ANNONS
Annons

Är detta en ok bärbar dator för photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)
Walle skrev:

Så, om det inte är så att du absolut måste ha en laptop av olika anledningar, så råder jag dig till att titta lite på stationära datorer. Tänk inte bara på vad det kostar nu, utan även vad det kostar om ett år eller så då du vill/behöver uppgradera.

Jag kommer inte uppgradera min laptop. Jag kommer bygga ihop en ny stationär dator.

Problemet är just nu att jag måste vara mobil, jag hade egentligen tänkt mig en stationär från början....

Fotograf Sofia skrev:
Svaret var riktat till Leif....

Okej, got it. Min fråga angående storleken på hårddisken var mest för att kolla så att du inte av misstag hade lyckats blunda helt för dess något snålt tilltagna storlek. Själv har jag flera gånger lyckats överskatta diskens storlek vid köptillfället och inte alltför många månader därefter tvingats konstatera att "vad sjuttsingen var det som gjorde att jag trodde att utrymmet skulle räcka".
Å andra sidan, hur mycket utrymme man anser sig behöva är ju väldigt individuellt. Själv har jag sedan många år tillbaka vant mig vid att städa ofta och mycket så för mig känns i nuläget 80 gig fullt tillräckligt.

Re: Re: Är detta en ok bärbar dator för photoshop?

madsen1 skrev:
Det är den riktiga bromsklossen i systemet

Försök uppgradera till en 7200 rpm´s disk istället.

Hur stor skillnad är det egentligen? Kan man klara sig hyfsat bra på 5400 rpm´s disk, eller är det mycket stor skillnad?

Fotograf Sofia skrev:
Problemet är just nu att jag måste vara mobil, jag hade egentligen tänkt mig en stationär från början....

Oki. Då är det en mycket god idé med 2GB redan från start. Annars är risken stor att du får en dator med två stycken 512-minnen, och då blir det som för mig, när du vill uppgradera till 2GB. Då måste du ta ut dina gamla ramminnen och köpa två helt nya.

Det allra bästa vore om du kunde få två gigabyte minne i form av ett chipp, så du har en ledig minnesplats. Då kan du uppgradera till 3 eller 4 GB bara genom att köpa till ett extra minne.

Hårddisken är också viktig, se till att du får en så snabb som möjligt. En 5400-varvare är inte tillräckligt snabb, när ramminnet blir fullt och systemet börjar scratcha, då kommer prestanda minskningen bli enorm.

För att inte tala om laddtiderna från hårddisken när du öppnar upp filer och så.

Walle skrev:
Och det är tyvärr så det är med laptops, de går knappt att uppgradera, och det som går att uppgradera, det kostar skjortan och minst halva brallan.

Jag kommer inte uppgradera min laptop. Jag kommer bygga ihop en ny stationär dator.

Det där känner jag tyvärr igen och även om jag som sagt trivs väldigt bra med min bärbara så misstänker jag att det inom ett år kommer att bli en stationär igen för min del. Återstår dock att se om jag behåller laptopen som en ren surfburk. Något säger mig att den knappt lär gå att GE bort den... ;-)

Re: Re: Re: Är detta en ok bärbar dator för photoshop?

Fotograf Sofia skrev:
Hur stor skillnad är det egentligen? Kan man klara sig hyfsat bra på 5400 rpm´s disk, eller är det mycket stor skillnad?

Allt är relativt (unik tangegång, tssss). Men jag håller med - 7200 rpm är att föredra. Jag uppgraderade för några månader sedan till en 100 GB 7200 rpm Hitachi (jag har en bärbar dator). Ljudnivån är lite högre, men det går snabbare både att starta windows, starta program och läsa/skriva till hårddisken (dvs jobba med filer). Ett tips är att du skapar en systempartition för bara windows, en partition för växlingsfilen, och sedan partitioner för program och data. Partition C: för systemet och D: förväxlingsfilen. Detta för att att få den snabbaste delen av hårddisken till växlingsfilen (C: är snabbast, men där ska ju systemet ligga). Och gör en fast växlingsfil på en partition som är dubbelt så stor som växlingsfilen. Och växlingsfilen gör du drygt dubbelt så stor som du har mängd internminne. Jag har drygt 1GB internminne, växlingsfil på drygt 2GB som liggerpå en partition som är 4 GB. Anledningen till detta är att en partition som är fylld till över hälften blir långsammare. Så du bör inte ha något annat än växlingsfilen på den partitionen. (puh, mycket skrevet blev det). Och dessa tips är inga regler huggna i sten, utan just tips. Men de har funkat för mig på ett antal datorer i ett antal år. Lycka till med ditt inköp.

///JmD

thefinger skrev:
Jag hade nog satsat på en Macbook Pro 15" dual 2.0.

Kör med en 12" PowerBook sedan 1,5 år och är mkt nöjd med den.

Jag skulle def. köpa en Macbook Pro, men 2,0ghz är ju mer än 10.000:- dyrare än Dell maskinen som Sofia visade som förslag.
Macbook 1,8ghz med mer ram landar på 23.000:- kanske är mer av ett alternativ om än mkt dyrare än Dellmaskinen?

Men hur är det egentligen med mjukvarorna (tex CS2) till MacBook Pro?

Jag har inte bråttom med min investering så jag har tid att invänta både de eventuella barnsjukdommarna och fler storlekar. Jag kommer nog att satsa på en 17".

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
Men hur är det egentligen med mjukvarorna (tex CS2) till MacBook Pro?

Jag har inte bråttom med min investering så jag har tid att invänta både de eventuella barnsjukdommarna och fler storlekar. Jag kommer nog att satsa på en 17".

MVH Niclas,

Har inga riktiga siffror på prestandan för CS2 under Rosetta men vad jag förstått av de som fått sina macbookar är det bättre än väntat. Tar tydligen en stund att starta programmen men då de väl snurrar på ska det gå bra att jobba.

Sen vet jag inte vad de som testat har för referensramar.

Jag kommer nog vänta tills jag byter ut min powerbook. Trivs bra med den o upplever att prestandan räcker till för mina behov.

//Edvard

Fotograf Sofia skrev:
Tack för alla svar. Roligt att höra från de som har erfarenheter från just Dell Inspiron.

En annan fråga som dök upp: kan man kalibrera dessa skärmar? Har hört att det inte ska gå så bra på just bärbara datorer, eller vad säger experterna?

Har hört att man ska ha en viss typ av grafikkort för att kunna kalibrera skärmen, funkar detta grafikkort för kalibrering?

Intel® Media Accelerator 950 Graphics Up to 128MB shared system memory

Några av mina erfarenheter: jag jobbar omväxlande med en stationär Pentium 4, 3 GHz och två laptops, en Inspiron 5150 med en 3.06 GHz Mobile Pentium 4 och en Latitude X300 med en 1.4 GHz Pentium M. Skillnaden mellan 5400 rpm och 7200 rpm är märkbar men främst när det gäller uppstart av windows och start av program. Om man har mycket RAM märks inte så stor skillnad när man väl arbetar eftersom pagefilen inte behöver användas så mycket.

Mycket RAM är det viktigaste om man vill uppleva datorn som snabb. Prisskillnaden mellan minne för stationära och bärbara (SODIMM) är inte så stor numera, det handlar om mindre än en hundralapp för en 512 MB-modul. Se till att få en bra deal på minne med leverantören eller köp minnet själv separat i efterhand, det brukar vara mycket billigare än t ex Dells listpris på extra minne.

Skärmen på laptops är en fördel när man arbetar med bilder på så sätt att de brukar vara mycket högupplösta jämfört med stationära skärmar. I alla andra avseenden är de sämre: ljusstyrka, kontrast, färgåtergivning, betraktningsvinkel.

Om jag bara skulle ha en enda dator skulle jag lätt välja en laptop idag. De är fullt tillräckligt snabba, kostar inte mycket mer än en stationär och det är värt mycket att kunna bära med sig datorn. Även när man kör laptopen som stationär har den fördelar i och med att den tar lite plats och oftast är tystare än en stationär.

Johannes

Fotograf Sofia skrev:
Har hört att man ska ha en viss typ av grafikkort för att kunna kalibrera skärmen, funkar detta grafikkort för kalibrering?

Intel® Media Accelerator 950 Graphics Up to 128MB shared system memory

Som någon nämnde tidigare så är det bättre med ett "riktigt" grafikkort. Företrädesvis då från någon av de två nu regerande drakarna Nvidia och ATI. Se till att det är en så pass "tung" modell av grafikkort så att det inte använder "shared memory". Det är när grafikkortet utnyttjar datorns internminne. Mer seriösa kort har eget minne - och som alltid gäller väl "ju mer, desto bättre". Men en 128-256 MB bör inte vara alltför ovanligt idag. En av fördelarna med att ha ett grafikkort från en av "de stora" är att drivrutinerna utvecklas kontinuerligt, och drivrutinen betyder MYCKET för ett grafikkort, liksom för nästan all hårdvara.

Har du ett grafikkort från NVidia eller ATI ska du kunna färgkalibrera. Det som krävs är att kortet använder en LUT (Look Up Table) som kalibreringsprogrammet kan komma åt, eftersom det är denna som justeras vid kalibreringen.

Märken jag skulle rekommendera är HP (har en själv) eller kanske Acer (Ferrari-modellerna - har länge varit sugen på en). Övriga kan jag inte uttala mig om. HP:s support har jag bara upplevt som mycket tillmötesgående och bra, vilket inte är oviktigt. Kvaliten på märket kan jag bara applådera - min maskin har följt medmig överallt - till skitiga verkstadslokaler,på semester, i bilen ... u name it. Och den funkar, utan några problem. Och jag har den till allt; bildbehandling, layout, 3D-grafik, CAD, musikproduktion, programmering, kollar på filmer från den (kopplad till en TV), lyssnar på musik, chattar, läser (och skriver) forum-inlägg ... ja, verkligen till allt.Och jag älskar det faktum att jag kan ta den med mig. Aldrig mer bara en stationär för mig. Jag vill ha med mig alla dessa möjligheter om jag åker någonstans. Och helt perfekt för Studio-fotografering, då man kan fota rakt ner i datorn och glo på bilderna i stort format direkt.

Förutom snabb processor, bra grafik, mycket internminne, bra skärm samt snabb och stor hårddisk premierar jag saker som många USB-portar, trådlöst nätverkskort och firewire-anslutning. Gärna en bra inbyggd multiformats kortläsare för att kunna läsa de olika minneskorts-typer som finns idag (SD, CF, Memorystick m.fl. m.fl.). Många USB-portar för att kunna ansluta externa diskar, ritplattor (typ Wacom), möss, usb-minnen, kameror mm. Firewire är bra om du vill ansluta en extern disk med så snabb kommunikation som möjligt.

Med LCD-skärmar så är det oviktigt att kunna kalibrera. Det är bättre att profilera monitorn i sin "native state", altså så som skärmen är konstruerad. För att läsa om varför, kolla mitt inlägg i tråden Lyckats kalibrera bärbar dator med Eye-One Display 2? .

I ett tidigare inlägg i den tråden skriver jag också: "Ändringar i grafikkortets LUT minskar antalet nivåer som grafikkortet kan visa", det kan vara bra att veta.

Johannes-S skrev:

Även när man kör laptopen som stationär har den fördelar i och med att den tar lite plats och oftast är tystare än en stationär.

Kanske lätt off topic, men jag håller med om laptopens storleksfördel. Vad gäller ljudnivån så är det ju en dörr som går åt båda hållen: den stationära kan du faktiskt placera på ett vis som drastiskt minskar ljudnivån. Den bärbara har du dock en halvmeter från huvudet hur du än gör. I fallet med min HP zd8127 så störs jag inte av dess fläktljud, men visst: "plågar" man datorn så stegras ljudnivån ganska ordentligt.

Fotograf Sofia skrev:
Jag är ute efter en bärbar dator som ska fungera bra ihop med photoshop. Känner mig helt lost i den här djungeln, så vad tror ni om nedanstående, kan det vara nåt?

-Inspiron 9400 Duo Processor T2300 (1,66GHz, 2MB L2 cache, 667 MHz FSB)
-17" Ultra Sharp Wide Screen WUXGA (1920x1200) Display with True Life
-1024MB 533MHz DDR2 SRAM (2x512)
-60GB (5,400rpm) SATA Hard Drive
-Svc Basic 3Y NBD, 30 day online MM Training
- Base warranty
-1Y CAR (collect and return)

Pris: 15 578 inkl.moms

Bytte lite grand - och FICK PRISET 15010 kr !!

Intel ® Core™ Duo Processor T2300 (1.66 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)
(samma)

2048MB 533MHz DDR2 SDRAM (2x1024)
(just nu dubbelt minne på köpet?)

256MB NVIDIA® GeForce™ 7800 Go graphics card, PCI-Express x16
("riktigt" grafikkort!)
_
80GB (7,200 rpm) SATA Hard Drive
(större och snabbare)

Ett-års hämtservice
(går den sönder...så kan du ge dig på att den måste in på service så vad är "på-platsen service värd?)

17" UltraSharp™ Wide Screen WUXGA (1920 x 1200) Display with TrueLife

Som sagt...500 kr billigare mot din ursprungsoffert med mer minne och snabbt grafikkort. Kan vara värt att göra om din konfig idag innan du beställer så att inte ändringar inte skett som inte "råkar" slå igenom på din offert. Tror dem erbjuder gratis frakt åsså? Kan iofs vara på enbart företagsorder?

Edit: ooops - såg att ditt pris var INKL moms vilket mitt inte är....

Re: Re: Är detta en ok bärbar dator för photoshop?

Vapo skrev:
Bytte lite grand - och FICK PRISET 15010 kr !!

Intel ® Core™ Duo Processor T2300 (1.66 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)
(samma)

2048MB 533MHz DDR2 SDRAM (2x1024)
(just nu dubbelt minne på köpet?)

256MB NVIDIA® GeForce™ 7800 Go graphics card, PCI-Express x16
("riktigt" grafikkort!)
_
80GB (7,200 rpm) SATA Hard Drive
(större och snabbare)

Ett-års hämtservice
(går den sönder...så kan du ge dig på att den måste in på service så vad är "på-platsen service värd?)

17" UltraSharp™ Wide Screen WUXGA (1920 x 1200) Display with TrueLife

Som sagt...500 kr billigare mot din ursprungsoffert med mer minne och snabbt grafikkort. Kan vara värt att göra om din konfig idag innan du beställer så att inte ändringar inte skett som inte "råkar" slå igenom på din offert. Tror dem erbjuder gratis frakt åsså? Kan iofs vara på enbart företagsorder?

Edit: ooops - såg att ditt pris var INKL moms vilket mitt inte är....

Har fått ett nytt pris: 12800 exkl.moms, då ingår istället 2o48MB RAM-minne och "3-år på platsen garanti". Bra erbjudande som jag ev. kommer att slå till på...

Det jag funderar över är just grafikkortet, om jag ska välja ett dyrare eller om jag ska ta det som ingår i offerten. Vet inte om jag har behov av det större grafikkortet och då känns det onödigt att betala extra för det. Men visst, utveckligen gå snabbt framåt...

Sofia, som jag skrev tidigare så behöver du inte ett dyrare bara för att kunna kalibrera din monitor rätt. Eller rättare sagt, den inbygda monitorn behöver inte kalibreras, endast profileras. Med kalibrering menas altså när programmet "ställer in" skärmens egenskaper såsom vitbalans, ljusstyrka och kontrast. Med profilering menas att hårdvaran som man placerar på monitorn "läser av" hur färgerna visas på just den monitor, så skapar profileringsprogrammet en profil som talar om för exempelvis photoshop hur färgerna visas på just din monitor.

För dig räcker det altså med profilering (då en kalibrering endast kommer att sänka skärmens prestanda), och då spelar det ingen roll att det inte går att ändra i grafikkortets LUT (Look Up Table).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar