Annons

Den andra bilden

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill också vara med och gnälla lite...
om jag bara kunde få dagsljus...(för inomhusfoto, litar inte längre på utomhusvarianten) gör ett försök i morgon. Ledig dag och kanske något mer ljus än dessa senaste dagar.
Lite tröst i alla fall att höra er andra gruffa lite också. Samhörighet och förståelse ;-) behövs i dessa trängda lägen.

Undrar hur Leif har det med min analys.
/Ulla
 
Niels Jörgensen skrev:
Själv vill jag bara ha torrväder. Och sen vorde det bra med lite månljus...

Skall vi skicka in en gemensam beställning (eller ett par varianter) till vädergubbarna?
De kanske inte har den blekaste aning om vad vi håller på med. ;-)
 
Undrar hur Leif har det med min analys.
/Ulla [/B][/QUOTE]
Jag har legat lite lågt ett tag. Sysslat med annat. Men nu börjar paniken komma för jag har ingen bar ide som stämmer in på din analys.
 
Leihf skrev:Jag har legat lite lågt ett tag. Sysslat med annat. Men nu börjar paniken komma för jag har ingen bar ide som stämmer in på din analys.

Jag fick ju lite hjälp av dig tidigare...
Läs min analys i lugn och ro och koncentrera dig på något...konstruktivt, något fysisk...(eller få annan inspiration) kliv sedan ut i naturen och...fota.
Så enkelt, Leif!
/Ulla
 
Grattis Bettan och Anna som kan pusta ut :)

Jag kommer att kommentera alla era alster måndag eller tisdag. Har två dagar kvar på mitt gamla jobb och på fredag kör jag till Sverige för att försöka fixa bilden som passar Annelies analys (+ en tur till Kullaberg om vädergudarna är med mig). Måndag-tisdag har jag SEMESTER och ska förska ta i fatt lite av mitt släpande kommenterande.
 
Jättenyfiken på din kommande bild Kennet, har förstått att du har en ide, och att den nästan uppenbarade sig naturligt för dig.
Fast det s-t sig som de säger.
Hoppas du får en skön semester också så här mittemellan jobben.
 
Yesss! Nu kan man slappna av:)
Jag har smitit undan på lunchen för att lägga upp min bild, som legat och "mognat" några dagar nu. Man vet ju inte, kanske det skulle bli en annan bild i stället...
Men man blir ju aldrig nöjd, så ibland är det en prestation att släppa taget och finna sig i vad det blev. Nu ligger bilden där (här ) oåterkalleligt.
Återstår bara den trevliga delen, att kolla in alla andras bilder när de droppar in.
 
Jag gjorde som du Tomas...släppte taget och la in bilden jag hade tagit förra helgen.
Vad skönt!
Som sagt...nu är det bara det roliga kvar, att se de andra bilderna
 
Jaha

Skall man kunna pusta ut nu då? Bilden lyckades jag få ihop på vägen till jobbet idag! Varför tenderar det alltid att bli i sista minuten? Idén började kristallisera sig till helgen men det blev inte en ledig minut medan solen var uppe.

Nu är i alla fall tärningen kastad.

/AnWi
 
Här bits där naglar. Bilen har varit på verkstad i 1½ vecka nu. Och den lär inte bli klar heller...
Får se vad jag kan fixa i mitt omedelbara närområde...
 
Så är jag klar, men jag har misslyckats dubbelt.

Plan A blev aldrig av, trots idogert smygande på katten i lördags. Plan A skulle ha varit så här:

För några år sedan köpte vi ett hus på landet utanför Broby. Hus och tomt var kraftigt musinfekterat när vi tog över. Senare samma år födde en vildkatt två kattungar under uthuset. Veckan efter vi upptäckte dem var modern och den ena ungen borta (gissningvis räven). Vi tog hand om den kvarvarande ungen, men eftersom vi bor i Danmark uppstod ett logistikproblem. Det löstes dock av våra grannar. När vi inte är där bor katten hos våra grannar i Sverige som innekatt, när vi är där är den hos oss som utekatt. Katten visade sig snabbt vara en eminent musutrotare. Hans gängse procedur har tidigare varit att fånga musen, släpa upp den på gräsmattan och leka livet av den där. Allt medan musen står på bakbenen och tjattrar ivrigt. Det var den bilden jag skulle ha (se arrangerat exempel nedan). Numera fångar han dem och käkar upp dem dem (helt eller delvis) - utan att visa upp dem för oss. Därför lyckades jag inte med denna idé.

Plan C, som jag inte ville genomföra eller ens gå in på, hade bliviti en fjamtig oestetisk bild som visserligen hade levt upp till analysen hyfsat bra. Ville dock inte ge avkall på estetiken, så det fick bli plan B.

En sedan länge planerad tur till Kullaberg gav mig möjlighet att bevaka fyrarna och ta en bild just när någon av fyrarna lyser och en båt passerar (Ordlös kommunikation). Med den tur jag haft så här långt i övningen visade det sig att efter 2 1/2 timmes kall och blåsig väntan kom inga båtar när fyrarna väl tänts. Så misslyckande nummer två blev att jag fick manipulera.

Slutresultatet möter bara delvis analysen, men åtminstone den mest intressanta delen: Ordlös kommunikation.

Gissar för övrigt att Annelies originalbild visar en förälder-spädbarn, barn-barn, människa-djur eller djur-djur. Inget som jag kan, är kompetent, eller är intresserad av att fotografera (med undantag av katten).

Därför blev det som det blev.
 

Bilagor

  • cat.jpg
    cat.jpg
    71.3 KB · Visningar: 141
Statusrapport

Ett dygn före deadline ser det ut så här:

Par 1: Ulla Larsson - Leif Fryle
Den bild Ulla Larsson analyserade
Den bild Leif Fryle analyserade
Den bild Ulla Larsson skapade
Den bild Leif Fryle skapade
Par 2: Ulrika Nilsson - Elisabeth Gustafson/BF
Den bild Ulrika Nilsson analyserade
Den bild Elisabeth Gustafson/BF analyserade
Den bild Ulrika Nilsson skapade
Den bild Elisabeth Gustafson/BF skapade
Par 3: Anders Wikström [FM] - Tobias Jansson
Den bild Anders Wikström [FM] analyserade
Den bild Tobias Jansson analyserade
Den bild Anders Wikström [FM] skapade
Den bild Tobias Jansson skapade
Par 4: Oscar Mannbro - Tomas Engström
Den bild Oscar Mannbro analyserade
Den bild Tomas Engström analyserade
Den bild Oscar Mannbro skapade
Den bild Tomas Engström skapade
Par 5: Annelie Worgard - Kenneth Eriksson/BF
Den bild Annelie Worgard analyserade
Den bild Kenneth Eriksson/BF analyserade
Den bild Annelie Worgard skapade
Den bild Kenneth Eriksson/BF skapade
Par 6: Ove Lundqvist [FM] - Leif Eliasson
Den bild Ove Lundqvist [FM] analyserade
Den bild Leif Eliasson analyserade
Den bild Ove Lundqvist [FM] skapade
Den bild Leif Eliasson skapade
Par 7: Niels Jörgensen - Cecilia Bergman
Den bild Niels Jörgensen analyserade
Den bild Cecilia Bergman analyserade
Den bild Niels Jörgensen skapade
Den bild Cecilia Bergman skapade
Par 8: Anna Hallin - Christina G Fryle - Fredrik Kols
Den bild Anna Hallin analyserade
Den bild Christina G Fryle analyserade
Den bild Fredrik Kols analyserade
Den bild Anna Hallin skapade
Den bild Christina G Fryle skapade
Den bild Fredrik Kols skapade
 
Oh, vad ni är skickliga. Det blir verkligen
ingen konkurrens härifrån.
Men den, bilden kommer framåt kvällen i alla fall.
Bilar som trängs i city...här verkar bussar trängas ordentligt i city...
men en sån bild blir det inte alls...

Oh, Leif F vilken ljuvlig bild du skapat av min analys...
/Ulla
 
jkene skrev:
Så är jag klar, men jag har misslyckats dubbelt.
...
Sorry grabben, men du har fel.
Visst kan det kännas misslyckat när det inte går som man tänkt sig, än värre när det upprepas. Men misslyckat håller jag absolut inte med om. Den bild som blev är ju fantastiskt vacker!
Möjligtvis tänkte du fel från start, som inte tänkte på den här bilden :) Men nu har du fått utforska krokiga vägar fram till den, det är väl en givande erfarenhet?

Och det är just det som jag tycker är så bra med din uppfinning "Den andra bilden": Man skaffar sig erfarenhet, och har faktiskt roligt under tiden -även om det kan dröja ett tag innan man uppfattar allt det roliga.
 
jkene skrev:
Har du också en Cittoträngs?

Jag har! Min tredje. Först en BX, sedan XM, nu Xantia break. Bara XM gav mej grå hår. Bilfirman köpte tillbaka den för samma belopp jag gav för den när jag köpte vår Xantia.

Är Citroën vanligt bland DABare?

/AnWi
 
Jag har en duktig Citroen-fantast på jobbet, ska jag förmedla kontakt? Han fixar och donar mycket själv och har ett välsorterat lager av diverse reservdelar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.