Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den Andra Bilden - November 2006

Produkter
(logga in för att koppla)
Min analys till Ulrika Nilsson

En bild i varma färger med känsla av fågelsång och ensamhet som fokuserar det ointressanta i så hög grad att det intressanta i bilden kommer fram på ett fascinerande tydligt sätt.

Lycka till!
 
Min analys till Tomas Engström

Bilden jag sett är ett urbant landskap med ett maghissnande djup.
Med vinklar och motrörelser som initialt kan få en att tappa begrepp om upp och ner, trots att den har en tydlig stadga. Rörelse och motrörelse återkommer i olika former, både konstant och temporärt. Man kan även känna bilden på pulsen, eller kanske rent av tvärtom.

Break a leg ;0)

mvh/Ove
 
Min analys till Niels Jörgensen

Ok, den kommer redan nu på morgonen!

Analys:
I min bild ser jag drömmar, stora drömmar men samtidigt drömmar som blir allt svårare att uppnå ju längre tiden går. Det är en sorglig bild, sorgen ligger i att stå ensam med sina drömmar och att gå miste om den glädje en uppfylld dröm ger.

När jag tittar på bilden får jag en känsla av att man fotograferar rakt in i själen, den yttre gestaltningen tar en rakt in motivets känslocentrum. För mig är motivet snarare en inre konstruktion än en yttre verklighet.
 
Anwo's analys till Jonas Johansson

När jag ser på den här bilden slås jag av hur överraskande den är.
Den förskjuter perspektivet.Den får en att titta till på det oväntade,
det man inte trodde en sån här bild skulle fokusera på.
Tanken jag får är att vi alla på något sätt upfattar oss som centrum i vårt
eget universum.Vi ser på tillvaron utifrån den grundtesen.
Och det som är viktigt för oss är då viktigt "för alla".
Eller, alla utanför mitt universum blir perifera.
Vem sen denna "vi" är kommer att bestämma just detta lilla universum.
Den här bilden har lyckats (tycker jag) belysa just det.

Denna tes gäller säkert för alla individer som innehåller levande materia,
även om somliga skulle säga att just den här centrerade individen inte kan
veta om saker som att vara centrum i sitt universum.
 
Min analys till Christina Fryle

Min första tanke är ett stort lugn, en väntan.

Men även "transport" i olika skepnader slår det mig, dels tidlöst, lugnt och naturligt, dels modernt, snabbt och konstruerat.
 
Anders analys till Kenneth

En gyllene årstid med färgprakt och värme
betraktad på avstånd jag kommer ej dit.
Ej dal, men ett djup, det hindrar min väg.
Mitt synfält begränsas av prakten omkring mej.

Lycka till
/AnWi
 
Min analys till Ove Lundqvist

Ibland är det stora för svårt att uppfatta när vi ser med små ögon. Så är det här, trots den enkla formen. Men jag får hjälp av en disciplinerad samling mikrovärldar. De känns nästan som barn vilka ivrigt berättar samma historia, tryggt övervakade av sin idol.

Kör hårt Ove! /Tomas
 
Min analys till Ulla Larsson

De fyra elementen, Jord, luft, eld och vatten. Elden ger ljus, värme och hopp, men utan mörker inget ljus från elden. Vägen leder framåt, uppåt.

Lycka till
 
Min analys till Anders W.

Bilden jag har sett skulle kunna föreställa ett utsnitt av ringens färd genom Midgård. Den är tidlös och platsen är obestämbar och verkar som hämtad ur en saga. Man kan ana hopp och ljus långt därborta där Frodo och Sam färdas, men det finns en också en smygande känsla av hotande fara - det är jag som är Gollum.
 
Min analys till Lars Hägglund.

Jag ser lite dis och en kraftig del av natur, centralt placerad. En mycket viktig komponent i hela vår värld. Att det finns naturkraft vet vi alla. Här blir vi lätt vilseledda att just den ”viktigakomponentenivårvärld” själv använt sin egen kraft till detta jag blir vittne till. Inte så märkligt tänkt. Har själv upplevt att mycket små komponenter också kunnat åstadkomma detta stora och kraftfulla. Kunnat förändra något som vi människor själva skapat för vår väl-färd. Bilden är mycket snål med färg. Kanhända att kraften och allvaret därför känns starkare, seriösare.
 
Min analys till Anna Hallin

I kulturlandskapet ser vi två individer med stora likheter som skapar symmetri i bilden. Avståndet är långt mellan individerna så någon intimitet finns inte men däremot en känsla av ensamhet.

Leif Fryle
 
Min analys till Peter Olesen

Utstuderad anonym civilisation - en oälskad miljö ur ett perspektiv som gör mig liten. Vardag, tristess, överflöd och nonchalans. Gårdagen är kasserad. En ny dag väntar. Ensamheten är bara tillfällig för snart är det trångt och alla måste följa strömmen.

Lycka till Peter!

Christina
 
Min analys till Leif Fryle

Det här är en väldigt vacker bild. Den visar hur liv finns överallt där det är möjligt, och även där man trodde att det inte kunde finnas. Den uråldriga, livlösa Jorden ramar in bilden. Ljuset är fantastiskt, blickfånget är naturligt och skapar ett sug in i bilden.
 
Min analys till Cecilia Bergman..

En kort analys:

"Sol och skugga...
Kraftiga färger, dock inte många..
Ett av människans verk iklädd en av naturens dräkter"
 
Min analys till Anneli Worgard

Bilden är ingen renodlad naturbild, men visar ändå att naturen har stor inverkan på människan. När jag tittar på bilden känner jag sorg och olust över hur illa vi delar våra goder med varann.
Samtidigt bekräfter denna bild för mig att naturen kommer överleva människan.

Break a leg...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.