ANNONS
Annons

Den andra bilden

Produkter
(logga in för att koppla)
Niels Jörgensen skrev:
Då har jag ett förslag för nästa omgång.
At vi då måste välja en bild utan eller med mindre än 5 kommentarer. Och att vi alla kommenterar dom utvalde bilderna.
På så sätt öker vi även antal kommentarer och hjälper även sådanna som inte är med i tråden här samtidigt som tråden får lite reklam.
Vad tycks?

Jag gillar tanken! Men det betyder då att man i princip måste välja en bild som man inte redan sett och kommenterat. Låt mig lura en stund.

Niels Jörgensen skrev:
At vi då måste välja en bild utan eller med mindre än 5 kommentarer. Och att vi alla kommenterar dom utvalde bilderna.
På så sätt öker vi även antal kommentarer och hjälper även sådanna som inte är med i tråden här samtidigt som tråden får lite reklam.
Vad tycks?
Det låter som en god gärning snarare än att själv få välja bild som man gillar som har ett unikt eller berättande bildspråk. Men det kan ses som en uppmuntran till alla än en regel - tycker jag.

mvh/Ove

Låt mig lura. Niels har en poäng, så har även Ove. Vi kan säkert lösa det på ett pedagogiskt och för fotosidan bra sätt.

Till Kenneth

Bilden jag har framför mig ger mig en direkt association till en stor kyla och till enslighet. Samtidigt ger den mig harmoni, skönhet och lugn på ett mycket högt plan. Bilden förmedlar ett starkt ljus, men i ljuset kan också lura en viss fara.

Varsågod, plåta på!

Min analys för Ulrika

Bilden jag tittar på gör mig väldigt glad. Jag ser en sån sprittande glädje att jag nästan blir avundsjuk. Tillit, gemenskap och kärlek. Möjligheterna är oändliga, liksom friheten.
Enkelheten i bilden gör den behaglig att titta på, fri som den är från allt utom det viktiga. Ljuset visar att det är ungefär mitt på dagen och jag undrar var den är tagen, den här platsen borde inte vara ödslig.
Jag känner igen mig i bilden. Det skulle kunna vara jag för 40 år sedan och det skulle kunna vara i somras, skillnaden i spänst och iver syns tydligt.

Usch vad det blev jobbig när vi blev så många. Har jag räknat rätt så är det

Oscar Mannbro
Cecilia Bergman
Ulrika Nilsson
Elisabeth Gustafson/BF

som ännu inte gett sig tillkänna med analyser.

Oscar hade det jobbigt på jobb (han har helt klart FEL jobb) och skulle dessutom ha ett möte med en snubbe från Islay och en annan nisse från Cuba innan han postar sin analys, men den lär komma i kväll.

Bettans kommer lördag/söndag när hon är tillbaka från sin lyxkryssning i Karibien.

Dom andra två vet jag inget om - Ulrika är förknippad med Niels på något komplicerat sätt så hon borde vara varskodd.

Om Cecilia inte hört av sig imorgon typ lunch får du nog knacka på lite försiktigt Anders.

Spännande analyser har ni i alla fall kommit med - skall bli kul att se resultatet av detta!

Re: Till Kenneth

od_foto skrev:
Bilden jag har framför mig ger mig en direkt association till en stor kyla och till enslighet. Samtidigt ger den mig harmoni, skönhet och lugn på ett mycket högt plan. Bilden förmedlar ett starkt ljus, men i ljuset kan också lura en viss fara.

Varsågod, plåta på!

Jag ser... jag ser ett hav av isbitar. Dom glimmar blågrönt i solen där dom svävar högt upp i det blå. Se där - ett ljus, ett vackert ljus. Det markerar något i ishavet. Det är en... en... det är en LÄTTÖL. Blääää.

Har ett embryo till en idé - skall se om jag kan utföra den på Dansk jord, annars måstde det bli nästa gång jag är i Sverige vilket blir den 29:e till 1 Oktober. Det betyder i så fall att jag måste går över deadline med en dag, men jag återkommer om det blir så.

Bra analys - tvingar mig att jobba ordentligt.

Min analys till Tomas:

Den här är en bild med humor. Den får mig att le och att tänka på nyvunnen frihet.
Känslan man har när man precis lämnat nåt halvdåligt bakom sig, och bara behöver tänka
på sig själv. Dock så får jag mer och mer känslan av ensamhet, förvirring och kanske
en längtan tillbaka. Gräset är faktiskt inte alltid grönare på andra sidan.

Niels Jörgensen skrev:
Vad tycks?

Nu har jag lurat klart :)

Den här övningen ska förhoppningsvis lära oss att bli bättre fotografer (men man behöver nog köra igenom den ett antal gånger innan man börjar ana dessa förbättringar). En bieffekt av övningen är att vi också tvingas att göra en detaljerad och klar analys - vilket ju faktiskt är det samma som en mycket konstruktiv kommentar. Så, förutom att bättra på våra fotografiska förmågor får vi som bonus en förmåga att skriva mer konstruktiva kommentarer.

Jag tror som Ove att för att övningen skall fungera måste man vara fri att välja den bild man tycker kan ge upphov till en konstruktiv analys - utan begränsande faktorer. Det är dock inget som hindrar den enskilde deltagaren att välja en sådan bild som du föreslår om den passar syftet.

Däremot tycker jag att när övningen avslutas så tar man den analys man gjorde i steg två, kopierar och klistrar in som kommentar på den bild man valde i steg ett. Det kan betyda att man då ger en andra kommentar till bilden men det ser jag inget fel i. Jag märker själv när jag tittar på kandidatbilder för denna övning att de kommentarer jag gav på bilden för 6 månader sedan, ett år sedan osv är pinsamt okonstruktiva. Här har man då chansen att förbättra det.

Jag tycker slutligen att när övningen är slut sätter man upp ett personligt mål att de nästa två veckorna skall man kommentera x bilder på samma anlytiska sätt som man gjort i steg 2 i övningen - och här kan det vara mycket lämpligt att välja just den typen av bilder du förespråkar Niels.

Jag lovar därför att kommentera minst 10 bilder med få kommenterar på ett analytiskt sätt när denna övning är slut.

Det låter klokt det där Kenneth.
Att klistra in sin analys som kommentar till fotgrafen i fråga var faktiskt något jag funderade på också, eller rättare sagt jag hade tänkt att göra det med min analys till berörd fotograf. Det är en toppenidé som är allt annat än tidskrävande ;0))

mvh/Ove

Vevo skrev:
Det låter klokt det där Kenneth.
Att klistra in sin analys som kommentar till fotgrafen i fråga var faktiskt något jag funderade på också, eller rättare sagt jag hade tänkt att göra det med min analys till berörd fotograf. Det är en toppenidé som är allt annat än tidskrävande ;0))

mvh/Ove

Ja, men först när bilden är avslöjad hoppas jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar