Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dashkamera som inte räknas som olaga kameraövervakning

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, det förekommer såklart, men det vanligaste användningsområdet är nog dokumentation av olyckor (fast kanske inte i Sverige). För underhållning är en actionkamera att föredra, då de i allmänhet ger en mycket högre filmkvalitet ...

https://youtu.be/0cv6zFCwy-A

Jag (och kanske andra) har använt termen "dashcam" som en generell benämning på en kamera som sitter monterad i en bil med sikt framåt, men du har förstås rätt i att det egentligen är en benämning på en specifik sorts kamera.
 
Jag (och kanske andra) har använt termen "dashcam" som en generell benämning på en kamera som sitter monterad i en bil med sikt framåt, men du har förstås rätt i att det egentligen är en benämning på en specifik sorts kamera.

Japp. Dashcam är en speciell typ av kamera, även om det finns andra kameror som går att montera på samma sätt. En actionkamera brukar i allmänhet inte alltid vara monterad på samma plats, och aktiveras i allmänhet med syftet att göra en film av något specifikt, medans en dashcam filmar konstant.
 
Japp. Dashcam är en speciell typ av kamera, även om det finns andra kameror som går att montera på samma sätt. En actionkamera brukar i allmänhet inte alltid vara monterad på samma plats, och aktiveras i allmänhet med syftet att göra en film av något specifikt, medans en dashcam filmar konstant.

Om en kamera med bättre prestanda monteras i bilen för samma användning blir väl ändå den också en dashcam...om det nu spelar roll, den kommer klassas som övervakningskamera oavsett namn.
 
Det som fick mig att till slut få ändan ur vagnen och montera en kamera var Lisa Holm mordet i somras. Jag åkte förbi strax efter att mordet hade skett och mitt minne säger mig en del konstiga saker, men det kan också vara minnen från en tidigare resa samma vecka, fast det tror jag inte… (Jag tipsade i alla fall polisen och lade till brasklappen att det kunde vara fel). Efter det beställde jag en kamera.

Kameran filmar kontinuerligt när tändningen är på, men bortsett från kontroller av att allt fungerar så har jag varken sparat eller tiitat på något material. Så tror jag att det fungerar för de flesta.
 
Det som fick mig att till slut få ändan ur vagnen och montera en kamera var Lisa Holm mordet i somras. Jag åkte förbi strax efter att mordet hade skett och mitt minne säger mig en del konstiga saker, men det kan också vara minnen från en tidigare resa samma vecka, fast det tror jag inte… (Jag tipsade i alla fall polisen och lade till brasklappen att det kunde vara fel). Efter det beställde jag en kamera.

Kameran filmar kontinuerligt när tändningen är på, men bortsett från kontroller av att allt fungerar så har jag varken sparat eller tiitat på något material. Så tror jag att det fungerar för de flesta.

Och du är medveten om att det är olagligt?

Bara så du tar en medveten risk.
 
Google Glass är kanske en bättre grunka att skaffa. Då kan man väl spela in allt man ser hela tiden?

Dessutom tror jag inte att den är olaglig att använda i en bil.
 
Nu tar i alla fall HFD upp frågan.

http://www.hogstaforvaltningsdomstolen.se/Templates/Pages/DV_News.aspx?id=48245

Den fråga i målet som har lett till att Högsta förvaltningsdomstolen meddelat prövningstillstånd gäller om en fordonsmonterad mobiltelefonkamera utgör en sådan övervakningskamera som avses i 2 § kameraövervakningslagen 2013:460. (Mål nr 4110-15, Kammarrätten i Göteborgs mål nr 1674-15)

Måtte de hantera detta sansat och inte fastna i denna nippriga nervösa tolkningen som DI et al. ständigt gör.
 
Nu tar i alla fall HFD upp frågan.

http://www.hogstaforvaltningsdomstolen.se/Templates/Pages/DV_News.aspx?id=48245

Den fråga i målet som har lett till att Högsta förvaltningsdomstolen meddelat prövningstillstånd gäller om en fordonsmonterad mobiltelefonkamera utgör en sådan övervakningskamera som avses i 2 § kameraövervakningslagen 2013:460. (Mål nr 4110-15, Kammarrätten i Göteborgs mål nr 1674-15)

Måtte de hantera detta sansat och inte fastna i denna nippriga nervösa tolkningen som DI et al. ständigt gör.

Montera kamera på huvudet, axeln eller liknande. Samma problem för cyklister, olagligt att montera på styret men lagligt på hjälmen.
 
Ja, så kan det kanske vara. Jag brukar ibland bli lite småförvånad när jag hör talas om en tingsrättsdom och inte sällan brukar domen sen ändras i hovrätten.


Jag tror att högre rättsinstanser i större utrsträckning än lägre tolkar lagar med hjälp av förarbeten för att få ett hum om lagstiftarens intentioner. Det innebär i så fall mindre bokstavstolkning av lagen och mer tolkning med andra medel.

Juridik är en vetenskap precis som naturvetenskapliga ämnen, med skillnaden att det är vi som hittat på lagarna. När lagarna väl finns så sysslar juridiken med att pröva dem, med mänskliga försöksdjur. Till skillnad från naturlagarna så kan de juridiska lagarna justeras om de inte är bra, förhoppningsvis i syfte att förbättra allas våra liv.

Kameraövervakning, PUL, upphovsrätt, ... allt det här är ganska nytt för ett rättsväsende som rökt cigarrer och druckit konjak sedan man anammade romarnas juridiska system. Så vi får nog se de närmaste årtiondena som en period av betatest för många lagar.

Juridikbloggen har många intressanta inlägg om hur det kan fungera, och ibland handlar det om ämnen som ligger oss fotografer nära hjärtat.

[Edit] Det ska förstås stå: "som ligger oss försöksdjur nära hjärtat"
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.