Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Dammkorn i nytt objektiv, Ef 85/1.8
- Trådstartare mange78
- Start datum
Smirre
Aktiv medlem
Mitt 85/1,8 har ju några år på nacken och det finns rätt mycket damm inne i det, jag har inte märkt av något problem pga. just dammet, bilderna blir skarpa och fina med objektivet, däremot så skulle dammet kunna uppvisas om liten bländaröppning används, men det är sällan jag använder liten bländaröppning med detta objektiv, jag vill ha den fina bokehn i bakrunden.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Det lär ju också vara i stigande grad alvarligt ju lägre bak i linspaketen det sitter dam,,,
Bättre ju längre fram det är alltså!
Bättre ju längre fram det är alltså!
Pongu
Aktiv medlem
Ska det synas ska det ju sitta på bakersta linsen vid f/22, men jag är inte alls säker på att det avbildas som damm ändå. Skräp som avbildas som prickar brukar sitta mycket nära sensorn.
Lite damm inuti objektivet skulle jag strunta i, liksom jag struntar i några repor på frontlinsen. När jag körde AI-S-objektiv till Nikon brukade jag leta efter dessa eftersom de var billigare, ofta halva priset, och lika bra. Betydligt större inverkan har ett nästan osynligt dammlager på frontlinsen, eftersom det sänker kontrasten mycket mera än en ordentlig repa.
/Pontus
Lite damm inuti objektivet skulle jag strunta i, liksom jag struntar i några repor på frontlinsen. När jag körde AI-S-objektiv till Nikon brukade jag leta efter dessa eftersom de var billigare, ofta halva priset, och lika bra. Betydligt större inverkan har ett nästan osynligt dammlager på frontlinsen, eftersom det sänker kontrasten mycket mera än en ordentlig repa.
/Pontus
Pongu
Aktiv medlem
Pongu skrev:
PS. Samma sak med repor på linserna. De påverkar inte bilden mer än att de kan skapa brytningseffekter och ströljus. Gör de det kan man fylla i dem med svart färg (och jag skojar inte!) DS.
Pongu
Aktiv medlem
Det är lugnt! Jag kunde bara inte låta bli... ;-)diver1 skrev:
Får skylla på att visa nya/olästa inte funkar riktigt som det skall
/Pontus
Pelle www.andno1.se
Aktiv medlem
reklamera!
Bara att skicka tillbaka! Jag hade damm i mitt 70-200, 2,8. Typ bara ett eller 2 dammkorn. Jag skicka tillbaka det direkt till stället där jag köpt det och fick ett nytt omgående.
Bara att skicka tillbaka! Jag hade damm i mitt 70-200, 2,8. Typ bara ett eller 2 dammkorn. Jag skicka tillbaka det direkt till stället där jag köpt det och fick ett nytt omgående.
mange78
Aktiv medlem
Re: reklamera!
Jodå, har skickat tillbaks det och det befinner sig just nu på service!
är det någon som vet om det krävs ett komplicerat ingrepp för att fixa till det här med damm i objektiv?
Anledningen till att jag valde att serva det istället för att få ett nytt var just att ett nytt inte garanterar att det är dammfritt.
Pelle www.andno1.se skrev:
Jodå, har skickat tillbaks det och det befinner sig just nu på service!
är det någon som vet om det krävs ett komplicerat ingrepp för att fixa till det här med damm i objektiv?
Anledningen till att jag valde att serva det istället för att få ett nytt var just att ett nytt inte garanterar att det är dammfritt.