Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den digitala hypokondrin...

Produkter
(logga in för att koppla)
KGS skrev:
Äh, även om en o annan pixel blir het med objektivlocket på så brukar kompositionen bli helt otadlig och exponeringen jämn o fin! Funderar på "Objektivlock jag mött" som tema för min nästa fotobok...

/kg som räknar med att få bra betalt för filmrättigheterna

Du skickar mig ett ex. av boken när den kommer va?

larsaz skrev:
När han 10 år efter det återfår fotointresset så kanske han upptäcker att cd-skivorna är obrukbara, om han istället fotat Dia så hade det nog varit ganska så lugnt...

Jag har iaf hittat travar med förstörda dia som inte är mer än 10 år..p.g.a av tappat intresset..lagrat helt öppet i en låda på vinden..med solljus från fönstret...jag tycker det gäller vad man en håller på med...ta hand om grejerna om du vill att de ska hålla!
att en cd-skiva skulle hålla sämre kan jag inte skriva under på.

larsaz skrev:
Nu försvinner ju alla medier nån gång, även de analoga. Jag tycker dock inte man kan sticka under stol med att det finns en mycket stor fara i att oerhört många digitala bilder kommer att förfaras i framtiden, jag ser tex många av mina familjefotograferande arbetskompisar som slarvar något oerhört med detta.

Precis..är du orädd om grejerna så kommer de försvinna/vara obrukbara oavsätt lagringsmedia..det är inget analogt VS digital fråga, det är ett slarv VS noggrann fråga!

Senast ändrad:
RawBeer skrev:
men alla vet att detta.

förvarar du mediat rätt så varar de analoga negativen längre än en bränd cd-skiva.

Jaså? nån som vet hur länge en CD verkligen håller? eller hur långt en VW-bubbla kan gå?
Det bästa mediet hittills har varit hällristningar... men de har taskig upplösning o färgerna bleks rejält.

KGS skrev:
Jaså? nån som vet hur länge en CD verkligen håller? eller hur långt en VW-bubbla kan gå?
Det är väl ingen som vet...Skillnaden är att vi vet hur vi ska hantera fotografiskt material, tekniken har ju funnits runt 170 år.
Faktum är att jag har diabilder, 15-20 år gamla, som förvarats i vanliga pärmar och de ser ok ut, medan en del cd-skivor jag brännt för 5 år sedan är svåra att läsa.
Jag tror faktiskt att filmen håller bättre. Och det kommer från mig som bara plåtar digitalt...
Jag räknar kallt med att skriva om mina cd-skivor om 5-8 år på något annat medium.
Jag behöver knappast göra dublikat på mina filmer.

Calle S skrev:
Jag räknar kallt med att skriva om mina cd-skivor om 5-8 år på något annat medium.
[/B]

Det gör jag med... om inte annat så av praktiska skäl... 2006 får vi rum med information motsvarande 1000 CD på en skiva... å andra sidan producerar våra nya kameror 100 MB stora filer eller (troligen) större då...

Minns när jag tog mina 15 44-88 MB Syquest skivor o brände ner på EN CD... då blev materialet överskådligt. Men 640x480 är ändå 640x480 *s*

Det är ren underhållning att se hur en tråd som lättsamt börjar med att ta upp "digital hypokondri" sakta men säkert övergår i en djup diskussion om fel och brister med digitala media.

:-D

gors skrev:
Det är ren underhållning att se hur en tråd som lättsamt börjar med att ta upp "digital hypokondri" sakta men säkert övergår i en djup diskussion om fel och brister med digitala media.

Vänta bara till nån tar upp miljöaspekterna på olika media... då e vi snart hänvisade till grottmålning igen...

I tisdags var Christian Nilsson som är teknisk redaktör på tidningen foto och besökte Helsingborgs Fotoklubb Pärlan och där kom ämnet upp.

Kommer inte ihåg allt exakt men det kom iallafall fram att det är skillnad på olika cd-skivor. Kodak Gold hade lång hållbarhet t.ex men de har ju slutas att tillverkas.

Bränner man ner det på två cd-skivor som man förvarar på två olika platser och bränner om vart femte år så tror jag att man går säker iallafall.

gors skrev:

Jag erkänner att jag inte är inte helt oskyldig till att det blev så...

Jag ställer om frågan som gjorde att jag startade upp denna tråd igen...

Kopierat från några sidor tillbaks:

"Känner för att göra ett litet inlägg i denna gamla tråd igen.

Har inte följt alla problem som folk haft med sina digitalkameror lika slaviskt som jag gjorde när jag startade tråden men hoppade in på en av de otaliga 300D-trådar som finns & måste bara helt spontant säga, går folk någonsin ut & fotograferar nuförtiden eller plåtar dom mest linjaler samt med objektivlocket på? (det sista för A1-ägare som söker brus).

Den som söker ska finna heter det & det gör dom sannerligen, finner fel alltså.

Jag ska erkänna att jag själv hade denna sjukdom (digital hypokondri) för nåt halvår sedan då jag med objektivlockets hjälp letade både döda samt heta pixlar, självfallet så hittade jag ett gäng & kände mig genast mycket illa till mods.

Nu har jag släppt detta & plockat bort objektivlocket, tro de eller ej men bilderna blir klart bättre!"

Larsa"

nad och bang?

:´)

det ska vara Harman/Kardon + Infinity + Loewe

en "pixel" i min Dimage 7Hi var trasig när kameran var nyinköpt...skulle ta flera veckor att få det åtgärdat så jag orkade aldrig lämna in den...hade glömt bort "pixeln" men kom på det nu när jag läste lite i denna tråden.
Det enda jag ogillar med Dimagen är det nedras IR-köret. Är fasligt förtjust i IR-fotografi men kan inte använda Dimagen till det. Det känns som ett medvetet inbyggt "fel" från tillverknas sida.

Mvh / hafz

Re: nad och bang?

hafz skrev:
:´)en "pixel" i min Dimage 7Hi var trasig
Mvh / hafz

*Jag känner just nu att jag förmodligen tappat en av mina hjärnceller, kan jag reklamera mig? Jag märker inget i mitt vanliga liv men upptäckte detta genom en slump, jag förstår nämligen inte föregående resonemang.*

Jag hoppas att jag inte upplevs som otrevlig i mitt ovanstående ironiserande men jag tycker dock att en tappad pixel av 5 miljoner känns som ett typiskt i-landsproblem...

Larsa

andgi skrev:
Rätt förvarade har nog grottmålningar hållit längre. Hitills iaf.. Fråga igen om 5-6000 år :)

Kuriosa: De tidigaste målningarna i grottor var monokroma och tillkom under sen Gravettienfas, för mellan 24000 och 22000 år sedan. Så de lär nog hålla i 5-6000 år till om inte Jorden går under innan dess.. :=).

Gravettienkulturen, som inleddes för ca 29000 år sedan, kan man säga var starten på det konstnärliga genombrottet, även om Cro-Magnonmänniskorna redan några tusen år tidigare började rista sk vulvafraställningar i grottorna.

Ha därför i bakhuvudet när ni fotograferar, att vi alla bär upp ett "bildarv" från våra förfäder som sträcker sig långt tillbaka i tiden.. :=)

Re: nad och bang?

hafz skrev:
:´)
Mvh / hafz

Har just varit inne & kikat på dina bilder & säger bara det att jag hade gärna offrat åtminstone nån miljon pixlar för att uppnå din nivå...

/Larsa, som för länge sedan insett att fotografen är mycket viktigare än kameran...

I-landsproblem?

angående en yttepytteliten pixel.

Så som jag såg det då och skulle se på det igen om det hände är att kameran var sprillans ny och jag inte ville se några fel alls på den.

Ingen vill köpa en "trasig" produkt för fullpris hur lite trasig den än är.

inte konstigare än så. tror du håller med mig.

/Mvh hafz

Tid är pengar.

Det gäller att vara snabbt ute på marknaden.

Sedan har företagen idag möjligheten att inte testa produkterna fullt ut.

Anledningen är uppgraderbar mjukvara. Om vi går tillbaka till den tid då all mjukvara endast fanns i ROM så fanns inte de här problemen. Idag så chansar företagen för att de vet att dem kan reparera i efterhand via mjukvaran.

KGS skrev:
Det bästa mediet hittills har varit hällristningar... men de har taskig upplösning o färgerna bleks rejält.

svar: ja på båda frågorna.

en bubbla kan inte gå.

sen på cd-r skivorna finns det en massa test.....
ca 10 år räknar dom. på en cd-r.

tidningen hemelektronik har testat en massa skivor. dom har simulerat slitage osv.....
allt från 2 dagar till nånna veckor höll skivorna. men dessa test var extrema.
sen så har::::dom har lagt in ett par skivor i ett fodral som dom gömt undan på arkivet. så om en nånna år får vi veta deras resultat.

RawBeer skrev:
hemelektronik har testat en massa skivor. dom har simulerat slitage osv.....
allt från 2 dagar till nånna veckor höll skivorna

Elektronikvärlden gör samma sak... i senaste numret förklarar de också varför hembränt kan förmodas hålla kortare tid än fabrikskört...

Min äldsta CD är jämngamla med dottern, dryga 18 år... o mina äldsta hembrända är från 93...

/kg som inte tror på CD/DVD om tio år (som lagringsmedia)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar