Annons

Dela med er tips och råd

Produkter
(logga in för att koppla)

dj_evil

Aktiv medlem
Ja tänkte att vi behöver en sån tråd från alla till alla andra som vill dela med sig tips och råd för bröllopsfotografering. Så det är bara och dela med er, många skulle uppskatta det.

Har jobbat som bröllopsfotograf ett par år nu och mina bästa tips är bland annat:

1) Lär känna din kamera ordentligt! Det är inte en dag du vill testa inställningar, ha "råkat" ändra något omedvetet på kameran eller inte få bra bilder pga teknik.

2) Ha alltid med dig backup utrustning i form av ett eller två extra kamerahus och flera objektiv och minneskort och batterier med dig! Pajar ena kamerahuset av ngn anledning 3 minuter innan vigseln, eller du tappar objektivet i marken så ska det vara lugnt.

3) Planera, planera, planera! Har du en plan vet du att du får alla bilder du behöver/vill ha och känner dig säkrare då något händer i tidsplanen eller annat oförutsett händer.

4) Se till att du kommer kunna leva upp till brudparets förväntningar vad gäller bildstil, kvalité, redigering, leveranser osv INNAN bröllopet. Skriv gärna även kontrakt på vad ni kommit överens om. Har du aldrig fotograferat ett bröllop innan, berätta det!

5) För er som är genuint intresserade av bröllopsfotografering - ta kontakt med en bröllopsfotograf vars stil du gillar och se om du kan få följa med som assistent. Bästa sättet att lära sig både små tips och trix och samtidigt få erfarenhet.

/Anna
SubClip Photography (subclip.se)

Precis som Anna säger - PLANERA och var väl förberedd. Jag träffar alltid brudparet innan. Tillsammans går vi igenom deras förväntningar och vilka bilder som de anser vara "måste bilderna". De får titta på mina tidigare bröllopsbilder och tillsammans plockar vi ut ett antal poser som kan fungera. Därefter åker vi ut till fotograferingsplatsen och testar våra ideer. Brudparet får känna lite och vi ser om det kan fungera. Vi diskuterar hel enkelt igenom fotograferingen. Nästa steg är att vi går igenom de bilderna som jag tog och så bestämmer vi slutligen vilka poser och på vilka platser.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar