass bildkvalitet från f4, funkade bra med 1.4 conv, mkt trött skruv-AF.
AF-S 300/4D; Kanske ännu bättre bildkvalitet än förra generationen. Funkar också kalas med 1.4 conv. Rapp AF, klen stativfot. Gillas!
Tamron SP 400/4 Adaptall; körde den på analog Pentax, sen till analog Nikon, vidare till digitala Nikon. Hyggligt skarp på f4, bra från 5.6. Mjuknade dock tydligt med 1.4 conv. Hade också orginal 2x till den men den var naturligtvis inte användbar. Gräslig bokeh. Mkt go kombo av bärbarhet & prestanda/ljusstyrka.
Nikon 600/4 AIS New; monstruöst objektiv med ”något” knepig ergonomi. Svåranvänd men funkar bra från gömsle/stilla positioner. Bra från f4, lite vekare på långa distanser. Kanske en brist från förr - de klarar inte upplösningarna från dagens sensorer. Används ofta med TC14B. Även TC301 finns i skåpet men ser oanvänd ut av nån anledning....