Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den andra bilden

Produkter
(logga in för att koppla)
jkene skrev:
En SAAB 93 kostar lika mycket i Danmark som en professorsvilla i Uppsala innerstad. Njut :)

Jaså...från -00, bilen alltså.
Hm, villan borde vara uppe i 5-6 miljoner, minst.
Tror jag drar ner till Danmark och försöker sälja den. Tack för tipset, Kenneth! Då kan jag uppgradera kameralagret. ;-)
 
k-oskarina skrev:
Jaså...från -00, bilen alltså.
Hm, villan borde vara uppe i 5-6 miljoner, minst.
Tror jag drar ner till Danmark och försöker sälja den. Tack för tipset, Kenneth! Då kan jag uppgradera kameralagret. ;-)

Funkar inte. Bilen värderas till marknadspris, sedan läggs 185% skatt på. Det är kostnaden att ta in bilen i Danmark. När jag flyttade hade jag en gammal Toyota värd ca 10000 i Sverige. Den skulle jag alltså betala 18500 för att ta in i landet. Så skedde ej, utan det blev en 5 år begagnad Skoda Felicia för 50000 DKK (ca 60000 SEK).
 
Det är faktisk värre än så Kenneth. Första 15000 av bilens värde betalar man 15400 i skatt på. Därefter är det 185% på resterande. Så din Toyota skulle ha kostat mera (värderingen som du betalar skatt på är nemligen den danska värdi.)

Sinnessjukt system som förhoppningsvis EU river upp någon dag. Men problemet är ju att så många danskar har en bil som är värderat till vad vi betaler för att hus och deras billån har oftast säkerhet i bilen.
Då vill banken inte gärna se en lagändring...


Jag och Ulrika ska se om vi kan fixa till ett par nödlösningar till foton härhemma i kväll...
 
Åter till bilderna..

Tack för alla kommentarer jag fått!

Oj, vad jag lärt mig mycket av detta.

Om mig själv, hur jag fungerar som (natur)fotograf när jag har någon annans ord att arbeta efter. Att jag blir frustrerad när jag har en bild som jag vill göra, men där tekniken sviker mig, frustration över att veta vart jag vill göra bilden, men förutsättningarna inte är de rätta och sedan den glädje/lättnad som infann sig när jag väl fått till bilden. Att den inte blev 100% så som jag ville betydden inte så mycket just i det ögonblicket den var fångad på minneskortet.

Sedan kommer vi in på den fasen vi varit i de senaste dagarna att få ta del av er andra vad ni gjort utifrån era förutsättningar och jämföra det med den bild man själv skapat sig. Försöka förstå hur den som gjort bilden har tänkt när den valde att göra just den bilden.
 
Ja, tänk på de som är yrkesfotografer som gör det här varje dag, men kanske med 5 "analyser" i gång samtidigt som de MÅSTE skapa en bild till...
 
jkene skrev:
Fast jag behöver faktiskt en vänsterframplåt och lyktglas till en Xantia (2000, herrgårdsvagn). Backade på en båt (don't ask) för något år sedan och har inte kommit mig för att fixa det än. Är det något han har tror du?
Jag ska kolla, du får mail om han har något.

Fast jag måste ändå fråga. Cittrorna är ju exceptionella bilar, men kan man köra i sjön med dem också? :)
 
Nu tror jag att jag har gått igenom alla hittills inblandade bilder i denna omgång.
Det blev bättre med en separat tråd för bilderna, men känns fortfarande lite spretigt. Synd att man inte längre kan lägga klickbara html-länkar i bildtexter och kommentarer, sådant underlättar navigeringen.

Jag tycker att en sak som alla kan göra med nuvarande upplägg är:
1) Skriv in analysen som är upphov till bilden i bildtexten.
2) Kommentera "Den första bilden" med er analys, men inte förrän bilden avslöjas förstås.

99) Det är väl inte förbjudet att länka till bilderna i den här "chattråden" också? Vi snattrar ju en del runt dem, och den här omgången var det så många deltagare att jag inte kan hålla i minnet vem som hör till vad. Så det vore kul att kunna klicka på något ord i inläggen för att snabbt kunna titta på bilden som det pratas om.

Nu ser jag fram emot den 15/11, som får bli min sista start på ett tag, i december ska jag ut och resa.
 
Aha Tomas.
Din kommentar om att man inte längre kan lägga klickbara länkar under bilden förklarar varför
min gamla bild plötsligt har en ful html-kod format.
Jag tyckte väl jag kom ihåg att den funkade förut.
Nåväl, så är det.
 
Niels Jörgensen skrev:
Så fick jag då tillsist up bilden. Tur man inte är yrkesfotograf...

Det här blev platt fall känner jag. Hoppas på bättre tur nästa gång.

Jag tycker du lyckades väl. Köket är en eminent källa till udda bilder.
 
Tomasz skrev:
99) Det är väl inte förbjudet att länka till bilderna i den här "chattråden" också? Vi snattrar ju en del runt dem, och den här omgången var det så många deltagare att jag inte kan hålla i minnet vem som hör till vad. Så det vore kul att kunna klicka på något ord i inläggen för att snabbt kunna titta på bilden som det pratas om.

Absolut - man bör hellre snacka om bilderna än min icke seglande Citroen och jordnötter :)


Tomasz skrev:
Nu ser jag fram emot den 15/11, som får bli min sista start på ett tag, i december ska jag ut och resa.

Jasså - det är du som förstör skorstenen varje år i slutet på December. Jag har en dyr offert från sotaren att ta ställning till som du kan stoppa under skägget!
 
Ställningen

Då väntar vi bara på Ulrikas bild som är på G, och Leif Eliassons bild (som det varit tyst om), och några länkar till originalbilden:

Par 1: Ulla Larsson - Leif Fryle
Den bild Ulla Larsson analyserade
Den bild Leif Fryle analyserade
Den bild Ulla Larsson skapade
Den bild Leif Fryle skapade
Par 2: Ulrika Nilsson - Elisabeth Gustafson/BF
Den bild Ulrika Nilsson analyserade
Den bild Elisabeth Gustafson/BF analyserade
Den bild Ulrika Nilsson skapade
Den bild Elisabeth Gustafson/BF skapade
Par 3: Anders Wikström [FM] - Tobias Jansson
Den bild Anders Wikström [FM] analyserade
Den bild Tobias Jansson analyserade
Den bild Anders Wikström [FM] skapade
Den bild Tobias Jansson skapade
Par 4: Oscar Mannbro - Tomas Engström
Den bild Oscar Mannbro analyserade
Den bild Tomas Engström analyserade
Den bild Oscar Mannbro skapade
Den bild Tomas Engström skapade
Par 5: Annelie Worgard - Kenneth Eriksson/BF
Den bild Annelie Worgard analyserade
Den bild Kenneth Eriksson/BF analyserade
Den bild Annelie Worgard skapade
Den bild Kenneth Eriksson/BF skapade
Par 6: Ove Lundqvist [FM] - Leif Eliasson
Den bild Ove Lundqvist [FM] analyserade
Den bild Leif Eliasson analyserade
Den bild Ove Lundqvist [FM] skapade
Den bild Leif Eliasson skapade
Par 7: Niels Jörgensen - Cecilia Bergman
Den bild Niels Jörgensen analyserade
Den bild Cecilia Bergman analyserade
Den bild Niels Jörgensen skapade
Den bild Cecilia Bergman skapade
Par 8: Anna Hallin - Christina G Fryle - Fredrik Kols
Den bild Anna Hallin analyserade
Den bild Christina G Fryle analyserade
Den bild Fredrik Kols analyserade
Den bild Anna Hallin skapade
Den bild Christina G Fryle skapade
Den bild Fredrik Kols skapade
 
Jag har precis mejlat Leif och undrat vart både han och bild tagit vägen;0)
Vi får se vad han svarar. Jag tänkte iallafal ge honom tid till i morgonbitti innan jag länkar till den utvalda bilden som jag analyserade åt honom.
Är det OK eller vill ni att jag länkar redan idag?

mvh/Ove
 
jkene skrev:
...
Jasså - det är du som förstör skorstenen varje år i slutet på December. Jag har en dyr offert från sotaren att ta ställning till som du kan stoppa under skägget!
:) :)
Nej, det är inte jag. Jag flyr julfirandet och åker dit där man kan fira midsommar, jul och nyår inom loppet av en dryg vecka.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.