Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den digitala hypokondrin...

Produkter
(logga in för att koppla)
larsaz skrev:
Såg Torsk på Tallin igår igen, Roland använder en instamatic utanför segagubbarfabriken...

"Vilka e bäst? Tallingänget 1998" eller vilket år det nu var... o hit skulle de, Paldiski Palace. Var där förra året!

Bara för att mjukt föra över tråden till foto igen... bilden e tagen med min senaste Olympus C3030Z...

Bilagor

• paldiski.jpg
    paldiski.jpg
    30.6 KB · Visningar: 561
Nog är det väl fantastiskt vad dåliga alla nya kameror verkar vara. Fokusfel, mysko färgstick, konstiga ränder mm, mm... & det värsta är att det bara verkar bli värre & värre för varje ny modell som släpps.

Eller?

.Z. skrev:
Nog är det väl fantastiskt vad dåliga alla nya kameror verkar vara. Fokusfel, mysko färgstick, konstiga ränder mm, mm... & det värsta är att det bara verkar bli värre & värre för varje ny modell som släpps.

Eller?

Hehe,, JA,, den tanken slår nog oss var och en,, Kanske är det bara så att våra krav blivit högre eftersom "felen" så lätt numera avslöjas,,,

Mvh Niclas,,

Eftersom de digitala kamerorna lockat många nya fotografer så gäller det att knyta dessa till det egna märket till varje pris. Fotografer är märkestrogna. Då kan man släppa produkter med fel som man aldrig skulle acceptera för andra produkter. Att man lyckas med bedriften att sälja ett nytt system som är dyrare en ett befintligt system och ger ett kvalitativt sämre resultat än det befintliga, och samtidigt är behäftat med det ena felet konstigare än det andra, är en marknadsföringsteknisk bedrift som gör i alla fall mig fylld av beundran.

rideg skrev:
Att man lyckas med bedriften att sälja ett nytt system som är dyrare en ett befintligt system och ger ett kvalitativt sämre resultat än det befintliga, och samtidigt är behäftat med det ena felet konstigare än det andra, är en marknadsföringsteknisk bedrift som gör i alla fall mig fylld av beundran.
Tja, det har ju Microsoft sysslat med rätt länge och minst sagt framgångsrikt. Klart att konceptet är lockande.

Äsch då, så har det väl alltid gått till. De första skrivmaskinerna var säkert långsammare att skriva på än den gamla handskrivningstekniken, bilar var säkert mindre pålitliga än hästar i begynnelsen, de första datorerna var säkert klart mer komplicerade o sämre än gamla hederliga fotosättare, CD lät hårt o kallt jämfört med LP... men så småningom har tekniken förfinats o förbättrats. Och priserna har sjunkit brutalt.

Det krävs dock ett gäng modiga pionjärer som satsar sina surt förvärvade slantar för att utvecklingen ska komma igång.

Det är väl ingen som inte tror att digitalkamerorna till slut kommer att vara odiskutabelt överlägsna allt vad analogt heter?

rideg skrev:
Eftersom de digitala kamerorna lockat många nya fotografer så gäller det att knyta dessa till det egna märket till varje pris. Fotografer är märkestrogna. Då kan man släppa produkter med fel som man aldrig skulle acceptera för andra produkter. Att man lyckas med bedriften att sälja ett nytt system som är dyrare en ett befintligt system och ger ett kvalitativt sämre resultat än det befintliga, och samtidigt är behäftat med det ena felet konstigare än det andra, är en marknadsföringsteknisk bedrift som gör i alla fall mig fylld av beundran.

Syftar du på digitalkameror? Det är fördelarna som väger upp, gratis fotograferande, ingen framkallningstid, kontroll i datorn, digital lagring. Det är helt enkelt underbara egenskaper som folk vill ha. Själv har jag en gammal D30 som ger förvånansvärt bra bilder, så kvalite´n är inte alls dålig, ens på de tidigare digitala systemarna.

Björn Jansson skrev:
Syftar du på digitalkameror? Det är fördelarna som väger upp, gratis fotograferande, ingen framkallningstid, kontroll i datorn, digital lagring. Det är helt enkelt underbara egenskaper som folk vill ha. Själv har jag en gammal D30 som ger förvånansvärt bra bilder, så kvalite´n är inte alls dålig, ens på de tidigare digitala systemarna.
Ja, det är uppenbart att det finns positiva sidor som suger enormt. Jag kommer också att bli med digital SLR en dag. När man löst problem med döda pixlar, damm på sensorn, konstiga färgfel och mönster för vissa motiv, små sökare, lagringsproblem osv. Vågar lova att det som finns idag i amatörsegmentet är ett skämt jämfört med vad som finns om 5-10 år.

kanske det är men det beror ju på vad man har för krav, säg det som en modern dslr inte klarar av att göra idag. Skall man likt en audiofil gå in på minsta detalj så finns det säkert mycket att klaga på men de flesta är nöjda. Bilderna från det du kallar uselt i jämförelse med vad som finns om 5 år är riktigt grymma redan nu, varför vänta om man uppskattar de digitala fördelarna. Och hur kassa är inte det som finns om 5 år i jämförelse med det som finns om 10 år.

Har det spårat ur här också???

då vill jag lämna ett litet spår efter mig i detta forum. LÄNGE LEVE DEN ANALOGA TEKNIKEN!!

jag personligen föredrar Vinyl framför CD.
CD-skivan är praktisk, ljudmässigt låter vinylen
bättre enligt min mening. jag VET att många kommer att tycka annorlunda.
orsaken till min åsikt ligger i att jag lyssnat på CD-spelare, förstärakare etc etc i 100000:-
klassen. men en bra vinylsvarv med en bra förstäkare och ett par bra högtalare låter bra
mycket bättre i mina öron. det finns säkert någon som delar mina åsikter här??

//micke

Såklart vi håller med, CD´n är bara i sin linda ännu och bygger på en rätt vildsint komprimering, men det är snart dags för nästa generation där. Så snart man enats om standard så finns det hopp även för digitalt ljud.

Å andra sidan, för att en vinylsvarv med tillhörande utrustning ska nå upp i vad en relativt billig CD presterar så får man satsa en hel del kulor. O ska man sen överträffa den, hörbart, så blir det en tiopotens till.

Sen e jag så trött på att starta luftpumpen o lyfta tillbaka pickupen efter var 20:e minut eller nåt... man blir bekväm på äldre dar... o troligen så hör jag väl sämre också *s*

Jag väntar bara på det första kameraviruset ;)

Eller tänk om det kommer ett nytt virus som bara gör om alla våra digitala bilder så att de blir oskarpa eller varför inte ett exif förändrande virus... När upptäcker man det ??

Vi har ju lärt oss att datorn måste startas om lite då som nu och att mobiltelefonen kan låsa sig liksom diverse andra prylar med ett "smart" operativ innuti... Strejkar kameran så är det bara att boota om och ladda ner en ny Patch från nätet ;) När kommer första antivirus till Kameror ??

Självklart har man ju alla digitala bilder på CD eller DVD (oj inte det...)

Allvarligt talat så kommer det bli ett problem med långtidslagring av digital information.

Vilket format håller i 30-50 år... Orkar programmen vara bakåtkompatibla eller skall vi konvertera alla bilder vart 5år och lagra om dem... Och om vi lagrar om hur vet vi att bilderna blir som de var innan. Skall vi helt enkelt kontrolltitta på dem och även dubbelkolla exif info ?

Dags att börja rensa i det massiva arkiv jag dragit på mej under det senaste året.

Varför inte skaffa en storformatskamera och köra kontaktkopior från en långsam film? Skämta kan man ju alltid men en sak är säker. Bilden i sig påverkas inte av priset på utrustningen, självklart så får man större krav ju mer man håller på (det gäller det mesta) men en sak är säker: man kan aldrig köpa förmågan att se vad som blir en bra bild! Jag tror att många tyvärr hakar på den rådande trenden och köper sig en identitet genom prylar idag. För de flesta av oss är det här en hobby, en hobby skall vara avkopplande och kravlös. Det kan aldrig bli avkopplande om man letar fel på allting hela tiden!

Jag har en CD med bilder som jag inte kan läsa, nåt gammalt PICT format som inte ens Graphic Converter rår på... fast jag har gamla datorer i förrådet med gamla operativ osv så nångång ska jag konvertera bildern på den CD´n till jpg...

Ibland när jag tittar på gamla CD-skivor, eh, alltså, bildern som är sparade på dem... så är en del bilder liksom halva, förstörda eller förskjutna... tycker att det är fler och fler för varje gång jag kikar igenom gamla arkiv... nån mer som upplevt det?

Har just kopierat alla mina CD-skivor till en hårddisk o ska bränna om dem på DVD...

Björn Jansson skrev:
kanske det är men det beror ju på vad man har för krav, säg det som en modern dslr inte klarar av att göra idag. Skall man likt en audiofil gå in på minsta detalj så finns det säkert mycket att klaga på men de flesta är nöjda. Bilderna från det du kallar uselt i jämförelse med vad som finns om 5 år är riktigt grymma redan nu, varför vänta om man uppskattar de digitala fördelarna. Och hur kassa är inte det som finns om 5 år i jämförelse med det som finns om 10 år.
Bilderna från dagens digitala SLR är ibland riktigt bra. Inget snack om den saken. Och att räkna pixlar är inte riktigt min grej. Helhetsintrycket betyder ofta mycket mer än att bilden skall vara tekniskt perfekt. Många är mer intresserad av att bli en duktigare fotograf och att kunna upptäcka intressanta och orginella motiv än att ha något med jättemycket pixlar. Jag tycker (som jag skrev) att tekniken inte verkar vara riktigt mogen i förhållandet till priset ännu, och att tillverkarna ofta släpper produkter som är behäftade med besynnerliga fel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar