ANNONS
Annons

Dammkorn i nytt objektiv, Ef 85/1.8

Produkter
(logga in för att koppla)
Lite uppdatering...

Skickade tillbaka gluggen igår till butik och bestämde mig för att låta Canon åtgärda detta. Killen jag pratade med trodde att det kunde fixas med vändande post, så det verkar ju lovande!
 
Mitt 85/1,8 har ju några år på nacken och det finns rätt mycket damm inne i det, jag har inte märkt av något problem pga. just dammet, bilderna blir skarpa och fina med objektivet, däremot så skulle dammet kunna uppvisas om liten bländaröppning används, men det är sällan jag använder liten bländaröppning med detta objektiv, jag vill ha den fina bokehn i bakrunden.
 
Det lär ju också vara i stigande grad alvarligt ju lägre bak i linspaketen det sitter dam,,,

Bättre ju längre fram det är alltså!
 
Ska det synas ska det ju sitta på bakersta linsen vid f/22, men jag är inte alls säker på att det avbildas som damm ändå. Skräp som avbildas som prickar brukar sitta mycket nära sensorn.

Lite damm inuti objektivet skulle jag strunta i, liksom jag struntar i några repor på frontlinsen. När jag körde AI-S-objektiv till Nikon brukade jag leta efter dessa eftersom de var billigare, ofta halva priset, och lika bra. Betydligt större inverkan har ett nästan osynligt dammlager på frontlinsen, eftersom det sänker kontrasten mycket mera än en ordentlig repa.

/Pontus
 
Är det en riktigt kraftig repa på frontlinsen kan man tom. fylla i den med svart tuschpenna och få bort mycket av störningarna i bilden.
 
reklamera!

Bara att skicka tillbaka! Jag hade damm i mitt 70-200, 2,8. Typ bara ett eller 2 dammkorn. Jag skicka tillbaka det direkt till stället där jag köpt det och fick ett nytt omgående.
 
Re: reklamera!

Pelle www.andno1.se skrev:
Bara att skicka tillbaka! Jag hade damm i mitt 70-200, 2,8. Typ bara ett eller 2 dammkorn. Jag skicka tillbaka det direkt till stället där jag köpt det och fick ett nytt omgående.

Jodå, har skickat tillbaks det och det befinner sig just nu på service!

är det någon som vet om det krävs ett komplicerat ingrepp för att fixa till det här med damm i objektiv?

Anledningen till att jag valde att serva det istället för att få ett nytt var just att ett nytt inte garanterar att det är dammfritt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.