Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den digitala hypokondrin...

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja beträffande lagringsmedia.... Det här säger inget om digitalt eller CD men låt mig berätta:
1966 - omkring - var jag en teknisk föregångare. Kassettbandspelaren hade kommit och jag var tidigt ute och köpte en sådan (en Dux). Jag spelade in litet musik och en del föreläsningar på den. Inspelningarna var sämsta möjliga, mikrofonen intill radins högtalare....jajajaja garva ni.
Man talade redan då om hur kort tid ett sådant litet band skulle överleva, redan efter några år skulle det vara slut, avmagnetisera sig självt och upplösas osv osv.
Duxgrunkan tackade för sig och lämnade in för gott 71 nånting. Jag köpte andra kassettdäck.....och tiden gick.
För något år sedan hittade jag ett gammalt Philipsband, 60 minuter och undrade vad det var. På det hördes tydligt (men dåligt) Beatles, Kinks, Hep Stars och en halv föreläsning.
Inte påtagligt sämre än jag minns att det lät då.
I runda slängar 36 år har det hållit i varje fall. Och banden var mer utdömda på förhand är CD-skivorna någonsin varit.
Så vad vet man?
Men datorerna - läs CD-läsarna - skattar nog åt förgängelsen tekniskt sett långt innann skivorna tar slut - trooor jag.
Us

Vinylsvarven! Så kan man kanske se det, jo. Vi har faktiskt en vinylsvarv och det var rätt kul att meddela min sambos arbetskompis att det gick bra att låna sambons Technics 1200. Det var tydligen det sista han hade väntat sig hos två tråkiga småbarnsföräldrar, speciellt som den inte var inköpt av herrn i huset :)

Fast det är en rätt hyfsad skivspelare. Ingen digital hypokondri där :)

fjalstal skrev:
Fast det är en rätt hyfsad skivspelare. Ingen digital hypokondri där :)

Rätt hyfsad... *s* det är en legend bland discjockeys, såna som e födda förra årtusendet i varje fall... slitstark o snabbstartad... min egen vinylsvarv skulle ingen discjockey ha lust att bära med sej *s*

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet"

/kg som bara var tvungen att lägga sej i...

KG skrev: "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet."

...eller den perfekta bilden för den delen heller. Låtom oss alla ikläda oss kamerasvarta "Farbror Barbro"-mysoveraller med fotosidans logo på ryggen för att sedan förvirra oss in i fotografiteknikens avgrunder :D

fjalstal skrev:
Låtom oss alla ikläda oss kamerasvarta "Farbror Barbro"-mysoveraller med fotosidans logo på ryggen

Där hade vi en som kunde sin Nile City ;-) ser scenen framför mej, sjutton mysklädda fotografer på Mosebacke... den bilden vill jag ta!

/kg som garvade högt framför skärmen

RawBeer skrev:
stenkaka håller nog längst :)

Nästan outslitliga, om man inte sätter sig på dem (har testat, ofrivilligt). Min äldsta är från sekelskiftet, det förra alltså...

RawBeer skrev:
eller en LP skivan !

Mjukgöraren försvinner tyvärr ur vinylen, SR har stora problem med vissa av dom äldsta vinylskivorna. Dom vittrar helt enkelt sönder! Min äldsta vinyl är från -48 men visar dock inga såna tendenser, tror jag?

/Larsa som spelar mer vinyl än CD + nån stenkaka ibland...

Senast ändrad:
Calle S skrev: "Btw, är boken bra?"

Boken består av manuset till TV-serien och ett förord som det påstås att PC Jersild har skrivit. Fan trot. Jag körde postbil på söder när dom sände "Nilecity 105,6" och killarna på Katarina brandstation verkade inte helt smickrade :)

fjalstal skrev:
Calle S skrev: "Btw, är boken bra?"

Boken består av manuset till TV-serien och ett förord som det påstås att PC Jersild har skrivit. Fan trot. Jag körde postbil på söder när dom sände "Nilecity 105,6" och killarna på Katarina brandstation verkade inte helt smickrade :)

Med tanke på att avsnittrubriken alltid var "Vuxna män gör saker tillsammans"

fjalstal skrev:
killarna på Katarina brandstation verkade inte helt smickrade :)

he he... brandchef greger hade inget att skämmas för... fick han nånsin tag i filmen han sökte ;-)

Greger var ju fotograf också... minns när Percy hängde gardiner, klädd i kilt...

Senast ändrad:
KGS skrev:
Greger var ju fotograf också... minns när Percy hängde gardiner, klädd i kilt...

Bra att lägga in lite foto när man drar iväg tråden...

Såg Torsk på Tallin igår igen, Roland använder en instamatic utanför segagubbarfabriken...

Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar