Den digitala hypokondrin brer ut sig!
Gammal tråd men mer aktuell än någonsin...
Folk söker fel som aldrig förr, jag väntar på min beställda DSLR & är redan inställd på kalibrering av det mesta innan den går att använda.
Man läser dagligen om kameror som krånglar & jag funderar en del på hur det hade varit om internet inte fanns (hemska tanke), om man inte vetat om alla kameraproblem världen över...
Självfallet så har ju inte alla problem & detta läsande om problem gör ju att folk söker. Dessutom så har digitalkameran gjort att många, som aldrig hållt i en systemkamera, köpt sig DSLR utan att ha någon tidigare erfarenhet av avancerade kameror. När dom sedan zoomar in till 100% & ser brister så blir dom fundersamma om det är nåt fel på kameran.
Det bästa jag nu kan göra när min DSLR dyker upp är att bara fotografera & snabbt se till att få ut lite på papper. Om jag då är nöjd så är det ju bra! Har ju faktiskt sett inlägg där fotografer under en längre tid varit mycket nöjda med sitt resultat för att helt plötsligt, p.g.a. ett foruminlägg, börja testa & komma fram till att kameran/optiken backfokuserar. Helt plötsligt så är det inte bra längre!
Nu börjar jag dock snegla på linjaler & läsa fokustestmetoder så de vetefan om jag inte ligger där & kryper bakom en linjal ändå...
//Larsa