Annons

Förslag på små Canon EF-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
28-105/3.5-4.5 (både ettan och tvåan) är större och tyngre än 24-70/4L IS USM. Gäller i än högre grad 28-135/3.5-5.6 IS USM.

Vidvinkelzoom och en ljusstark fast glugg blir knappast mindre/lättare men kanske roligare att släpa på.

Liten glugg.

40 mm 2.8 STM är nästan objektivlockstor, raktecknande , god bokeh trots att den inte är så ljusstark samt skarp. Enda felet är att den inte har IS. 24-70 mm är bra ,klart mindre än 24-105, och optiskt klart bättre. 16-35 mm är större och skarpare men med mindre omfång. Jag har erfarenhet av alla fyra . När jag skall fotografera landskap är 16-35 ett givet val, Mvh Åke

40 mm 2.8 STM är nästan objektivlockstor, raktecknande , god bokeh trots att den inte är så ljusstark samt skarp. Enda felet är att den inte har IS. 24-70 mm är bra ,klart mindre än 24-105, och optiskt klart bättre. 16-35 mm är större och skarpare men med mindre omfång. Jag har erfarenhet av alla fyra . När jag skall fotografera landskap är 16-35 ett givet val, Mvh Åke

Hur är 17-40mm? Mindre och lättare än 16-35mm men den verkar inte vara favorit i tråden...

Hur är 17-40mm? Mindre och lättare än 16-35mm men den verkar inte vara favorit i tråden...

17-40/4L är 15 år gammal, har betydligt sämre kantskärpa och är svårare att serva. Men den är vädertätad och skarp i mitten - inte konstigt att den varit populär till APS-C-kameror.

17-40/4L är 15 år gammal, har betydligt sämre kantskärpa och är svårare att serva. Men den är vädertätad och skarp i mitten - inte konstigt att den varit populär till APS-C-kameror.

Används med fördel med ett större motljusskydd på APS-C (som jag inte kommer ihåg namnet på), och fungerar då utmärkt. Det är dock lite onödigt stort.

Bilagor

• Tractor_2005-04-17.jpg
    Tractor_2005-04-17.jpg
    80.6 KB · Visningar: 23
Används med fördel med ett större motljusskydd på APS-C (som jag inte kommer ihåg namnet på), och fungerar då utmärkt. Det är dock lite onödigt stort.

Du tänker på motljusskyddet till EF 24/1,4 version 1. Det är djupare, men inte alls lika brett som det medlevererade motljusskyddet, vilket för att kombinationen lättare slinker ned i väskan.

17-40/4L är ett kul objektiv som går att komma över begagnat för vad som i sammanhanget får ses som struntsummor. Jag har en som får åka med om jag ska till trånga gamla stadsgator. Det är ungefär lika skarpt på bländare 4 som sigma 18-35/1.8 är på bländare 1.8. Det senare tecknar dock inte ut för fullformat.

17-40/4L är ungefär lika stort som 35/1.4L som är ungefär lika stort som 85/1.8 i bakvänt motljusskydd. Praktiskt när man ska packa effektivt.

Kompakta EF-objektiv

Ett alternativ som ännu inte nämnts är EF 50 compact macro f/2,5. Det sticker ut knappa halvcentimetern mindre än ett 35 mm med motljusskydd. Bildkvaliteten med det är ett av de bästa bland Canons alla objektiv.
JO

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar