Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Datorbegrepp - kan nån förklara?

Produkter
(logga in för att koppla)
Klockfrekvens = Ett mått på hur snabbt en processor kan arbeta.
Klockfrekvensen mäts i megahertz (MHz), dvs miljoner svängningar per sekund, och avser hastigheten hos den puls som en oscillator avger. Klockfrekvensen är avgörande för hur snabbt processorn kan utföra interna operationer. För varje svängning kan processorn utföra en operation, så ju högre klockfrekvens, desto fler operationer.

Idle = stillastående

7200 RPM är hastigheten på hårddisken. 7200 är standard på en IDE disk...alltså...det är bra.

CPU = Processor(Central Processing Unit

Det där med 64 bitars...kan lugnt säga att du inte behöver vara orolig...programmen kommer förmodligen att vara bakåtkompatibla, dvs även med dagens 32 bitars processorer.
 
Senast ändrad:
Häng inte upp dig för hårt på frekvenserna.
Se det som en mått för jämförelse mellan processorer av samma familj.
Mellan familjerna är det inte längre gämförbart, inte ens om det är samma tillverkare.
 
kanske ska förtydliga att en processors klockfrekvens inte spelar så stor roll om man jämnför olika typer av processorer, men inom samma "familj" går det bra.

dvs man kan inte direkt (för enkelhetens skulle) säga att en AMD 2 GHz är bättre än en Intel 1,5 GHz. Man kan däremot säga att en Intel P4 2 GHz är snabbare än en Intel P4 1,5 GHz (sanning med modifikation).
 
Jo, om man vill det så kan man göra det...men om inte ditt moderkort stödjer SATA så blir det svårt.

Jaja, ser vad du menar...standard idag är 7200...såväl på IDE som på SATA diskar...
 
Jo, IDE eller PATA som de egentligen heter är på utgång.
SATA är det som gäller, och mindre än 200GB är bortkastade pengar. Det skiljer mindre än 100kr från 120 GB till 200 idag.
 
FILM) (ulltand skrev:
Men köper man verkligen moderkort som inte stödjer S-ATA i dag?

Ja, det gör man...om man redan har en massa IDE diskar som man vill använda.

allt är en fråga om vad man vill ha.

alt. köper man ett kontrollerkort...men det var väl inte detta saken gällde?

Jag glömde bara att skriva IDE/SATA!!!
 
mmm...lycka till.

Har sett alla varianter med problem.

På en maskin så var jag tvungen att stänga av Primary IDE för att kunna boota(starta datorn).

På en annan så var jag tvungen att stänga båda IDE.

På nästa funkade det utan problem.

På 2 st identiska maskiner så fick jag installera drivrutiner på den ena, men slapp på den andra!

Så var beredda på att få problem...:)

Kan tilläggas att det inte är system 60 fel...(60 cm från tangentbordet).
 
Maria - tänk på arbetet som CPU/processor utför:

Användbar kraft = klockfrekvens x arbetsmängd per hertz

Intel har högre klockfrekvens, men har mindre arbetsmängd per hertz i sina CPU mot vad AMD har. Det är helt enkelt två sätt att konstruera, lika som en amerikansk bil som har en gigantisk cylindervolym istället för många hästkrafter i en liten cylindervolym :)

// Jocke
 
Det skall inte bli några problem, dock så måsta man läsa moderkortets manual nogrannt, vissa konfigurationer av diskar tillåter enbart att man kan boota från en viss disk.
 
Nome Nescio skrev:
Det skall inte bli några problem, dock så måsta man läsa moderkortets manual nogrannt, vissa konfigurationer av diskar tillåter enbart att man kan boota från en viss disk.

Jojo, det där lät bra.

Jag kan läsa...men det som står i en manual och det som är verklighet kan vara 2 olika saker.

Givetvis så kollar man i manualen innan då det skiljer sig från moderkort till moderkort.
 
Kakelgasten skrev:

Det där med 64 bitars...kan lugnt säga att du inte behöver vara orolig...programmen kommer förmodligen att vara bakåtkompatibla, dvs även med dagens 32 bitars processorer.

Det är nog inte så troligt. I övergången från 16-bitar till 32 var det knappast någon 32-bitarsapplikation som gick att köra på 16-bitars 286-processorer.

Däremot behöver man nog inte oroa sig så mycket av andra skäl: Intel säljer fortfarande sina 32-bitars processorer och de kommer att finnas under ganska lång tid framöver. 64-bitarsWindows beräknas inte släppas förrän andra halvan av detta år och då först för servrar. Precis som det tog lång tid innan 32-bitarsprogram tog över helt efter introduktionen av 386 kommer det ta ganska lång tid innan 64-bitarsprogram tar över helt.

Hur som helst, varje dator fungerar bäst när den kör program av samma generation som hårdvaran. Det är sällan någon bra idé att installera ett nytt windows och nya program på en dator som är ett par år gammal.

Johannes
 
Johannes-S skrev:
Det är nog inte så troligt. I övergången från 16-bitar till 32 var det knappast någon 32-bitarsapplikation som gick att köra på 16-bitars 286-processorer.

Däremot behöver man nog inte oroa sig så mycket av andra skäl: Intel säljer fortfarande sina 32-bitars processorer och de kommer att finnas under ganska lång tid framöver. 64-bitarsWindows beräknas inte släppas förrän andra halvan av detta år och då först för servrar. Precis som det tog lång tid innan 32-bitarsprogram tog över helt efter introduktionen av 386 kommer det ta ganska lång tid innan 64-bitarsprogram tar över helt.

Hur som helst, varje dator fungerar bäst när den kör program av samma generation som hårdvaran. Det är sällan någon bra idé att installera ett nytt windows och nya program på en dator som är ett par år gammal.

Johannes

Microsoft gjorde en tabbe när dom gick över från 16 till 32 bitars OS...för oss som var med kommer man ihåg ramaskriet det blev.
Microsoft trodde(förväntade sig) att alla skulle bytya till 32 bitars.

Inte bara för server dom släpper...även för arbetsstationer.

Citat från pressrealese:
Den speciella versionen av Windows XP är till för tunga arbetsstationer och datorentusiaster som vill kunna kräma ur mesta möjliga av datorn. Operativsystemet ger stöd för 64-bitars program, något som det inte finns så mycket av idag för konsumenter. Fördelen med ett 64-bitars operativsystem och en 64-bitars processor är att datorns prestanda blir betydligt bättre och att det går att använda mer ram-minne, upp till 32 GB.

Enligt Microsoft ska du också kunna köra dina gamla program med operativsystemet. Du behöver ha minst 256 MB i ram-minne, 1,5 GB plats på hårddisken och självklart en dator med 64-bitars processor från AMD eller Intel för att kunna installera operativsystemet.

Så jo...det är mer än troligt.
 
Vilket är mest fördelaktigt? om man jämför intel och AMD athlon? En Intel som har högre klockfrekvens, men har mindre arbetsmängd per hertz eller AMD som har lägre klockfrekvens men som har större arbetsmängd/hertz? Om jag nu har en stor fil på ca 90MB som jag arbetar med?
 
Mamo skrev:
Vilket är mest fördelaktigt? om man jämför intel och AMD athlon? En Intel som har högre klockfrekvens, men har mindre arbetsmängd per hertz eller AMD som har lägre klockfrekvens men som har större arbetsmängd/hertz? Om jag nu har en stor fil på ca 90MB som jag arbetar med?

Det där överlämnar jag till någon som vågar(kan) svara på...:)

Rent generellt så är det ju tyvärr oxå som så att det finns måndagsexemplar av datorer. Allt för många.
 
Eftersom det är bilder vi skall bearbeta(antagande) så är det minnesbandbredd som gör den största skillnaden. Och där ligger Intel lite före AMD, åtmindstånde om man skall återkoppla lite till vad det kostar.
Men mer generellt så är AMD snabbare per krona.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.