lonian
Aktiv medlem
Hej igen - har dissat att använda 50mm som normal. Jag har testat att köra motsvarande brännvidd på min D7100 med min gamla 35:a enär 16-85 är på försäljning. Slutsatsen är att jag, som är upplärd med 35mm som normal sedan Nikon FM-tiden, tycker att 50mm blir för långt. Jag trivs mycket bättre med lätt vidvinkel som följer med 35mm på FX.
Annars hade jag glömt bort hur smidigt det är att ha fast optik på kameran till vardags. Så jag kommer att byta till en modern fast 35:a istället för min gamla manuella AI. I synnerhet som FX-zoomarna är betydligt större och klumpigare än min gamla invanda 16-85.
Återkommer med fortsatta erfarenheter vartefter.
mvh /Jörgen G
Nikons 35 f1.8 DX på Nikon D7000 har jag ägt och den var en otroligt skönt optik på crop kamera.
Med Nikons 50 1.8 på min D800 får jag lite samma känsla då de ger samma område i sökaren. Jag har ägt Nikons 28mm f1.8 G vilket gav fina bilder, otrolig i motljus med sin nanocrystalcoating http://lonian.se/F16.JPG men tyvärr kändes den inte rätt i handen för mig, inte heller bränvidden. Vet inte hur man skall förklara det riktigt.
Men jag är dock intresserad att känna på Nikons FX 351.8 optik om jag får skönare känsla för den.