Annons

Datorbegrepp - kan nån förklara?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilse i djung´len...

Den här tråden blev nog, som vanligt, inget kul/lätt för dem som undrar över allt det som tas upp och undras över, minst för den som började tråden. Den ende som, jag tycker, gör "bäst" ifrån sig att förklara utan "tjafs" är den sista på alla 8(!) sidor, Peter Werner "Damocles".

När jag skrivit klart detta hann det bli 2 sidor till.
 
iSolen.se skrev:
Nu vet jag inte vad Fedora är men sak samma, låt oss säga att det finns en version av PS för 64 bitar, säg "Photoshop64". Finns det någon fördel att uppgradera operativet till Win64 med avseende på Photoshoppandet enbart? (Förrutom möjligheten att hantera mer än 4GB minne).
Fedora är ett operativsystem som finns i 64-bitarsversion.

En processor för 64 bitar utför fler beräkningar per klockfrekvens än vad en motsvarande 32-bitars gör.
För att få nytta av den högre hastigheten krävs att både operativsystem och program är gjorda för 64 bitar.
 
Re: Vilse i djung´len...

@lkerdun skrev:
Den här tråden blev nog, som vanligt, inget kul/lätt för dem som undrar över allt det som tas upp och undras över, minst för den som började tråden. Den ende som, jag tycker, gör "bäst" ifrån sig att förklara utan "tjafs" är den sista på alla 8(!) sidor.

När jag skrivit klart detta hann det bli 2 sidor till.

Författaren till frågan har ju ställt följdfrågor under tråden och hänger med och fortskrider med sitt kunskapsintagande, så Maria är nog inte olycklig.. :)

Ibland blir svar långa dock och ett kort och koncist svar kommer efter ett par tre svar på frågan - detta är dock svårt att kontrollera.. :)

// Jocke, gillar att skriva mycket ibland
 
FILM) (ulltand skrev:
Fedora är ett operativsystem som finns i 64-bitarsversion.

En processor för 64 bitar utför fler beräkningar per klockfrekvens än vad en motsvarande 32-bitars gör.
För att få nytta av den högre hastigheten krävs att både operativsystem och program är gjorda för 64 bitar.

Ok, så ingen ide att skaffa 64-bitarsversioner av sina favoritprogram även om man har tex AMD64 alltså, det var lite överraskande.
 
Re: Vilse i djung´len...

@lkerdun skrev:
Den här tråden blev nog, som vanligt, inget kul/lätt för dem som undrar över allt det som tas upp och undras över, minst för den som började tråden. Den ende som, jag tycker, gör "bäst" ifrån sig att förklara utan "tjafs" är den sista på alla 8(!) sidor, Peter Werner "Damocles".

När jag skrivit klart detta hann det bli 2 sidor till.

Håller nog inte med (även om ett par personer föll för det vanliga "du skrev ju att, och jag skrev minsann"), det finns ovanligt mycket matnyttigt i denna diskussion för datorköparen, tillräkligt för att skriva en artikel.
 
iSolen.se skrev:
Ok, så ingen ide att skaffa 64-bitarsversioner av sina favoritprogram även om man har tex AMD64 alltså, det var lite överraskande.
Du kan nog inte ens köra ett 64-bitarsprogram om inte ditt operativsystem stödjer det.

Ang skillnaden mellan 32 o 64-bitarsprocessorer så är den snarare att en 64-bitarsprocessor gör noggrannare beräkningar, inte fler.
Men programmen kan utnyttja det så att resultatet blir fler beräkningar.
 
Joakim A skrev:
Firewire 1: 400 Mbit

Firewire 2: 800 Mbit (har precis kommit ut)

USB 1.1: 12 Mbit

USB 2.0: 480 Mbit

// Jocke

Tillägg: USB2.0 är upp till 480Mb/s, väldigt ofta är det USB2.0 interface men farten är betydligt lägre. Med 480Mbit/s dvs ~ 50MByte/s borde ett 512MB minneskort tömmas på drygt 10 sekunder. Slutsats: Kör FireWire om man kan välja.
 
FILM) (ulltand skrev:
Du kan nog inte ens köra ett 64-bitarsprogram om inte ditt operativsystem stödjer det.

Ang skillnaden mellan 32 o 64-bitarsprocessorer så är den snarare att en 64-bitarsprocessor gör noggrannare beräkningar, inte fler.
Men programmen kan utnyttja det så att resultatet blir fler beräkningar.

Ja det stämmer för flyttal, men du kan också jobba med åtta byte i taget istället för fyra vilket man drar fördel av vid filtreringar o dyl.
 
FILM) (ulltand skrev:
Du kan nog inte ens köra ett 64-bitarsprogram om inte ditt operativsystem stödjer det.

Ang skillnaden mellan 32 o 64-bitarsprocessorer så är den snarare att en 64-bitarsprocessor gör noggrannare beräkningar, inte fler.
Men programmen kan utnyttja det så att resultatet blir fler beräkningar.

Det beror på hur man ser det. En 32bitars processor som beräknar ett flyttal med 64bitars noggrannhet måste ju utföra 2 operationer, medans en 64 bitarsprocessor kan utföra den beräkningen med 1 operation. Påsåvis kan man nog påstå att den (64bitars processorn) utför fler operationer per tidsenhet.
 
qvirre skrev:
Det beror på hur man ser det. En 32bitars processor som beräknar ett flyttal med 64bitars noggrannhet måste ju utföra 2 operationer, medans en 64 bitarsprocessor kan utföra den beräkningen med 1 operation. Påsåvis kan man nog påstå att den (64bitars processorn) utför fler operationer per tidsenhet.

En annan möjlighet som jag misstänker kommer finnas med i PS64 är möjligheten att köra alla filter även i 16-bitarsläget. 16x3=48, dvs en pixel kan behandlas med 1 operation.
 
16-bitars varianten tror jag inte på.
Det skulle betyda att PS försöker behandla processorna som tre logiska enheter. Det blir nog görmycket overhead beräkningar för att hålla ihopp allt.
 
Nome Nescio skrev:
16-bitars varianten tror jag inte på.
Det skulle betyda att PS försöker behandla processorna som tre logiska enheter. Det blir nog görmycket overhead beräkningar för att hålla ihopp allt.

Tre logiska enheter? Det är nog för krångligt, däremot den som skiver filteralgoritmen bör kunna utnyttja 48 eller varför inte alla 64 bitarna. Sånt höll jag själv på med i övergången från 8-bitars till 16-bitars data en gång i tiden, iofs assembler men filter kodas väl fortfarande i assembler för max prestanda?
 
"Magnus Alkerdun (@lkerdun) skrev:
Den här tråden blev nog, som vanligt, inget kul/lätt för dem som undrar över allt det som tas upp och undras över, minst för den som började tråden. Den ende som, jag tycker, gör "bäst" ifrån sig att förklara utan "tjafs" är den sista på alla 8(!) sidor.

När jag skrivit klart detta hann det bli 2 sidor till."
--------------------------------------------------------------------------------

"Författaren till frågan har ju ställt följdfrågor under tråden och hänger med och fortskrider med sitt kunskapsintagande, så Maria är nog inte olycklig.. :)

Ibland blir svar långa dock och ett kort och koncist svar kommer efter ett par tre svar på frågan - detta är dock svårt att kontrollera.. :)

// Jocke, gillar att skriva mycket ibland"

Tack Jocke!
Måste ju säga att det blev en stor respons i detta ämne! Kul tycker jag som lär mig jättemycket på denna diskussion och det är det nog flera som gör. Det är intressant och jag är inte olycklig som somliga andra tror!

Jag har en fråga till ang det som är skrivet nedan:

--------------------------------------------------------------------------------
Ulf Johansson (FILM) (ulltand) skrev:
Du kan nog inte ens köra ett 64-bitarsprogram om inte ditt operativsystem stödjer det.

Ang skillnaden mellan 32 o 64-bitarsprocessorer så är den snarare att en 64-bitarsprocessor gör noggrannare beräkningar, inte fler.
Men programmen kan utnyttja det så att resultatet blir fler beräkningar.
-------------------------------------------------


"Det beror på hur man ser det. En 32bitars processor som beräknar ett flyttal med 64bitars noggrannhet måste ju utföra 2 operationer, medans en 64 bitarsprocessor kan utföra den beräkningen med 1 operation. Påsåvis kan man nog påstå att den (64bitars processorn) utför fler operationer per tidsenhet."


Vad menas med flyttal??

(Varför kan man inte i dessa forum svara med vilket citat man vill och inte bara det senaste som skrevs varje gång?)

Maria
 
Mamo skrev:
[B
--------------------------------------------------------------------------------

Vad menas med flyttal??

(Varför kan man inte i dessa forum svara med vilket citat man vill och inte bara det senaste som skrevs varje gång?)

Maria [/B]

Det ska gå att klicka på det inlägg du ville citera men är det många så är det väl bara att klippa och klistra. Använd gärna -Quote- och andra markeringar för att skilja din text från citatet.

Flyttal är tal som inte är heltal dvs decimaltal, tex 234,3945345435252312. Det finns en speciell enhet i CPUn som jobbar med detta.

Pixlarna i en bild representeras av heltal, oftast tre tal, 0-255 (åtta bitar), ett tal för varje färg men det sker en gradvis övergång från 8, till 12 till 16 bitar.
 
iSolen.se skrev:
Det ska gå att klicka på det inlägg du ville citera men är det många så är det väl bara att klippa och klistra. Använd gärna -Quote- och andra markeringar för att skilja din text från citatet.

Flyttal är tal som inte är heltal dvs decimaltal, tex 234,3945345435252312. Det finns en speciell enhet i CPUn som jobbar med detta.

Pixlarna i en bild representeras av heltal, oftast tre tal, 0-255 (åtta bitar), ett tal för varje färg men det sker en gradvis övergång från 8, till 12 till 16 bitar.

Tack för förklaringen. Men vad repressenterar dessa flyttal och var ser man dem?
 
Mamo skrev:
Tack för förklaringen. Men vad repressenterar dessa flyttal och var ser man dem?

Det är ungefär som att fråga vad man använder en kniv till. Dvs till allt som behöver skäras. :)

Det är tal som används vid alla beräkningar som inte är heltal :)

Snälla någon, kom med en bättre förklaring.
 
Damocles skrev:
Grafik och skärm
Köp en bra skärm. En sådan kan överleva flera system. Grafikkorten är generellt sett bra rakt över, men det skiljer fortfarande en hel del på skärmsidan. Grafikminne spelar idag nästan ingen roll om du inte spelar eller använder andra realtidsapplikationer i 3D. Men många dyrare kort har även bättre RAMDAC's och kopplingar även om skillnaderna har blivit mindre, speciellt med DVI.

Det är diskuterat i flera andra trådar om skärmval, TFT eller CRT. Jag har fått den uppfattningen att de flesta här på fotosidan förordar CRT-skärmar.

Ute i handeln, onoff mfl förordar TFT-skärmar och påstår att dessa är lika bra som CRT när det kommer till bildbehandling och färgåtergivning. Vad ska man tro? Då jag tittat i butiken på olika skärmar och påpekat att en skärm i raden verkar mörkare och sämre än en annan så säger de att alla skärmar är uppkopplade till samma dator. Att det beror på att den som jag upplever som bra är först i raden av skärmar som är uppkopplade till datorn och att den jag upplevt som sämre är sist i raden? Var det nån som fattade detta? De förordar även att den dyraste skärmen är den bästa. Men de vill ju tjäna pengar och dessutom är man tjej och då förutsätter de att man inte vet så mycket om datorer och går på vad som helst!

Till slut: Vad har en skärms hastighet för betydelse och vad ska man tänka på när man skall köpa en skärm?

Vad är RAMDAC föresten?
 
Mamo skrev:
Det är diskuterat i flera andra trådar om skärmval, TFT eller CRT. Jag har fått den uppfattningen att de flesta här på fotosidan förordar CRT-skärmar.

Ute i handeln, onoff mfl förordar TFT-skärmar och påstår att dessa är lika bra som CRT när det kommer till bildbehandling och färgåtergivning. Vad ska man tro? Då jag tittat i butiken på olika skärmar och påpekat att en skärm i raden verkar mörkare och sämre än en annan så säger de att alla skärmar är uppkopplade till samma dator. Att det beror på att den som jag upplever som bra är först i raden av skärmar som är uppkopplade till datorn och att den jag upplevt som sämre är sist i raden? Var det nån som fattade detta? De förordar även att den dyraste skärmen är den bästa. Men de vill ju tjäna pengar och dessutom är man tjej och då förutsätter de att man inte vet så mycket om datorer och går på vad som helst!

Till slut: Vad har en skärms hastighet för betydelse och vad ska man tänka på när man skall köpa en skärm?

Vad är RAMDAC föresten?

Det finns en hel del diskussioner i forumen här på fotosidan sök runt lite.

Din sista fråga om hastiget är lättare att svara på: Ska du köra bildbehandling behöver du inte en snabb skärm. Ska du köra spel eller titta på video krävs kanske 8ms för spel och 12ms för film.

Som jämförelse har en CRT 1ms i svarstid.
 
iSolen.se skrev:
Det finns en hel del diskussioner i forumen här på fotosidan sök runt lite.

Din sista fråga om hastiget är lättare att svara på: Ska du köra bildbehandling behöver du inte en snabb skärm. Ska du köra spel eller titta på video krävs kanske 8ms för spel och 12ms för film.

Som jämförelse har en CRT 1ms i svarstid.

Även detta kan ju nyanseras något och det beror på vilka krav man ställer. Är man ett counter-strike-freak så vill man nog ha så snabb som möjligt. Det är dock oftast inget problem att spela på något långsammare skärmar. Min Viewsonic har 16ms responstid och jag upplever inga eftersläpningar whatsoever varken när jag spelar spel eller ser på video men då är jag heller ingen spelfantast. Skärmar har det dock skrivits många spalter om här. Jag är av den uppfattningen att många av de nyare tft-skärmarna går alldeles utmärkt att använda till bildbehandling.
 
Ang TFT o CRT
Det har ändrats rätt mycket på sista två åren. För hemmabruk är det nog hugget som stucket så länge man lägger en vettig summa pengar, alltså hoppar över de lägsta segmentet på båda sidor. Idag är det rätt ok med TFT, för proffsbruk så är fortfarande CRT billigare även om det finns ung. lika bra TFT skärmar idag.

Det är mest en prisfråga. Du får mer en större skärm för samma pengar om du väljer CRT, dock är den djupare och tyngre också, i vissa fall bättre. Det man får göra är att titta ut några skärmar och sedan kolla på nätet efter någon test.


Vad är RAMDAC föresten?
Det är ett det chip på grafikkortet som konverterar den digitala bilden till en analog bild för visning på en analog monitor(alltså inte TFT som körs på DVI-kontakten). Är den för långsam så kan du inte köra så höga upplösningar eller en ordentlig uppdateringsfrekvens på skärmen.

Sedan kan denna vara av för dålig kvalite, då får den inte fram den vågform som den analoga signalen ska ha, vilket i sin tur innebär att t.ex. bokstäver inte blir skarpa på skärmen utan kan se lite ofokuserade ut.

För låg uppdateringsfrekvens på en CRT ger många problem såsom trötta ögon och dylikt då skärmbilden helt enkelt ritas upp så många gånger / sekund. Om den är för låg så ser skärmen ut att blinka väldigt snabbt, är den hög nog så hinner inte fosforpunkterna slocka lika mycket imellan och bilden upplevs som stadigare och mer vilsam.

Observera att detta inte gäller på TFT skärmar som alltid lyser. På dessa skärmar används uppdateringsfrekvensen för att tala om hur många gånger innehållet på skärmen kan ändras. Det är ett av skälen till att dessa upplevs som mer vilsamma för ögonen.

Sedan har du ställtiden(Rise/fall-times) vilken anger hur snabbt en pixel kan tändas släckas. Denna tid är viktig då du som andra redan har skrivit kan få skuggtider. På större skärmar är dessa oftast långsammare och vissa tillverkare luras genom att bara angå Rise-time och inte hela cykeln, varpå tiden plötsligt halveras.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.