ANNONS
Annons

Är detta en ok bärbar dator för photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)
Walle skrev:
Sofia, som jag skrev tidigare så behöver du inte ett dyrare bara för att kunna kalibrera din monitor rätt. Eller rättare sagt, den inbygda monitorn behöver inte kalibreras, endast profileras. Med kalibrering menas altså när programmet "ställer in" skärmens egenskaper såsom vitbalans, ljusstyrka och kontrast. Med profilering menas att hårdvaran som man placerar på monitorn "läser av" hur färgerna visas på just den monitor, så skapar profileringsprogrammet en profil som talar om för exempelvis photoshop hur färgerna visas på just din monitor.

För dig räcker det altså med profilering (då en kalibrering endast kommer att sänka skärmens prestanda), och då spelar det ingen roll att det inte går att ändra i grafikkortets LUT (Look Up Table).

Ok, nu hänger jag med. Ska kika in i din tråd för att få tips hur jag går tillväga...

Walle skrev:
Bra :) Har du några frågor så är det bara att maila, om du inte vill ta dom här.

Oki, har nu läst hela tråden och börjar äntligen förstå liiiite bättre.... Hör ev. av mig när det är dags att profilera skärmen (när jag fått hem datorn såklart) för att göra det i praktiken är fortfarande överkurs för mig ;-)

Fotograf Sofia skrev:
Oki, har nu läst hela tråden och börjar äntligen förstå liiiite bättre.... Hör ev. av mig när det är dags att profilera skärmen (när jag fått hem datorn såklart) för att göra det i praktiken är fortfarande överkurs för mig ;-)

Har du kalibreringsutrustning? (Exempelvis en EyeOne? Att göra en visuell profilering av en LCD-skärm blir sällan bra, då de programvarorna mest är tänkta för CRT-skärmar. Annars så kan du få låna min EyeOne, alternativt att jag kommer till dig och hjälper dig.

Eftersom tråden hunnit till sidan tre förmodar jag att du redan begripit att en bärbar Mac är det enda seriösa, bärbara alternativet. De sista utan intel bör snart gå att komma över billigt. Lycka till!

Passar på att slänga in en liten fråga här angående profilering. Är det vanligt på laptops att defaultprofilen är rent åt h-e, eller är HP möjligtvis extra duktiga på att fucka upp den?

Känns nästan lite skamset att behöva erkänna att jag från början tyckte bilden på min laptop såg bra ut (möjligtvis lite för mycket ljusstyrka, men å andra sidan är nog mina ögon lite ljuskänsliga över lag). Med tiden kom jag dock att börja misstänka att något inte stod riktigt rätt till, bl a läste jag ett antal inlägg i en forumdiskussion där detaljer i några bilder diskuterades. Detaljer som för övrigt var osynliga på min skärm!
För att illustrera hur illa det var bifogar jag en bild. Med defaultprofilen var endast det svarta och de vita prickarna synliga: figuren var i det närmaste helt omöjlig att urskilja. Gissa om jag blev överraskad när jag började "leka" med inställningarna!

Bilagor

• starzinger2.jpg
    starzinger2.jpg
    36.2 KB · Visningar: 287
HDFS) (KGS skrev:
Eftersom tråden hunnit till sidan tre förmodar jag att du redan begripit att en bärbar Mac är det enda seriösa, bärbara alternativet. De sista utan intel bör snart gå att komma över billigt. Lycka till!

Tror inte du att de blir billiga när de utgår ur produktion (Skall Mac helt gå över till Intel)?
Vad jag förstår så produceras de vanliga Macarna fortfarande..

Jag väntar nu lite till.. Antar att de nuvarande IntelMacarna kommer i fler versioner,, 12, 15 och 17 tum.. Jag räknar med det.

Jag har inte bråttom så..;)

MVH Niclas,

lastrand skrev:
Passar på att slänga in en liten fråga här angående profilering. Är det vanligt på laptops att defaultprofilen är rent åt h-e, eller är HP möjligtvis extra duktiga på att fucka upp den?

Känns nästan lite skamset att behöva erkänna att jag från början tyckte bilden på min laptop såg bra ut (möjligtvis lite för mycket ljusstyrka, men å andra sidan är nog mina ögon lite ljuskänsliga över lag). Med tiden kom jag dock att börja misstänka att något inte stod riktigt rätt till, bl a läste jag ett antal inlägg i en forumdiskussion där detaljer i några bilder diskuterades. Detaljer som för övrigt var osynliga på min skärm!
För att illustrera hur illa det var bifogar jag en bild. Med defaultprofilen var endast det svarta och de vita prickarna synliga: figuren var i det närmaste helt omöjlig att urskilja. Gissa om jag blev överraskad när jag började "leka" med inställningarna!

Överlag så ska man aldrig lita på default-profilen. Den profilen är inte gjord på din monitor, och det blir fluktuationer i tillverkningen. Inga monitorer ger exakt samma färger, och jag har upplevt att defaultprofilerna är totalt off!

Niclasfoto skrev:
Tror inte du att de blir billiga när de utgår ur produktion (Skall Mac helt gå över till Intel)?
Vad jag förstår så produceras de vanliga Macarna fortfarande..

Jag väntar nu lite till.. Antar att de nuvarande IntelMacarna kommer i fler versioner,, 12, 15 och 17 tum.. Jag räknar med det.

Jag har inte bråttom så..;)

MVH Niclas,

Jag har inte heller bråttom. Kör min Pismo från år 2000 och den rullar fint med PS CS2 (nåja, lite slött blir det ibland) så än känner jag mej inte nödd att byta... 0,4 GHz och några hundra mb ram räcker långt!

Men visst har man väl slutat producera G-macar nu? I vilket fall så lär väl utbudet av intel-macar (vem kunde tro att man skulle få ihop den ordkombinationen för några år sedan?) öka snabbt.

HDFS) (KGS skrev:
Jag har inte heller bråttom. Kör min Pismo från år 2000 och den rullar fint med PS CS2 (nåja, lite slött blir det ibland) så än känner jag mej inte nödd att byta... 0,4 GHz och några hundra mb ram räcker långt!

Men visst har man väl slutat producera G-macar nu? I vilket fall så lär väl utbudet av intel-macar (vem kunde tro att man skulle få ihop den ordkombinationen för några år sedan?) öka snabbt.

Kanske har de slutat tillverka de nu.. De har liksom inte dragit in på marknadsföringen på applesidorna, så därav så har jag bara antagit att de fortfarande produceras. Jag betraktar väl det hela som den enkla konsument jag är:)

Skönt att du klarar dig med enkel pc. Jag gör också det själv:) Klagar inte heller.

Ja,, blir spännande att se vad som kommer framöver. Personligen så har jag stor tro (kanske utan direkta argument..) på de nya Intelmacarna!

MVH Niclas,

lastrand skrev:
Sofia: har du reflekterat över storleken på hårddisken (kanske inte så himla generöst tilltaget), eller är du kanske inne på att haka på en extern disk vad det lider?

Har ett fantastiskt PRESTANDA tips.

Sitter själv och skall skruva in en ny 7200 varvs disk på 100Gb. Har tidigare kört en likadan på 60Gb.

FANTASTISK skillnad.

Tidigare var min ACER 803/Centrino 1.6 seg som en "tonnåring", men med 7200 varvsdiskarna blir den på hugget. Måste tillägga att jag hadde en 4200 varvs disk från början, och 60Gb/7200rpm får bli en lös disk i fortsättningen.

Menar du att storleken har betydelse för prestandan? OBS! nu talar jag om 60 vs 100 GB hårddisk...

Walle skrev:
Har du kalibreringsutrustning? (Exempelvis en EyeOne? Att göra en visuell profilering av en LCD-skärm blir sällan bra, då de programvarorna mest är tänkta för CRT-skärmar. Annars så kan du få låna min EyeOne, alternativt att jag kommer till dig och hjälper dig.

Nej, jag har idag ingen kalibreringsutrustning, och jag lånar gärna av dig. Kontaktar dig när det är dags... Tack :)

HDFS) (KGS skrev:
Menar du att storleken har betydelse för prestandan? OBS! nu talar jag om 60 vs 100 GB hårddisk...

Med konstant rotationhastighet borde läs och skrivhastriheten öka med sqrt(100/60)-1=29%

Söktiderna blir samma dock.

Om man samtidigt ökar varvtalet från 5400rpm till 7200rpm blir det totalt 72%

Fotograf Sofia skrev:
Jag är ute efter en bärbar dator som ska fungera bra ihop med photoshop. Känner mig helt lost i den här djungeln, så vad tror ni om nedanstående, kan det vara nåt?

-Inspiron 9400 Duo Processor T2300 (1,66GHz, 2MB L2 cache, 667 MHz FSB)
-17" Ultra Sharp Wide Screen WUXGA (1920x1200) Display with True Life
-1024 MB RAM
-No Snap Cover Option
-Swedish - System dokumentation
-Eruopean - Power cord
-Resource CD-contains Diagnostics
-1024MB 533MHz DDR2 SRAM (2x512)
-No floppy Drive Option
-60GB (5,400rpm) SATA Hard Drive
-Fixed internal 8X DVD+/- RW Drive whit software
-DVD Cyberlink Decoder Software (No Media)
-Record Now and My DVD software (NO Media)
-90W AC Adapter
-Primary 53 Watt/hour, 6 cell battery
-no carrycase
-Intel Media Accelerator 950 Graphics Up to 128 MB shared system memory
-Swedish - Modem cable and adapter
-Europe - Intel Pro WLAN 9345 Intel Wireless (802.11a/b/g 54 Mbps for Duo Processors
-Swe/Fin (QWERTY) - Internal Keyboard
- software Drivers
-Swedish - Genuine Windows XP Home SP2
-PC Restore recovery system by Symantec
-Swedish - Microsoft works 7.0
-Dell Media Direct II
-No Dell support
-English - Corel Photo Album6 Standard Edition
-Dell Media Experience 3.0 Basic Inspiron
-English - Adobe reader 6.0
-Swedish McAfe Security Centre 15 Mounth Subscription
-Svc Basic 3Y NBD, 30 day online MM Training
- Base warranty
-1Y CAR (collect and return)

Pris: 15 578 inkl.moms

Säkerligen en mycket bra maskin. En sak jag alltid blir fundersam över när det gäller PC, (vilket någon påtalade tidigare) är om grafikkretsens programvara stödjer extern kalibrering. Min PC gör det inte och den hade vid utvärderingstillfället en av de bästa bildskärmarna av alla bärbara inklusive Mac för 1,5år sedan.
Sedan är digital utgång enligt mig ett måste om man skall arbeta med bilder på en större extern skärm.
Mikael

Re: Re: Är detta en ok bärbar dator för photoshop?

macrobild skrev:
Säkerligen en mycket bra maskin. En sak jag alltid blir fundersam över när det gäller PC, (vilket någon påtalade tidigare) är om grafikkretsens programvara stödjer extern kalibrering. Min PC gör det inte och den hade vid utvärderingstillfället en av de bästa bildskärmarna av alla bärbara inklusive Mac för 1,5år sedan.
Sedan är digital utgång enligt mig ett måste om man skall arbeta med bilder på en större extern skärm.
Mikael

Ska man köra med en crt så kan det vara bra att tänka på det. Ska man däremot använda en extern LCD så spelar det ingen roll, då det är bättre att låta bli att kalibrera den (med LUT) och istället profilera den som den är i sin "native state".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar