Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dags igen att fota. Vilken Canon kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Lite nyfiken, varför sålde du din 5DMkII, för dålig bildkvalitet, för stor eller vad? Bytte du till en bättre kamera eller slutade du att plåta bara?
 
Men, jag är ju redan inlåst igen.... m .

På vilket sätt är du redan inlåst (har nog inte riktigt hängt med i svängarna här)?

Och min fotografering innefattar nog det mesta hade jag tänkt mig.

Svårt att ge en bra rekommendation kring de "kraven", men har du inte specifika behov av tex ultrasnabb AF så skulle jag nog hellre rekommendera dig ett mindre och smidigare spegellöst system för att just vara praktisk att ha med för att "fografera det mesta".

Jag gillar min fullformats DSLR:er, men använder de främst när jag fotar sport eller djur (kräver bättre AF), eller vid extremare behov av kort skärpedjup eller väldigt långa zoomar (som inte riktigt finns lika bra motsvarighet på den spegellösa sidan).

Mitt standardsystem nuförtiden är dock mina spegellösa APS-C-hus ifrån Fujifilm som oftast är de som får följa med på det mesta. Kan verkligen rekomendera dig att överväga något spegellöst system. Är nog det system jag kör på till 80%. Mycket fotoglädje med mina Fujifilmhus och min uppsättning Fujinonoptik!

Sedan så tycker jag även att m4/3 är ett riktigt trevligt spegellöst system som även det är väl värt att kika på och överväga. Finns mycket bra optik även inom det systemet.
 
På vilket sätt är du redan inlåst (har nog inte riktigt hängt med i svängarna här)?

Hängde inte heller med i den svängningen! Kan ju vara så att han är inkörd på Canon och absolut måste ha en Canon.

Jag föreslår att han tittar på en Sony A7II, ligger riktigt bra i pris och med Sigmas adapter kan han använda Sigmas gluggar för Canon (vissa)

//M
 
Lite nyfiken, varför sålde du din 5DMkII, för dålig bildkvalitet, för stor eller vad? Bytte du till en bättre kamera eller slutade du att plåta bara?

Tappade intresset helt. Sålde min MkI och köpte en ny MkII för att försöka få tillbaka intresset igen. Lite ny elektronik är ju alltid kul... Men nej, inte blev det bättre. Ungefär som att skaffa en sladdis när förhållandet knakar i fogarna...
Så jag sålde alltihopa.
 
Hängde inte heller med i den svängningen! Kan ju vara så att han är inkörd på Canon och absolut måste ha en Canon.

Jag föreslår att han tittar på en Sony A7II, ligger riktigt bra i pris och med Sigmas adapter kan han använda Sigmas gluggar för Canon (vissa)

//M

På förssta sidan står det att jag köpte mig en 6D, samt att jag nu även har ett 70-200/2,8 och Sigmas 180/2,8 macro.
Och att det blev Canon igen är nog för att jag redan var van vid dem. Och att jag inte visste mer om att nya seriösa alternativ fanns.
 
Hej.

Det finns lite gammalt liggandes under min profil. Kommer ihåg att jag var sjukt intresserad av macro där ett tag. Iofs även nu, men vill även testa annat...
 
Inte Canon - köp en kanonkamera!

Efter många Canonår köpte jag en Fujifilm XPRO-1 som sedan blev en XPRO-2. Det är en kanonkamera som är lätt att använda och mycket bärbar. Den ligger inte på hyllan som min 5D mkII numera göra.
 
Nu vet jag inte riktigt vad du menar? Till skillnad från t ex Sony så brukar väl inte Canons dyrare modeller gå ner i pris inom några månader? Mark III köpte jag ett år efter lanseringen för 31 tusen och det var ingen stor sänkning. Jag tror fyran kommer sjunka i pris tidigast om ett år och då högst marginellt, inte under 30 papp
Det varierar tydligen en del. Titta på prisutvecklingen på EOS 7D II.

Från knappt 18000:- vid lanseringen till knappt 10000:- idag. Om man tar hänsyn till att det är en stor readag idag så tycks "normalpriset" på EOS 7D II ligga på 12000 - 12500 idag.

Det handlar dock om ett par år och inte några månader, även om man kan se ett kraftigt prisfall den första månaden. Den ekonomiskt kloke tar lärdom av detta.

(EOS 7D II räknar jag till Canons dyrare modeller. Åtminstone när den lanserades. :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.