Annons

Den andra bilden

Produkter
(logga in för att koppla)
anwo skrev:
Är du nyfiken på originalbilden nu Anders?

Naturligtvis är jag det och har varit ända sen jag läst din analyserande text.

Nu när jag sett bilden känns det roligt eftersom bilderna blev så lika men texten fungerar på bägge. Det som gör mej gladast är att båda lekt med symmetrin så att den finns men inte är exakt.

/Anders
 
Anders: Nu när jag sett den bild som Annelie analyserat så slås jag av att du är helt på i analysen. Sedan finns det en motpolseffekt som är intressant. Låt mig förklara ;O))

I den analyserade bilden så fastnar man i blicken i de två yttre delarna, nästan som om man stereotittar. I den bilden är den svarta centrumlinjen ett hinder som man har svårt att ta sig förbi, man fastnar i bilden. Din bild däremot är totalt inverterad i den upplevelsen och kontrast och ytfördelning av ljust och mörkt, precis som jag skrev i min kommentar till bilden.
Skitbra Anders, verkligen.

mvh/Ove
 
Inför nästa omgång...

I texten tänker jag lägga till en inbjudan att det är öppet för vem som helst att ansluta sig till tråden.

Vad tycker ni om deadline?
I början var det ganska strikt. Det gav fjärilar i magen, minst sagt, att ha pressen att prestera till en viss tidpunkt.
Deadline har luckrats upp under trådens gång vilket skapar mindre stress för fotograferna men kanske också tar bort en del av den utbildande ingrediens denna tråd har. En del av utmaningen har varit just detta: Prestera ett resultat i tid!

Personligen är jag kluven. Jag ser fördelar med båda alternativen. Vi skall ju inte heller köra någon i väggen för att de deltar i en rolig tråd på fotosidan. Det vore riktigt illa.

Åsikter emottages tacksamt.
/Anders
 
Vevo skrev:
Anders: Nu när jag sett den bild som Annelie analyserat så slås jag av att du är helt på i analysen. Sedan finns det en motpolseffekt som är intressant. Låt mig förklara ;O))

I den analyserade bilden så fastnar man i blicken i de två yttre delarna, nästan som om man stereotittar. I den bilden är den svarta centrumlinjen ett hinder som man har svårt att ta sig förbi, man fastnar i bilden. Din bild däremot är totalt inverterad i den upplevelsen och kontrast och ytfördelning av ljust och mörkt, precis som jag skrev i min kommentar till bilden.
Skitbra Anders, verkligen.

mvh/Ove

Man bugar och tackar.

/Anders
 
Re: Inför nästa omgång...

AnWi skrev:
Åsikter emottages tacksamt.

Jag har ju själv lämnat WO en gång och var försenad denna månaden, men jag tycker ändå att det vore bra med lite mer strikt deadline.

Det bör ju i alla fall kännas lite skamvrå över att lämna in sent tycker jag :)
 
Re: Re: Inför nästa omgång...

mannbro skrev:
Jag har ju själv lämnat WO en gång och var försenad denna månaden, men jag tycker ändå att det vore bra med lite mer strikt deadline.

Det bör ju i alla fall kännas lite skamvrå över att lämna in sent tycker jag :)
Håller med, deadline tvingar fram kreativitet.
Så det där skriver jag under på ;0)

mvh/Ove
 
Nästa omgång förberedd.

Nu har jag skapat en ny tråd för Maj månad. Ta gärna en titt och kommentera upplägget på inbjudan här! Då kan jag redigera texten, tror jag, innan någon annan börjat göra inlägg.

Anmälan till Den Andra Bilden Maj 2007
Anders Wikström


fyll på i listan ovan.

Välkomna.
 
Senast ändrad:
Re: Nästa omgång förberedd.

Jag utmanar ödet igen, denna gången skall jag prioritera något annorlunda - stackars familjen ;)

Reglerna är ju lite friare denna månad för bilden så då borde dead-line vara hårdare...


AnWi skrev:


Anders Wikström
Peter Olesen

fyll på i listan ovan.

Välkomna.
 
Re: Nästa omgång förberedd.

Anmälan till Den Andra Bilden Maj 2007
----------------------------------------------
Anders Wikström
Peter Olesen
Oscar Mannbro
 
Re: Nästa omgång förberedd.

Anmälan till Den Andra Bilden Maj 2007
----------------------------------------------
Anders Wikström
Peter Olesen
Oscar Mannbro
Ove Lundqvist
 
Deadline

Trots att jag nästan aldrig håller deadline så är jag FÖR att vi har en strikt deadline. Annars skulle jag aldrig bli klar : )
 
Ang. naturfoto eller inte

Jag tycker att det är okej om man analyserar bilder som ligger utanför naturfältet. Men jag kommer nog även fortsättningsvis ta naturbilder (eller liknande) även till dessa analyser. Jag har jättesvårt för att fotografera människor till exempel. Ja, ja det kanske vore bra att öva. Men ni förstår vad jag menar?
 
Å sedan kan ju en analys vara allmängiltig och passa på olika motivkategorier. Det viktiga är ju inte att skapa en kopia av den bild som analyserats, utan skapa en egen bild som överensstämmer med analysen. Även om man inte prickar rätt på hela analysen så har man faktiskt vunnit något ändå, nämligen erfarenhet och att få tänka kreativt och öva det innre bildseendet, Att använda en analys är att hitta nyckelord som den som analyserat klätt in med en emotionell beskrivning. Man får tränga in i analysen och se det enkla och självklara, om det går. Sedan blir bilden oftast helt annan än den analyserade men ändå så rätt, eller klockrent som en del säger.
Visst är det väl för roligt det här ;0)))


mvh/Ove
 
Jag ska försöka beskriva mitt tillvägagångssätt när det gäller analyser av bilder. Sedan om det passar alla är en annan femma ;0))

Jag ska ta Cecilias exempel på vad jag menar.

Cecilias analys:
"Färgskalan är mörk. Men inte mörk som i dyster utan mer mörk som i drömsk. Motivet är vanligt, men här är motivet underordnat idén om att försöka fånga tidens flykt."

Jag delar in texten i två segment, nyckelord och beskrivning. Nyckelorden är viktigats för mig, medans beskrivningen kan hjälpa till att förstärka eller förvilla. Beskrivningen är oftast en emotionell uppfattning av bilden där man använder förstärkningsord och annat. Nyckelorden är mer faktiska och påtagliga ord som beskriver på ett fragmentalt sätt.

Här är samma analys igen där nyckelorden är gröna och beskrivning röda. Jag kommer att plocka ut russinen ur kakan ;0)

"Färgskalan ärmörk. Men inte mörk som i dyster utan mer mörk som i drömsk. Motivet är vanligt, men här är motivet underordnat idén om att försöka fånga tidens flykt."

Med hjälp av nyckelorden "Mörk", "drömsk", "vanligt", "tidens flykt" kan jag gå vidare. Mörk skulle jag kanske omvärdera med hjälp av beskrivningen till dov färgskala.

De här nyckelorden ligger till grund för min tolkning av analysen, sedan använder jag beskrivningen om jag finner att den hjälper mig.
Nu är analysen allmängiltig, eller rättare sagt nyckelorden är det. Nu kan jag fritt skapa en bild i olika motivkategorier som överenstämmer med analysen.

Lite om mina tankar ;0))

Opps nu är jag sen, ska vara och repa ;o()

mvh/Ove
 
Har lagt upp länk till bilden jag analyserade åt Oscar. Min bild kommer... jag lovar.

Angående deadline och motivval så tycker jag att
- en striktare deadline vore bra (och jag skäms för att inte levererat min bild än). Jag var med för första gången förra månaden och min känsla då var att deadlinen inte var speciellt viktig. Problemet är att man (eller jag) prioriterar annorlunda vilket går ut över alla andra.

- motivvalet inte spelar någon roll. Analysen för mig handlar om att i första hand fömedla en känsla och i andra hand ett motiv. Jag vill bli bättre på att se bilder och då spelar det egentligen ingen roll om det är en naturbild eller ej.

/Fredrik
 
Vevo skrev:
Jag ska försöka beskriva mitt tillvägagångssätt när det gäller analyser av bilder. Sedan om det passar alla är en annan femma ;0))

Jag ska ta Cecilias exempel på vad jag menar.

Cecilias analys:
"Färgskalan är mörk. Men inte mörk som i dyster utan mer mörk som i drömsk. Motivet är vanligt, men här är motivet underordnat idén om att försöka fånga tidens flykt."

Jag delar in texten i två segment, nyckelord och beskrivning. Nyckelorden är viktigats för mig, medans beskrivningen kan hjälpa till att förstärka eller förvilla. Beskrivningen är oftast en emotionell uppfattning av bilden där man använder förstärkningsord och annat. Nyckelorden är mer faktiska och påtagliga ord som beskriver på ett fragmentalt sätt.

Här är samma analys igen där nyckelorden är gröna och beskrivning röda. Jag kommer att plocka ut russinen ur kakan ;0)

"Färgskalan ärmörk. Men inte mörk som i dyster utan mer mörk som i drömsk. Motivet är vanligt, men här är motivet underordnat idén om att försöka fånga tidens flykt."

Med hjälp av nyckelorden "Mörk", "drömsk", "vanligt", "tidens flykt" kan jag gå vidare. Mörk skulle jag kanske omvärdera med hjälp av beskrivningen till dov färgskala.

De här nyckelorden ligger till grund för min tolkning av analysen, sedan använder jag beskrivningen om jag finner att den hjälper mig.
Nu är analysen allmängiltig, eller rättare sagt nyckelorden är det. Nu kan jag fritt skapa en bild i olika motivkategorier som överenstämmer med analysen.

Lite om mina tankar ;0))

Opps nu är jag sen, ska vara och repa ;o()

mvh/Ove

Mycket bra och pedagogisk beskrivning Ove.

Tänker nog ungefär på samma sätt men hade inte kunnat klä det i ord som du gör.
Själv läser jag texten så många gånger att jag kan den utantill. Jag vill ju kunna "se" motivet när jag är ute. Det är oftast inte så att jag planerat i detalj vad jag skall fota. Det kommer ofta som en ingivelse. Detta beror helt klart på att analysen inte skall vara konkret. Den skall inte ge några "hårda" riktmärken. Ibland känner man bara att pusselbitarna faller på plats.

/AnWi
 
Sent skall syndaren vakna

Så var äntligen en bild uppladdad (för aprils omgång).

Bildidén: 60-talskänsla med en grupp människor kring en gitarr, skönt avslappnade i vårsolen. Människorna uteblev och kvar blev gitarren och en fotboll.

Jag ville ändå lägga upp en bild, jag gillar inte att ge upp.

/Fredrik Hansson
 
... och upp på hästen igen.

Det är lika bra att ge sig in i leken igen för det är trots allt kul och lärorikt.

Anmälan till Den Andra Bilden Maj 2007
----------------------------------------------
Anders Wikström
Peter Olesen
Oscar Mannbro
Ove Lundqvist
Cecilia Bergman
Fredrik Hansson
 
Härligt jobbat!

Nu finns sammanställningen klar för April.
Alla fullföljde om än inte riktigt i tid så vi fick ett avslut.

Nu är det bara att titta på bilder och ladda batterierna inför nästa omgång.

Du som läser detta men ännu inte prövat. Gör det! Det är riktigt, riktigt spännande och roligt. Du utvecklas som fotograf och får en känsla av utmaningen att prestera en bild inom en given tidsram. Du belönas även stort av de övriga i omgången som ger bra och sakliga omdömen om din bild. Det finns bara en förpliktelse. Skapa en bild utifrån den text du får. That´s it!

DAB-värden
Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.