Annons

Den andra bilden

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag blir helt begeistrad när jag tittar på bilderna som skapas. Känner en lättnad när jag ser att jag inte är ensam om att ta manipuleringar till hjälp.

Oavsett vad man anser om manipuleringar så fick jag en idé: Skulle det inte vara kul med en utställning baserad på "Den andra bilden"? Jag tänker i första hand på en internet-utställning, med kommentarer och allt. Jag har inte funderat mer än 70 sekunder på det ännu, men kanske det går att genomföra här på FS. Annars kan jag vara med och spåna på andra alternativ.
Eller kanske inte? Tyck till och lägg på lite till mina 70 sekunder.
 
jkene skrev:
Så är jag klar, men jag har misslyckats dubbelt.

<...............>

Näe, näe näe. :)
Håller inte med.
Det är väl det som är poängen med det här.
Att helt nya bilder kan dyka upp,men ändå möta analysen.
Det är vad jag tycker är en av de häftigare
delarna av den här övningen.

Din bild var helt klart en läcker bild som
mötte de vitala delarna av min analys.
 
Jag tycker alla våra bilder är skitbra!
Kanske är det en bra ide du har där Tomas,
jag är för trög idag för att säga något annat.
Men för mig är det helt klart att denna
utmaning man utsätter sig för helt frivilligt är
något av det mest givande jag gjort på länge.
Och det är precis lika roligt att följa allas vedermödor och pust och stånk och ångest som att titta på alla våra bilder.
Och sen det stora avslöjandet :)
 
Pust å stön, då var äntligen bilden uppe.
Jag har haft FÖR mycket jobb och måste snart lära mig att säga nej, trots att det är kul. Man hinner ju ingenting som man vill. Jag kommer att ta igen mitt kommenterande som legat i träda pga jobb och sömn. Nu ska jag gå sova för att orka med morgondagen. En sak är posetiv och det är att det börjar bli normalt arbetstempo igen. Och jag lyckades pga av avbokning bli ledig i kväll. Då passade jag på att göra bilden som legat och knagt i bakhuvudet sedan jag läste analysen. Jag fick till och med spendera kvalitetstid med familjen, det var trevlig ;0))

mvh/Ove
 
Ja, Leif F att det var något stort förstod jag…men hur stort och oåtkomligt, tro?
Samtidigt som jag letade det stora så försökte jag i fantasin skapa något av min
litenhet både i tiden och rummet. .

Det stora fick bli himlen…var först inne på moln, men oåtkomligt och
mystiskt…var det ej, vi var ju inne i en regnperiod som vi alla kommer ihåg.
Min regnperiod var kopplad till en kanonförkylning med smått duggande.
Sol och måne tog jag bort, så nu återstod stjärnorna…de stora, de nära och de långt borta. Genomgrå himmel utan stjärnor.
Vad göra? Tog kontakt med en astronom och skulle visst ha chans till ett studiebesök på astronomi- och rymdfysik avdelningen på Ångströms lab. http://www.astro.uu.se/
Telefondiskuterade med honom…jag kunde åtminstone fota deras apparatur---teleskop. Ville ju nudda vid analysen i alla fall, kanske med stjärnapparatur. Observatoriet i Uppsala har öppet tisdagkvällar vid klart väder…
den tisdagen regnade det alltså både ute och inne.

Gick upp ett ljus, en räddningsplanka. Wasakoret i vår Domkyrka har ett ljusblått
tak fyllt med stjärnor. Plockade med mig mitt Einbeinstativ Monopod och fotade.
Önskade och inväntade morgonsol i koret för att få ännu bättre ljus, men…den infann sig inte.
Jag väntade med att lägga ut en bild om en riktig stjärnhimmel skulle dyka upp
före denna deadline.
Visst, i fredagskväll trasslade jag mig ut med mitt värstingstativ och systemkameran,
Den analoga…fotade, men…inte fastnade några stjärnor på min rulle.
Erkänner, är helt blåögd när det gäller denna typ av fotande. Behövde ett teleskop och en speciell kamera förstås.
Hoppas du Leif ändå tycker att jag jobbat för och med uppgiften av din analys.
Har lagt på en omgång skärpa, men ändå ej perfekt…väldigt högt i tak i Domkyrkan.
 
Senast ändrad:
Alltid lika roligt att läsa dina anekdoter Ulla, vad kul att du var med den här omgången. Du fortsätter väl nästa månad?
 
Måste be om ursäkt. Här har vi haft fullt upp med dop och släktbesök och hade planerat fototur i helgen som gick. Men ack vad fel vi hade. Den förb*****e verkstan tyckte att dom kunde behålla bilen längre än vad som var sagt från början.

Så här sitter jag... utan bild.. *suck*
Får fixa bilden här hemma i morgon och hoppas det blir hyffsat i alla fall.

Jag har alltså inte glömt och inte heller hoppat av. Jag är tillbaka i morgon.
Go natt!
 
Haha, jag gissade rätt på ANWO's bild, riktigt pricksäker analys och slående bild, men förutom att jag inte gärna fotograferar människor har ingen i min bekantskapskrets längre små barn, så den hade varit svår i vilket fall.
 
Tomasz skrev:
Jag har en duktig Citroen-fantast på jobbet, ska jag förmedla kontakt? Han fixar och donar mycket själv och har ett välsorterat lager av diverse reservdelar.

Nu är allt utom motor och växellåda bytt, så det ska förhoppningsvis inte behövas...
 
Tomasz skrev:
Jag har en duktig Citroen-fantast på jobbet, ska jag förmedla kontakt? Han fixar och donar mycket själv och har ett välsorterat lager av diverse reservdelar.

Fast jag behöver faktiskt en vänsterframplåt och lyktglas till en Xantia (2000, herrgårdsvagn). Backade på en båt (don't ask) för något år sedan och har inte kommit mig för att fixa det än. Är det något han har tror du?
 
Statusrapport

Status med mindre än 11 timmar kvar till deadline:

Par 1: Ulla Larsson - Leif Fryle
Den bild Ulla Larsson analyserade
Den bild Leif Fryle analyserade
Den bild Ulla Larsson skapade
Den bild Leif Fryle skapade
Par 2: Ulrika Nilsson - Elisabeth Gustafson/BF
Den bild Ulrika Nilsson analyserade
Den bild Elisabeth Gustafson/BF analyserade
Den bild Ulrika Nilsson skapade
Den bild Elisabeth Gustafson/BF skapade
Par 3: Anders Wikström [FM] - Tobias Jansson
Den bild Anders Wikström [FM] analyserade
Den bild Tobias Jansson analyserade
Den bild Anders Wikström [FM] skapade
Den bild Tobias Jansson skapade
Par 4: Oscar Mannbro - Tomas Engström
Den bild Oscar Mannbro analyserade
Den bild Tomas Engström analyserade
Den bild Oscar Mannbro skapade
Den bild Tomas Engström skapade
Par 5: Annelie Worgard - Kenneth Eriksson/BF
Den bild Annelie Worgard analyserade
Den bild Kenneth Eriksson/BF analyserade
Den bild Annelie Worgard skapade
Den bild Kenneth Eriksson/BF skapade
Par 6: Ove Lundqvist [FM] - Leif Eliasson
Den bild Ove Lundqvist [FM] analyserade
Den bild Leif Eliasson analyserade
Den bild Ove Lundqvist [FM] skapade
Den bild Leif Eliasson skapade
Par 7: Niels Jörgensen - Cecilia Bergman
Den bild Niels Jörgensen analyserade
Den bild Cecilia Bergman analyserade
Den bild Niels Jörgensen skapade
Den bild Cecilia Bergman skapade
Par 8: Anna Hallin - Christina G Fryle - Fredrik Kols
Den bild Anna Hallin analyserade
Den bild Christina G Fryle analyserade
Den bild Fredrik Kols analyserade
Den bild Anna Hallin skapade
Den bild Christina G Fryle skapade
Den bild Fredrik Kols skapade

Vi har några på G, någon som är utan brädband, ett par som är utan bil, en som måste jobba istället, en som publicerade sin analysbild innan sin egen (Fy Jamas :)) och en som det är tyst omkring (Leif E. - vad händer?).
 
Blir kanonglad, rentav lycklig. :)
Leif, du hade analyserat månen...jag var där och tassade också. Sol, måne, stjärnor och moln...de senaste regnade bort. Men fick för mig att det var något i mindre delar alltså mer uppdelade. Jag känner mig jättenöjd att jag var så nära.
Vad tycker du, Leif?

Tack för alla fina kommentarer om en bild (fotade säkert ett 20-tal) som jag var sisådär nöjd med själv, men tyckte att den fick lite tuffhet med pelarraden i alla fall.

Nu lägger jag ut bilden (hoppas att jag hittar länken) jag valde till min analys. Jag fick snabbt bestämma mig ty jag ville ha en annan bild men den hade rymt. Den jag visar finns alltså i en mängd variationer ute i naturen.
/Ulla
 
Ulla, din bild är skitbra till den analysen.

Visst är det här en rolig övning/utmaning!
Just nu befriad från oron/prestationskraven
så har jag börjat räkna ner till nästa omgång.
(man glömmer så lätt det där mellanmomentet)
Just att det finns inga rätt eller fel bara
en kamp med sig själv.
Beroendeframkallande.
Så tack igen Kennet för att du hittade på det här!!!
 
k-oskarina skrev:
Blir kanonglad, rentav lycklig. :)
Leif, du hade analyserat månen...jag var där och tassade också. Sol, måne, stjärnor och moln...de senaste regnade bort. Men fick för mig att det var något i mindre delar alltså mer uppdelade. Jag känner mig jättenöjd att jag var så nära.
Vad tycker du, Leif?

Tack för alla fina kommentarer om en bild (fotade säkert ett 20-tal) som jag var sisådär nöjd med själv, men tyckte att den fick lite tuffhet med pelarraden i alla fall.

Nu lägger jag ut bilden (hoppas att jag hittar länken) jag valde till min analys. Jag fick snabbt bestämma mig ty jag ville ha en annan bild men den hade rymt. Den jag visar finns alltså i en mängd variationer ute i naturen.
/Ulla

Jag tycker Din bild på kyrktaket stämmer fantastiskt bra in på min analys. Bilden har många med dimensioner, stjärnorna är små och nära men avbildar något som är längre bort än vi kan förstå. Att bilden är tagen i en kyrka gör att vi får in religjonens mystik. Månfotografiet är mer rätt på och avskalat.

Ljuset och beskärningen i din bild tycker jag väldigt mycket om.
 
Leihf skrev:
Jag tycker Din bild på kyrktaket stämmer fantastiskt bra in på min analys. Bilden har många med dimensioner, stjärnorna är små och nära men avbildar något som är längre bort än vi kan förstå. Att bilden är tagen i en kyrka gör att vi får in religjonens mystik. Månfotografiet är mer rätt på och avskalat.

Ljuset och beskärningen i din bild tycker jag väldigt mycket om.

Vad är snäppet efter kanonglad?
Nån som vet? Ungefär där befinner jag mig i alla fall.

/Ulla
 
Såsom bevakare utifrån, jo jag har skrivit upp mig för nästa omgång men ännu befinner jag mig utanför händelsernas centrum, är det väldigt roligt att se vad dessa uppgifter verkar göra med er alla... Ni ursäktar er själva, förtydligar att det inte blev som ni tänkt er, att ni inte är fullt nöjda, att det kunde blivit bättre, o.s.v. Uppgiften verkar skapa en viss ångest tills den dag då uppgiften presenteras och ni överöser varandra med beröm och stolthet inför hur "den andra" tagit sig an er analys. Här förbyts ångest i glädje och eufori... Det verkar väldigt roligt och jag ser fram emot att få vara med...
 
min bild Ullas analys

Den bilden har jag sett innan och tänkt ”den stämmer rätt bra in med Ullas analys”. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/772172.htm?set=lp
Mina bild-idéer har varit många. Växter som slingrar sig. Svamp och skog. Fåglar och bär. Får som tar skydd av vindpinade enebuskar på strandäng.
Men jag fastnade för lövet som följde med det strömmande vattnet, bara av den anledningen att jag tyckte den idéen stämde mest överens med analysen.
Jag har förståelse för er som skakar på huvudet och undrar ”hur tänker den mannen”.
För att öka er förståelse så skull jag kunna skriva en förklaring, stor som en doktorsavhandling men det tänker jag inte göra. Jag går ut och lägger på vinterdäcken i stället.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/830208.htm?set=lp
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.