Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den andra bilden

Produkter
(logga in för att koppla)
Niels Jörgensen skrev:
Så vet du va som blir det nästa i alla fall....

Du som gammal dansk vet ju att bilar straffbeskattas å det grövsta i Danmark (och att förska köra svenskreggad bil kan man glömma). Cittran var det enda vettiga jag kunde få i en inte alltför obscen prisklass.

Om jag hade bott i Sverige hade jag något helt annat.
 
Off Topic: Har semester idag och sitter och bälgar i mig av en burk jordnötter med Steak House smak. Läser följande på baksidan:

Kan indeholde spår af nødder.
 
Re: min bild Ullas analys

Leihf skrev:
Den bilden har jag sett innan och tänkt ”den stämmer rätt bra in med Ullas analys”. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/772172.htm?set=lp
Mina bild-idéer har varit många. Växter som slingrar sig. Svamp och skog. Fåglar och bär. Får som tar skydd av vindpinade enebuskar på strandäng.
Men jag fastnade för lövet som följde med det strömmande vattnet, bara av den anledningen att jag tyckte den idéen stämde mest överens med analysen.
Jag har förståelse för er som skakar på huvudet och undrar ”hur tänker den mannen”.
För att öka er förståelse så skull jag kunna skriva en förklaring, stor som en doktorsavhandling men det tänker jag inte göra. Jag går ut och lägger på vinterdäcken i stället.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/830208.htm?set=lp

Jag tycker att din bild på min analys är mycket vacker, jag hittar många likheter med min text också. All text kanske fungerar. Din bild känns mer "skapad" än min. Just detta med olika element i naturen som skall samsas, leva tillsammans, parallellt, stor påverkan på varandra...stenar, grenar som slipas, ett löv som måste följa med strömmen, en gren följer kanske samma linje som vattenströmmen, helt plötsligt ställer den sig på tvären...
helt plötsligt stämmer allt, Leif.

Men min bild känns naturligtvis mycket enklare, man ser detta överallt. Stammar som följer varandra, grenar som slingrar sig. Jag brukar iakttaga detta väldigt mycket och fantisera om mänskliga rörelser. Rekommenderas! Mycket sensuellt tycker jag. Vatten och natur som söker sig till detta är också sensuellt förstås.
Vi gratulerar varandra, Leif, för ett bra jobb. De andra får väl följa vårt exempel, eller hur? ;-)

/Ulla
 
Re: Där ser man.

AnWi skrev:
Utbilda sig gör man ju hela livet. Alldeles nyss lärde jag mig något nytt.

Kul!

/AnWi

Jag har lärt mig lite om stjärnor. Känns också bra.

Var lite observanta ni jordnöts(?)allergiker.
Krämer, lotion o dyl kan innehålla jordnötsolja som i samband med smörjande kan ge besvär, troligen i form av andningsbesvär.

/Ulla
 
Jag har också lärt mig en del...

...att om man ska ha ett lakan som bakgrund när det blåser (och det gör det nästan alltid här i Varberg) måste man ha med sig (minst) TVÅ assistenter som håller i det. Har man bara EN ser han ut som en mumie som förtvivlat försöker lösgöra sig från sina lindor.

En clownnäsa ska alltid finnas i fotoväskan. Jag ska skaffa en egen - men tack Jonas för lånet! Clownnäsor är för övrigt också en Varbergsgrej. Vi har en känd Shakespeareensemble som spelar även de tyngsta dramer iförda röda näsor. Så det kändes inte så främmande att kombinera tragedi med clowneri.

Och så har jag lärt mig att det är pålitligare med cykel än bil!

/Christina
 
Jag vet att jag verkligen är ute i sista minuten (sekunden kanske tom), men skulle det möjligen vara okej om jag lämnar mitt bidrag en dag för sent? Det stod nånstans att det var viktigare att få bilden rätt än att hålla deadline.. stämmer det? :)

I morgon har vi bil, och det behövs för att jag ska kunna ordna det jag tänkt. I och för sig hade jag kanske kunnat fixa nåt halvdant här hemma i byn... men... nä.. det blir inte bra.

Hoppas det inte ställer till det på nåt sätt, att mitt bidrag kommer sist och dessutom för sent.
 
jkene skrev:
Du som gammal dansk vet ju att bilar straffbeskattas å det grövsta i Danmark (och att förska köra svenskreggad bil kan man glömma). Cittran var det enda vettiga jag kunde få i en inte alltför obscen prisklass.

Om jag hade bott i Sverige hade jag något helt annat.

Får man tränga sig in i grabbsnacket gällande hopplöst reparationskrävande bilar? Trots att det hamnade nötter emellan som nu inte alls var nötter.

Vi fick en liten tillsägelse från Bilprovningen idag. En klammer till avgasningsröret var helrostigt, byte rekommenderades, ingen efterkontoll. Talar om Saab 9.3
Där har jag en erfarenhet. Avgasningsröret lossnade för mig (?) men på en äldre Saabvariant vi hade. Ett antal kvarter hemifrån - på ett mycket olämpligt ställe, så lossnade röret och kilade sig bergfast i asfalten. Vi kom inte loss...vi måste lyftas upp och loss. En speciell upplevelse. ;-)
/Ulla
 
W.O.

Jag börjar med ursäkterna: Mycket på jobbet, förra veckan stämplade jag in totalt 60 timmar, denna veckan blir det nog något liknande. Mässa i London förra veckan, Kiev nästa vecka för att möta våra nyanställda där och reka lite inför flytten dit. Det minsta jag jobbat en arbetsdag de senaste två veckorna är 9,5 timmar. Ja, jag vet. Ursäkter, ursäkter, men jag måste erkänna att jag helt enkelt inte haft ro att ägna mig åt utmaningen på ett vettigt sätt.

Jag ber verkligen om ursäkt, men jag måste tyvärr lämna walk over :-(

(Ja, Kenneth, jag vet, jag har fel jobb...)
 
Ulrika73 skrev:
Jag vet att jag verkligen är ute i sista minuten (sekunden kanske tom), men skulle det möjligen vara okej om jag lämnar mitt bidrag en dag för sent? Det stod nånstans att det var viktigare att få bilden rätt än att hålla deadline.. stämmer det? :)

I morgon har vi bil, och det behövs för att jag ska kunna ordna det jag tänkt. I och för sig hade jag kanske kunnat fixa nåt halvdant här hemma i byn... men... nä.. det blir inte bra.

Hoppas det inte ställer till det på nåt sätt, att mitt bidrag kommer sist och dessutom för sent.

Helt OK - dra en mail till Bettan bara så hon vet (om hon nu kan läsa mail)
 
Re: W.O.

mannbro skrev:
Jag börjar med ursäkterna: Mycket på jobbet, förra veckan stämplade jag in totalt 60 timmar, denna veckan blir det nog något liknande. Mässa i London förra veckan, Kiev nästa vecka för att möta våra nyanställda där och reka lite inför flytten dit. Det minsta jag jobbat en arbetsdag de senaste två veckorna är 9,5 timmar. Ja, jag vet. Ursäkter, ursäkter, men jag måste erkänna att jag helt enkelt inte haft ro att ägna mig åt utmaningen på ett vettigt sätt.

Jag ber verkligen om ursäkt, men jag måste tyvärr lämna walk over :-(

(Ja, Kenneth, jag vet, jag har fel jobb...)

Det är lugnt, så länge man inte är proffsfotograf är man ursäktad. Men när du väl dragit till Kiev vill vi banne mig ha med dig igen. Vill gärna se dina fotografiska tolkningar med Ukrainskt snitt :)
 
k-oskarina skrev:
Får man tränga sig in i grabbsnacket gällande hopplöst reparationskrävande bilar? Trots att det hamnade nötter emellan som nu inte alls var nötter.

Vi fick en liten tillsägelse från Bilprovningen idag. En klammer till avgasningsröret var helrostigt, byte rekommenderades, ingen efterkontoll. Talar om Saab 9.3
Där har jag en erfarenhet. Avgasningsröret lossnade för mig (?) men på en äldre Saabvariant vi hade. Ett antal kvarter hemifrån - på ett mycket olämpligt ställe, så lossnade röret och kilade sig bergfast i asfalten. Vi kom inte loss...vi måste lyftas upp och loss. En speciell upplevelse. ;-)
/Ulla

En SAAB 93 kostar lika mycket i Danmark som en professorsvilla i Uppsala innerstad. Njut :)
 
Re: Jag har också lärt mig en del...

Tine skrev:
...att om man ska ha ett lakan som bakgrund när det blåser (och det gör det nästan alltid här i Varberg) måste man ha med sig (minst) TVÅ assistenter som håller i det. Har man bara EN ser han ut som en mumie som förtvivlat försöker lösgöra sig från sina lindor.

En clownnäsa ska alltid finnas i fotoväskan. Jag ska skaffa en egen - men tack Jonas för lånet! Clownnäsor är för övrigt också en Varbergsgrej. Vi har en känd Shakespeareensemble som spelar även de tyngsta dramer iförda röda näsor. Så det kändes inte så främmande att kombinera tragedi med clowneri.

Och så har jag lärt mig att det är pålitligare med cykel än bil!

/Christina

Vi vill se en bild av mumien :)
 
Re: Re: W.O.

jkene skrev:
Det är lugnt, så länge man inte är proffsfotograf är man ursäktad. Men när du väl dragit till Kiev vill vi banne mig ha med dig igen. Vill gärna se dina fotografiska tolkningar med Ukrainskt snitt :)

Jag lovar, men fram tills dess (flyttar runt 1/1) står jag över Den andra bilden.
 
Re: Re: Re: W.O.

mannbro skrev:
Jag lovar, men fram tills dess (flyttar runt 1/1) står jag över Den andra bilden.

Och jag hoppas dina lojaliteter är på rätt plats när Hockey-VM (som vi vanligt dödligt folk inte kan se) drar igång.
 
Re: Re: Re: Re: W.O.

jkene skrev:
Och jag hoppas dina lojaliteter är på rätt plats när Hockey-VM (som vi vanligt dödligt folk inte kan se) drar igång.

Jag lovar, jag ska hålla på det blågula laget ;-)





Inte det Ukrainska alltså, det med tre kronor på landslagsdräkterna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.