Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den digitala hypokondrin...

Produkter
(logga in för att koppla)
Drivorna eller frimware som det heter.
Dom digitala kamerorna har sådana här.

Ta ett grafikkort.
det släpps på marknaden.
det första man gör när man stoppat in det i datorn är att gå ut på internet för att ladda hem dom nyaste drivorna.

sen blir det att man tar hem nya drivor varannan månad till sitt kort.

Det beror på att dom som programmerat drivorna till kortet inte gjort det perfekt från bröjan.
och att konusmenter klagar på att vissa saker buggar......

kan det vara så för den digitala kameran oxå?????

mvh robert

RawBeer skrev:
Det beror på att dom som programmerat drivorna till kortet inte gjort det perfekt från bröjan.
och att konusmenter klagar på att vissa saker buggar......

kan det vara så för den digitala kameran oxå?????

mvh robert

Självfallet e de så...

Calle S skrev:
Det gör den inte alls. Det är du som tar bilderna.

Petitess kanske men jag är totalt alergisk mot detta uttryck att en kamera tar bra bilder, som Calle skriver så finns ingen sån kamera.

Jag kan inte låta bli att påpeka detta när uttrycket används...

då finns det en grund för kritiken kamerorna får.

men då e dillemat.
den som klagar, vet den hur man använder den.

om inte så e det "nog" fel på användaren.

i annat fall e det kameran.

i framtiden kommer det komma ännu mer sådant här
eftersom tekniken gå fort fram.
nya modeller spottas fram allt snabbare

och en stackars programmerare som inte vet nått om hur man fotograferar får göra frimwaren :)

det e den stora digitala nackdelen idag.

lite ironi men ändå inte.

Som tidigare nämnts i denna tråd så är det förmodligen en kombination av de saker du nämner som är problemet, + att internet gjort att problem uppdagas samt förstoras vare sig dom finns eller ej.

Det är nog detta som är den digitala hypokondrin...

högst sannolikt är det det.

men den digitala världen är till för att hjälpa oss inte stjälpa.
därför är vårt tålamod mycket kortare mot den digitala än mot den analoga.

RawBeer skrev:
högst sannolikt är det det.

men den digitala världen är till för att hjälpa oss inte stjälpa.
därför är vårt tålamod mycket kortare mot den digitala än mot den analoga.
Så du menar att den "analoga världen" är till för att stjälpa och därför har vi mera fördragsamhet med den????? Ett ytterst märkligt förhållningssätt som du absolut måste förklara närmare. Annars besannas ju endast den gamla sanningen att det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta.
Us

Sonnaren skrev:
Så du menar att den "analoga världen" är till för att stjälpa och därför har vi mera fördragsamhet med den????? Ett ytterst märkligt förhållningssätt som du absolut måste förklara närmare. Annars besannas ju endast den gamla sanningen att det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta.
Us

Produkt A kostar 10
Produkt B kostar 20
A och B gör nästan samma jobb.
Med A kan du få en storre produkt.
B Kräver ingen påfyllning
Samt att B Kan strula ibland.

Vilken väljer du?

Vi lever i denna världen att.. Om jag köper två liknande produker vart den ena e dyrare, så utgår vi ifrån att den dyrare är bättre än den billiga.

just så är fallet i analogt vs digitalt i fotovärlden.

Tex satelitt mottagare.

Innan hade vi analogt. det gick fort att zappa

nu digitalt. att zappa tar en hel evighet.

inför man nått nytt så måste det nya ha allt det gammla plus det nya. annars e vi inte nöjda.

Känner för att göra ett litet inlägg i denna gamla tråd igen.

Har inte följt alla problem som folk haft med sina digitalkameror lika slaviskt som jag gjorde när jag startade tråden men hoppade in på en av de otaliga 300D-trådar som finns & måste bara helt spontant säga, går folk någonsin ut & fotograferar nuförtiden eller plåtar dom mest linjaler samt med objektivlocket på? (det sista för A1-ägare som söker brus).

Den som söker ska finna heter det & det gör dom sannerligen, finner fel alltså.

Jag ska erkänna att jag själv hade denna sjukdom (digital hypokondri) för nåt halvår sedan då jag med objektivlockets hjälp letade både döda samt heta pixlar, självfallet så hittade jag ett gäng & kände mig genast mycket illa till mods.

Nu har jag släppt detta & plockat bort objektivlocket, tro de eller ej men bilderna blir klart bättre!

Larsa

Hm

Jag vill också fundera kring "den digitala hypkondrin" ur följande perspektiv;

Vad gör folk med sina enorma fil/bild arkiv???

Hur gör ni?? CD, DVD, HD eller annat media??

Vi som använt film sparar negativen/diabilderna i mörka utrymmen, men hur förvarar vi våra digitala bilder. En god vän är redan uppe i över 15 GB bilder. När och hur skall man hantera en sådan enorm informationsmängd? Själv är jag uppe i 2 CD-skivor enär jag raderar dåliga bilder och behåller de som är "bra"

För egentligen så är en stor del av hypokondrisymtomen kopplat till hur man skall lagra alla dessa digitala informationsbärare (dvs jpg-filer)

Jag lagrar på en HD (200gb) och har en till på 250gb som back-up.
Sen har jag CD/DVD brännare oxå...kunde inte känna mig tryggare.

Har ups ifall strömmen skulle gå för att inte riskera att det blir nån repa i hårddiskarna på grund av det.

Har sedan speglat den partionen som mina foton ligger på så att jag har det på två olika hårddiskar. Har dvd-brännare och lagrar dvdskivorna i kassaskåpet där hemma och i min farsas bankvalv.

Mvh en paranoid Peter Ljungkvist som endå känner en viss tryghet :)

Vad det gäller lagring så bör det egentligen kunna gå att lagra digitala bildfiler längre än exempelvis dia.

Problemet är bara att det då kräver en oerhörd kontroll samt arbete, att backuppa på ett för idag framtidssäkert sätt samt överföra på ett nytt media när det mediet ser ut att vara framtiden.

Jag har fotat till & från i 25 år & är inte så övertygad av att 20:årige Kalle som idag är en hängiven digital amatörfotograf är lika hängiven om 10 år. Det kanske har kommit barn & villa som gjort att fotograferingen avtog samt att CD-skivorna med 30GB bilder hamnat nere i källaren.

När han 10 år efter det återfår fotointresset så kanske han upptäcker att cd-skivorna är obrukbara, om han istället fotat Dia så hade det nog varit ganska så lugnt...

Detta gäller självfallet inte dom hängivna amatörfotografer som fotar hela livet, dom kommer nog att vara noggranna.

Larsa

obrukbara lär inte cd-skivorna vara såvida de inte är fysiskt förändrade.

BMP, TIFF etc är format som alltid kommer att stödjas...
Åtminstone så att det går att konvertera till nya format.

Alfons2 skrev:
obrukbara lär inte cd-skivorna vara såvida de inte är fysiskt förändrade.

Mina tidsangivelser på 10 år kanske inte var så lyckade. Vad vi vet är dock att CD-skivor, lite beroende på kvalitet, självfallet nån gång kommer att vara obrukbara, eller åtminstone svåra att läsa.

Alla som svarar i forum ang. dessa frågor är oftast mycket noggranna med denna bit, det är inte deras bilder som är i fara. Det är det stora flertalets bilder, dom som köper de billigaste skivorna & slarvar med backupbiten.

Nu försvinner ju alla medier nån gång, även de analoga. Jag tycker dock inte man kan sticka under stol med att det finns en mycket stor fara i att oerhört många digitala bilder kommer att förfaras i framtiden, jag ser tex många av mina familjefotograferande arbetskompisar som slarvar något oerhört med detta.

larsaz skrev:
Nu har jag släppt detta & plockat bort objektivlocket, tro de eller ej men bilderna blir klart bättre!

Äh, även om en o annan pixel blir het med objektivlocket på så brukar kompositionen bli helt otadlig och exponeringen jämn o fin! Funderar på "Objektivlock jag mött" som tema för min nästa fotobok...

/kg som räknar med att få bra betalt för filmrättigheterna

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar