Annons

Darrig på handen

Produkter
(logga in för att koppla)
Darrig på handen.

Har samma bekymmer själv, svårt att hålla still kameran.
Vill man ha riktigt skarpa bilder och andvänder lågkänslig film, finns bara ett alternativ.
Använd stativ. Hellre släpa med sig ett stativ än att få oandvändbara bilder.

Ett tips som kan fungera ibland, är att använda motorn på kameran. Tag 3-4 bilder med motorn.
Oftast blir 1-2 bilden oskarp men bild 3-4 blir skarp.
Antagligen beror detta på att det är när man trycker ner avtryckaren som det blir skakigt.
 
Naturligtvis är ett stativ oslagbart. Att använda riktigt långa slutartider utan stativ är ju orimligt. Det handlar väl snarare om att kunna tänja lite på rekommendationerna. Rekommenderad längsta stutartid sägs vara 1/brännvidden, d.v.s. för ett 90mm objektiv blir det 1/90 sekund. Med stadig hand kanske man kan tänja till 1/45 eller 1/30.

Jag har alltid kameraväskan på axeln, att alltid släpa på ett stativ dessutom är inte ett rimligt alternativ för mig...

Angående avtryckningen har jag återigen fördel av att vara skytt. :)
När man skjuter är det mycket avgörande att man inte rycker till när man trycker av. För en fotograf innerbär det oftast bara att motivet flyttar sig en aning i sökaren. För en skytt innebär det att man missar.

Avtryckaren på en kamera är ganska hård. Min Canon 300 har ungefär lika hård avtryckare som trycket på ett sportskyttegevär, d.v.s. någonstans mellan ett halv och ett kilo. Att trycka så hårt utan att skaka till kräver lite träning.

Gör som sportskyttarna - torrträna. Stäng av kameran, och träna på att trycka av. Krama hårdare och hårdare till det klickar. Med lite träning kan man öka trycket tillräckligt jämnt och tillräckligt snabbt för att kunna trycka av när man vill utan att rycka till det minsta.
 
Vänta tills ni passerat 50år, då blir det ännu svårare att hålla kameran stilla. För mig har det blivit så i alla fall.
På frihand och 300mm tycker jag det funkar bättre om man håller i objektivet så långt fram som möjligt, lite störigt bara när främre delen roterar vid fokuseringen.
 
Micke_O skrev:
Är det någon som har ett bra tips om man är lite ostadig på handen? Detta i kombination med att man gillar lågkänslig film och har ljussvag optik är inte bra... Jag tycker inte att det är så lustigt att släpa på ett stativ jämt. Går det att "träna" bort på något sätt?

Jag hade liknande funderingar, och upptäckte Manfrottos lilla "Magic arm", som är en tvådelad arm med tillhörande kulled. Med en SuperClamp 035 blir det en ganska smidig kompromiss, som faktiskt lätt går ner INUTI väskan. Går att klämma fast på stolar, bord, dörrar, grenar, kofångare och allt möjligt.. Man låser båda kullederna och mitten med en enda ratt; ganska snabbjobbat. Bättre än inget i alla fall! Det har också hänt att jag använder det som enbensstöd, trycker det in i magen och tar ett djupt andetag.

/david
 
mipert skrev:
Var det inte under OS 1956 som en svensk blev diskad för att han druckit en lättöl innan pistolskyttet?
Det var OS i Mexiko 1968 och grenen var skjutmomentet i modern femkamp.
Ölet var nog starkare än lättöl.

Olle
 
.Z. skrev:
Jag är av nån anledning vänsterögd vilket med vissa kameror kan ställa till problem. Hade en gång en Nikon FE2 som måste ha frammatningsspaken utfälld i beredsskapsläge vid fotografering. Den tryckte mig då i pannan vilket gjorde att jag försökte lära mig att använda högerögat istället.

Jag upptäckte då att jag fick sämre stabilitet, kan bero på ovana men i vilket fall som helst så återgick jag till vänsterögat. En irriterande sak till är att jag kör näsan i displayen på digikameran vilket ger härliga fettfläckar.

Hur många är egentligen vänsterögda?

Jag med tyvärr pga att jag inte kan fokusera med höger öga. vilket är som sagt mycket störande med fettfläckarna. Plus att det känns lite instabilt med näsan i vägen...
Det borde tillverkas kameror för vänsterögda ;)
 
.Z. skrev:
Hur många är egentligen vänsterögda?

Jag är vänsterögd pga att jag har större synfel på högeröga så blir jag osäker när jag ska fokusera, allt är lika suddigt - så då har det blivit att jag har fått vänja mig vid att fota med vänsterögat.

Lite off topic, men hur gör man egentligen när man är vänsterhänt och ska fota? Måste man hålla kameran upp och ner då? För det kan ju inte vara så att endast högerhänta tycker om fotografi, då vänsterhänta sägs vara mer konstnärligt lagda :)
 
klang skrev:

Lite off topic, men hur gör man egentligen när man är vänsterhänt och ska fota? Måste man hålla kameran upp och ner då? För det kan ju inte vara så att endast högerhänta tycker om fotografi, då vänsterhänta sägs vara mer konstnärligt lagda :)

Jag är både vänsterögd och vänsterhänt och tycker vänsterögdheten är mer problematisk än vänsterhäntheten vid fotografering (jag är inte så gravt vänsterhänt att jag inte klarar att trycka på knappen med höger hand :). Kameran är ju trots allt betydligt lättare att hantera än saxar och annat elände..
 
Mänskligt stativ

Jag läste ett tips här någonstans på Fotosidan som fungerar hur bra som helst för mig: greppa kameran som vanligt med höger hand. Vänster hand lägger du på din högra axel (eller greppar om din högra överarm med), och sedan lägger du bara objektivet på din vänstra överarm. Klockrent, speciellt med långa objektiv.
 
oj oj

Efter att ha läst allt här så var jag ute och plåtade lite...
Jag har aldrig varit mer skakig..eller rättare sagt medveten om det kanske...
Försökte allt, tittade med 2 ögon, knep, tryckte och drog men kameran skakade som om det vore jordbävning.

Blir spännande att se hur det konner att se ut..
 
Olle skrev:
Det var OS i Mexiko 1968 och grenen var skjutmomentet i modern femkamp.
Ölet var nog starkare än lättöl.

Olle

Alledels riktigt och hans namn är Hans-Gunnar Liljenvall, En duktig analogelektroniklärare i Jönköping/Gislaved.

Det lämnades in en protest efter att svenskarna hade åkt hem.

Medaljerna fråntogs alltså i svenskarnas frånvaro.

Har glömt vem som mutade till sig medaljen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.