Annons

Dammkorn i nytt objektiv, Ef 85/1.8

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Fick idag mitt splitternya Ef 85/1.8. När jag tittar genom objektivet kan upptäckte jag 2 små dammkorn i objektivet.

Visst, de är jävligt små, och syns inte i alla betraktningsvinklar, men är det sådant man skall acceptera? Påverkar de bildresultatet på nåt sätt?
 
tycker verkligen inte det för ett sådant obejktiv..

kanske kitet men knappast där heller om det är "nytt".
 
Illa! nej jag tycker verkligen inte man ska acceptera damm inuti ett nytt objektiv. Om det påverkar bildresultatet? självklart. Men det är inte självklart att du med blotta ögat kan se det dock.
 
Naile skrev:
Illa! nej jag tycker verkligen inte man ska acceptera damm inuti ett nytt objektiv. Om det påverkar bildresultatet? självklart. Men det är inte självklart att du med blotta ögat kan se det dock.

Vet inte heller om det verkligen kan påverka bildresultatet. Det är bara synligt om man granskar noga, men det är ju ändå irriterande just för att det är helt nytt.

Ska nog ta och ringa Hegethorns imorgon bitti...
 
Jeg hadde samme problem. Men det gikk på garantien. Så jeg var jo overlycklig når jeg kom hjem og skulle slippe den rakkarns svarta pricken når jeg varit på canon verkstaden... Men nei. De kom fortfarande prick på bildene, på samma sted:( Så var det en her om dagen som såg at det fortfarande var kvar prick i sjelve objektivet. Han menet det var svart fra den svarta plastikken inne i objektivet. Har inte hunnit vara tilbaka med det ennå,så jeg vet ikke hva de sier om det, men er det noen som hørt om det førr? At det ska være noen mulighet det kommer plast eller farge in på sjelve linsene? Fryktelig irretabelt er det i alle fall...
Så jeg ville gått til et canon verksted og fått det dokumentert om jeg var deg. Så du har lite å slå i bordet med om det inte går bort, som for meg.
 
kan det vara så att det är i princip omöjligt att få ett objektiv som är helt dammfritt?

Ja menar, även om jag nu får ett nytt är det ju inget som säger att det inte sitter ett litet korn i det också?
 
Før min del så er det nog ikke damm:( Det sitter på samma stelle, och jeg såg det ikke først, men nå når jeg ser ned i objektivet så ser jeg det jo som en liten svart prick...Jeg fikk ikke nytt objektiv, men dem rengjorde alt. Det var veldig fin service, men er jo besviken for det. Er du sikker på det er damm?
 
Lena-a skrev:
Før min del så er det nog ikke damm:( Det sitter på samma stelle, och jeg såg det ikke først, men nå når jeg ser ned i objektivet så ser jeg det jo som en liten svart prick...Jeg fikk ikke nytt objektiv, men dem rengjorde alt. Det var veldig fin service, men er jo besviken for det. Er du sikker på det er damm?

Ser precis ut som ett dammkorn i alla fall. Ibland när jag kollar ser det lite ut som en reflektion också, men tar jag bort bakre locket syns det hela tiden när jag vrider och vänder på objektivet.
 
mange78 skrev:
Ser precis ut som ett dammkorn i alla fall. Ibland när jag kollar ser det lite ut som en reflektion också, men tar jag bort bakre locket syns det hela tiden när jag vrider och vänder på objektivet.
Hos meg så er det liksom bara en svart liten rund prick. som ett jættelitet svart sandkorn. Men hadde jeg vart dig så hadde jeg uansett åkt til canon verkstedet. Synd om det er noe annet og du ikke sier ifra med en gang. Har du tur så er det jo damm.Om man nu kan kalla det tur i det sammenhenget:)
 
Du kan ju ta några bilder med minsta bländaren på en jämnfärgad yta och se om du märker någon liten prick någonstans. Gör du det är det nog damm på sensorn! ;-)

Ärligt talat tror jag risken att ett dammkorn har betydelse är mikroskopisk. På äldre objektiv fanns det ibland små, små bubblor i glaset, och det var ett bra tecken, för de fanns oftast på dyra objektiv med fint glas!

Ingenting inuti objektivet avbildas skarpt, så det enda det kan göra är att sänka kontrasten någon liten del av en promille, eller om det är ett mycket reflekterande dammkorn, skapa ströljus.

Sov lugnt och sluta leta dammkorn!

/Pontus
 
Tack Pontus!

Jag försökte komma på hur jag skulle formulera ungefär samma svar utan att bli påhoppad, men nu behöver jag inte det längre ;)

Fast det kanske är så att vissa dammkorn i objektivet syns bättre än andra ...
 
AFE skrev:
Fast det kanske är så att vissa dammkorn i objektivet syns bättre än andra ...
Nu är inte jag någon optik-guru, men jag har bestämt för mig att ett dammkorn eller liknande prick måste befinna sig en bit framför frontlisen eller en bit bakom bakre linsen för att kunna avbildas som en prick och då ska man blända ner riktigt mycket för att maximera skärpedjupet. Har svårt att tänka mig en plats inuti ett objektiv där ett dammkorn skulle kunna inverka menligt.

/Pontus

PS. Samma sak med repor på linserna. De påverkar inte bilden mer än att de kan skapa brytningseffekter och ströljus. Gör de det kan man fylla i dem med svart färg (och jag skojar inte!) DS.
 
Pongu skrev:
Gör du det är det nog damm på sensorn! ;-)
/Pontus

Hmm, kul och se att alla förutsätter att man är digital numera ;-)!

Själv är jag fortfarande del av en minoritet som håller på med film, så sensorer och liknande är ingenting som besvärar mig än så länge.

Tack föra alla synåunkter i alla fall!
 
Har svårt att tänka mig en plats inuti ett objektiv där ett dammkorn skulle kunna inverka menligt.

For meg så er det noe av det første man ser på bildene:( Den j-vla sorte prikken. Vet ikke hva som er mest irretabelt, når den er svart og skarp, eller når den er stor og mer diffus=-O Jeg kan ikke noe om optikk, og tenkte ikke kjefte på noen eller jage opp noen stemning:) Men jeg synes det var kjipt når jeg betalt mye penger for noe, og så gikk det ikke bort når jeg leverte inn for rens. For det sitter på samme plass.... Er jo ikke morsomt å måtte redigere hvert bilde der man ser litt himmel:/ (det var derfor jeg spurte om noen hørt noe om det kan være noen type dråper fra plastikk eller farge) Men tror jeg ringer inn til dem nå jeg så får jeg kansje litt mer svar:)
 
Har svårt att tänka mig en plats inuti ett objektiv där ett dammkorn skulle kunna inverka menligt.

For meg så er det noe av det første man ser på bildene:( Den j-vla sorte prikken. Vet ikke hva som er mest irretabelt, når den er svart og skarp, eller når den er stor og mer diffus=-O Jeg kan ikke noe om optikk, og tenkte ikke kjefte på noen eller jage opp noen stemning:) Men jeg synes det var kjipt når jeg betalt mye penger for noe, og så gikk det ikke bort når jeg leverte inn for rens. For det sitter på samme plass.... Er jo ikke morsomt å måtte redigere hvert bilde der man ser litt himmel:/ (det var derfor jeg spurte om noen hørt noe om det kan være noen type dråper fra plastikk eller farge) Men tror jeg ringer inn til dem nå jeg så får jeg kansje litt mer svar:)
 
Lena-a skrev:
Hos meg så er det liksom bara en svart liten rund prick. som ett jættelitet svart sandkorn. Men hadde jeg vart dig så hadde jeg uansett åkt til canon verkstedet. Synd om det er noe annet og du ikke sier ifra med en gang. Har du tur så er det jo damm.Om man nu kan kalla det tur i det sammenhenget:)

Vad är det för objektiv du har?
 
Lena-a skrev:
For meg så er det noe av det første man ser på bildene:( Den j-vla sorte prikken. Vet ikke hva som er mest irretabelt, når den er svart og skarp, eller når den er stor og mer diffus=-O Jeg kan ikke noe om optikk, og tenkte ikke kjefte på noen eller jage opp noen stemning:) Men jeg synes det var kjipt når jeg betalt mye penger for noe, og så gikk det ikke bort når jeg leverte inn for rens. For det sitter på samme plass.... Er jo ikke morsomt å måtte redigere hvert bilde der man ser litt himmel:/ (det var derfor jeg spurte om noen hørt noe om det kan være noen type dråper fra plastikk eller farge) Men tror jeg ringer inn til dem nå jeg så får jeg kansje litt mer svar:)
Jag tror inte att ditt problem har med objektivet at göra, men självklart kan jag ha fel. Har du testat med ett annat objektiv? Kanske finns pricken där ändå? Då får du rengöra kameran.

/Pontus
 
mange78 skrev:
Fick idag mitt splitternya Ef 85/1.8. När jag tittar genom objektivet kan upptäckte jag 2 små dammkorn i objektivet.

Visst, de är jävligt små, och syns inte i alla betraktningsvinklar, men är det sådant man skall acceptera? Påverkar de bildresultatet på nåt sätt?


Beror såklart på hur små kornen är.. Alla damkorn är ju små ---> tills de blir damrotta:)


Jag tror ärligt talat att det inte stör objektivet alls. Jag tror att det är sämre ju längre bak i linspaketet de sitter..

Men det är klart att du som kund skall vara nöjd.

Skulle vi alla medlemmar på fs granska vår objektiv in i minsta lilla detalj så skulle vi nog rättså lätt kunna samla ihop till ngr damrottor!

MVH Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.