Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den andra bilden

Produkter
(logga in för att koppla)
Funderar om vi skulle ta och byta du - Leif F och jag.

Min analys svår?
Jag byter gärna med Dig för än hur mycket jag läser din analys och kommer på idéer så håller dom inte. Det fattas alltid en komponent ur din analys.
Min analys är så enkel, den utgår från dig, från mig och alla andra människor. Vi har alla sett motivet och kommande generationer kommer antagligen se samma sak som vi.
Nu vill jag ha lite tolkningshjälp av dig.

Leihf skrev:
Funderar om vi skulle ta och byta du - Leif F och jag.

Min analys svår?
Jag byter gärna med Dig för än hur mycket jag läser din analys och kommer på idéer så håller dom inte. Det fattas alltid en komponent ur din analys.
Min analys är så enkel, den utgår från dig, från mig och alla andra människor. Vi har alla sett motivet och kommande generationer kommer antagligen se samma sak som vi.
Nu vill jag ha lite tolkningshjälp av dig.

Din analys passar också in på min...
... Vi har alla sett motivet och kommande generationer kommer antagligen se samma sak som vi.
------
Ändrar lite på din analys så att den passar min bättre...alla har troligen inte sett mitt motiv i exakthet men liknande motiv.

...mänskliga egenskaper i naturen. Människans olika rörelser…
...vara nära, vara intill…(bara med fantasi…kan man tro att motivet har en känsla.
…dessa på denna bild, i detta motiv har en del olikheter, men likheter finns också)…att man lever parallella liv, men just här är det minst sagt parallellt.
…växa var och en trots ibland en stor påverkan på varandra.
Vi påverkas av årstidsväxlingarna och de stora miljöfrågorna.
…ibland följa samma linje, ibland gå i motsatt riktning...
--------
Lättare, Leif?

Tillbaka till din:
...Jag känner mig ödmjuk inför min litenhet både i tiden och rummet.=
att visa detta med en bild är inte helt lätt.
Jag får försöka...
Vill du ha ännu mer tips, visst...men kan bli
alltför enkelt.

Hm, detta är väl en lek, men en allvarligare sådan förstås? ;-)

Senast ändrad:
Meningen är väl inte att man ska skapa en exakt kopia som bild av bildanalysen. Det är väl ändå så att analysen ska vara en hjälp eller inspiration på vägen när man skapar sin egen bild?

Jamas skrev:
Meningen är väl inte att man ska skapa en exakt kopia som bild av bildanalysen. Det är väl ändå så att analysen ska vara en hjälp eller inspiration på vägen när man skapar sin egen bild?

Korrekt. Din bild ska möta analysen så bra som möjligt, men din bild ska eller lär inte likna originalet.

Jamas skrev:

Håller med dig, även med Kenneth.

Man får då själv bestämma sig vad man kan ta till sig...låta en del ord bli viktigare och släppa lite lätt på en del...som känns över ens
förmåga. Men det är väl typiskt att man kanske hakar upp sig på det som egentligen är mest oviktigt.
Hjälp och inspiration och försöka göra det bästa av situationen eller ens upplevelse av orden.

Javisst, det var det jag ville komma till. Man behöver inte låsa sig och bli hämmad av det verkar svårt. Huvudsaken är att man hittar något
man kan associera till och använda sig av i sin bild.

Tack för hjälpen.

"Jag känner mig ödmjuk inför min litenhet både i tiden och rummet."

är en känsla jag får när jag ser motivet på bild men ännu mer IRL. min litenhet behöver inte finnas med på fotot men när du ser bilden så vet du att du är liten både i tiden och rummet.

Som exempel kan du se mitt bild till Christinas analys förra omgången, hon använde sakralt som en bisats i analysen, medan det i mitt bild blev det centrale.

Det aller roligaste vid detta är nästan att lära sig att det finns så oändligt många vägar att ta för att komma till samma mål, att uttrycka samma sak med två totalt olika bilder är lärorikt för mig.

Det är kul det här.
Jag tycker att jag hade tur som fick en treraders haiku. Men ack så många bilder som kommer för mig när jag blundar och uttalar orden. Det blir förresten som en transcendental (heter det så?) upplevelse att göra det, kan rekommenderas för er som svettas med analyserna. Man måste liksom bli ett med bilden, sedan hämtar man kameran... :)

Haiku var förresten riktigt roligt. Jag följde Oscars länk och har nästan blivit fast, det finns mycket inspiration att hämta i poesins värld.

Ordet är ett.
Kaos.
Läser om Devon och Silur....ormbunkar...örter...
fiskar.....sen Devon...fiskarna får fötter :)
Dimma....

Men öde och livlöst........
Helt andra bilder.

Utanför hänger ormbunkarna i långa bruna rader,
dimman uteblir och bara skog så långt ögat kan nå.
Suck suck vad jag tycker synd om mig själv....
Skriver av mig lite för att se om jag kan släppa mina bilder som inte stämmer med din analys Kennet.

Min hjärna i ett skruvstäd....håhåjaja ;)

Min son kläckte ur sig följande när han var fyra år:

"Det ångar inni huvudet
Ett paddyngel sitter och kissar"

Jag vet inte riktigt vad han funderade på just då, men det känns ganska träffande ibland:)

Tomasz skrev:

"Det ångar inni huvudet

Jag vet inte riktigt vad han funderade på just då, men det känns ganska träffande ibland:)

Underbart, Tomas!
Försöker röja mitt arbetsrum...bland bilder och papper. Hittade bl.a detta igår:

"En kropp är något som tar slut i skorna"
Allan 5 år.

...sen är det censur för vuxna på en mängd.

Tomasz skrev:

"Det ångar inni huvudet

Helt underbart Tomas och mitt i prick!
En haiku-dikt i sin träffsäkerhet.
Tar också rådet, får vänta på att det torkar
upp och då se vad som dyker upp

Det är skönt att "lyssna" till era avslappnande reaktioner om analysernas tvångssyndromsframkallande. Man skulle lätt kunna gå ner sig själv helt, i förtvivlan att söka finna en bild som till 100% motsvarade varje ord och tanke i analysen.

Jag har vänt och vridit, vaknat på nätterna och tänkt. Förtjust hittat idéer som jag sedan förkastat och ibland, som nu, sitter jag i ett vacuum och skriver. Kanske kommer jag på något men absolut inte nu.

Hoppas det går bättre för er.

/AnWi (Jag tycker det är kul! Jag tycker det är kul!! Jag tycker det är kul!!! Jag tycker...)

Stackars er!

Den här omgången fick jag omedelbart en bild i huvudet. Visserligen behöver jag leta reda på rätt miljö och en villig statist, men jag vet ändå hur jag vill att bilden ska se ut. Lider med er som våndas!
/Christina

Re: Stackars er!

Tine skrev:
Den här omgången fick jag omedelbart en bild i huvudet. Visserligen behöver jag leta reda på rätt miljö och en villig statist, men jag vet ändå hur jag vill att bilden ska se ut. Lider med er som våndas!
/Christina
----------
Jag har vänt och vridit, vaknat på nätterna och tänkt. Förtjust hittat idéer som jag sedan förkastat och ibland, som nu, sitter jag i ett vacuum och skriver. Kanske kommer jag på något men absolut inte nu.
enl AndersW
----------

Kenneth, skaparen...hur har du åstadkommit detta?
Folk älskar detta, trots nattliga vridningar o dyl. Även den som nästan är klar...trots brist på miljö och statist...lider också men med oss andra.
Är det lidandet och svårigheterna som vi njuter och fascineras av. Finns ett spec. ord för detta. ;-)
Vi behöver alltså inte engagera oss i våra egna stora och mindre krångligheter som uppstår runt oss utan kan koncentrera oss på just detta... den andra bilden ...varva njutandet med lidandet.

Har själv ett par saker på G idag i analyslösande, men har istället åkt på en kanonförkylning. Skulle kännas skönt om du Christina kunde lida lite med mig idag...eftersom du verkar ha den kapaciteten. ;-)
/Ulla

OK...

k-oskarina skrev:
----------
Har själv ett par saker på G idag i analyslösande, men har istället åkt på en kanonförkylning. Skulle kännas skönt om du Christina kunde lida lite med mig idag...eftersom du verkar ha den kapaciteten. ;-)
/Ulla

Jag ställer naturligtvis upp och lider lite åt dig också Ulla! Är borta hela helgen - och kan inte komma till skott förrän nästa vecka. Och det som kliar så i fingrarna!
/Christina

Re: OK...

Tine skrev:
Jag ställer naturligtvis upp och lider lite åt dig också Ulla! Är borta hela helgen - och kan inte komma till skott förrän nästa vecka. Och det som kliar så i fingrarna!
/Christina

Tack, Christina, då känner jag att du är med mig också.
Men det var 17 så mörkt det är ute nuförtiden, även dagtid. Kan du ändra sånt också, så vore jag tacksam. ;-)
/Ulla

Åter hemma, och åtminstone 10 papp fattigare, efter bilservice i Sverige * 2 med bla en raserad koppling (slutnotan nästa helg när bil nummer 2 är klar). För att späda på eländet missade jag bilden som skulle träffa Annelies analys perfekt med 10 minuter. Som plåster på såren har jag i alla fall fått massor med färgglada höstbilder.

Ny chans nästa helg, om det inte lyckas blir det plan B - en arrangerad tämligen trist bild som jag inte vill göra...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar