Vevo skrev:
Jag ska försöka beskriva mitt tillvägagångssätt när det gäller analyser av bilder. Sedan om det passar alla är en annan femma ;0))
Jag ska ta Cecilias exempel på vad jag menar.
Cecilias analys:
"Färgskalan är mörk. Men inte mörk som i dyster utan mer mörk som i drömsk. Motivet är vanligt, men här är motivet underordnat idén om att försöka fånga tidens flykt."
Jag delar in texten i två segment, nyckelord och beskrivning. Nyckelorden är viktigats för mig, medans beskrivningen kan hjälpa till att förstärka eller förvilla. Beskrivningen är oftast en emotionell uppfattning av bilden där man använder förstärkningsord och annat. Nyckelorden är mer faktiska och påtagliga ord som beskriver på ett fragmentalt sätt.
Här är samma analys igen där nyckelorden är gröna och beskrivning röda. Jag kommer att plocka ut russinen ur kakan ;0)
"Färgskalan ärmörk. Men inte mörk som i dyster utan mer mörk som i drömsk. Motivet är vanligt, men här är motivet underordnat idén om att försöka fånga tidens flykt."
Med hjälp av nyckelorden "Mörk", "drömsk", "vanligt", "tidens flykt" kan jag gå vidare. Mörk skulle jag kanske omvärdera med hjälp av beskrivningen till dov färgskala.
De här nyckelorden ligger till grund för min tolkning av analysen, sedan använder jag beskrivningen om jag finner att den hjälper mig.
Nu är analysen allmängiltig, eller rättare sagt nyckelorden är det. Nu kan jag fritt skapa en bild i olika motivkategorier som överenstämmer med analysen.
Lite om mina tankar ;0))
Opps nu är jag sen, ska vara och repa ;o()
mvh/Ove