SoEk
Medlem
Fotograf Sofia skrev:
Jag hänner inget behov att ha en större hårddisk idag, har just nu bara 40GIG och klarar mig bra på det. Kommer att koppla på en extern istället.
Svaret var riktat till Leif....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fotograf Sofia skrev:
Jag hänner inget behov att ha en större hårddisk idag, har just nu bara 40GIG och klarar mig bra på det. Kommer att koppla på en extern istället.
Walle skrev:
Så, om det inte är så att du absolut måste ha en laptop av olika anledningar, så råder jag dig till att titta lite på stationära datorer. Tänk inte bara på vad det kostar nu, utan även vad det kostar om ett år eller så då du vill/behöver uppgradera.
Jag kommer inte uppgradera min laptop. Jag kommer bygga ihop en ny stationär dator.
Fotograf Sofia skrev:
-60GB (5,400rpm) SATA Hard Drive
Fotograf Sofia skrev:
Svaret var riktat till Leif....
madsen1 skrev:
Det är den riktiga bromsklossen i systemet
Försök uppgradera till en 7200 rpm´s disk istället.
Fotograf Sofia skrev:
Problemet är just nu att jag måste vara mobil, jag hade egentligen tänkt mig en stationär från början....
Walle skrev:
Och det är tyvärr så det är med laptops, de går knappt att uppgradera, och det som går att uppgradera, det kostar skjortan och minst halva brallan.
Jag kommer inte uppgradera min laptop. Jag kommer bygga ihop en ny stationär dator.
Fotograf Sofia skrev:
Hur stor skillnad är det egentligen? Kan man klara sig hyfsat bra på 5400 rpm´s disk, eller är det mycket stor skillnad?
thefinger skrev:
Jag hade nog satsat på en Macbook Pro 15" dual 2.0.
Niclasfoto skrev:
Men hur är det egentligen med mjukvarorna (tex CS2) till MacBook Pro?
Jag har inte bråttom med min investering så jag har tid att invänta både de eventuella barnsjukdommarna och fler storlekar. Jag kommer nog att satsa på en 17".
MVH Niclas,
Fotograf Sofia skrev:
Tack för alla svar. Roligt att höra från de som har erfarenheter från just Dell Inspiron.
En annan fråga som dök upp: kan man kalibrera dessa skärmar? Har hört att det inte ska gå så bra på just bärbara datorer, eller vad säger experterna?
Fotograf Sofia skrev:
Har hört att man ska ha en viss typ av grafikkort för att kunna kalibrera skärmen, funkar detta grafikkort för kalibrering?
Intel® Media Accelerator 950 Graphics Up to 128MB shared system memory
Johannes-S skrev:
Även när man kör laptopen som stationär har den fördelar i och med att den tar lite plats och oftast är tystare än en stationär.
Fotograf Sofia skrev:
Jag är ute efter en bärbar dator som ska fungera bra ihop med photoshop. Känner mig helt lost i den här djungeln, så vad tror ni om nedanstående, kan det vara nåt?
-Inspiron 9400 Duo Processor T2300 (1,66GHz, 2MB L2 cache, 667 MHz FSB)
-17" Ultra Sharp Wide Screen WUXGA (1920x1200) Display with True Life
-1024MB 533MHz DDR2 SRAM (2x512)
-60GB (5,400rpm) SATA Hard Drive
-Svc Basic 3Y NBD, 30 day online MM Training
- Base warranty
-1Y CAR (collect and return)
Pris: 15 578 inkl.moms
Vapo skrev:
Bytte lite grand - och FICK PRISET 15010 kr !!
Intel ® Core™ Duo Processor T2300 (1.66 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)
(samma)
2048MB 533MHz DDR2 SDRAM (2x1024)
(just nu dubbelt minne på köpet?)
256MB NVIDIA® GeForce™ 7800 Go graphics card, PCI-Express x16
("riktigt" grafikkort!)
_
80GB (7,200 rpm) SATA Hard Drive
(större och snabbare)
Ett-års hämtservice
(går den sönder...så kan du ge dig på att den måste in på service så vad är "på-platsen service värd?)
17" UltraSharp™ Wide Screen WUXGA (1920 x 1200) Display with TrueLife
Som sagt...500 kr billigare mot din ursprungsoffert med mer minne och snabbt grafikkort. Kan vara värt att göra om din konfig idag innan du beställer så att inte ändringar inte skett som inte "råkar" slå igenom på din offert. Tror dem erbjuder gratis frakt åsså? Kan iofs vara på enbart företagsorder?
Edit: ooops - såg att ditt pris var INKL moms vilket mitt inte är....