ANNONS
Annons

Dags att köpa ny datorskärm,vad ska jag ha för kontrast??

Produkter
(logga in för att koppla)
Man ska undvika alla TFT skärmar med så snabba responstider, då de har klart försämrad färgåtergivning. Ska du primärt köra bildbehandling, bildvisning osv bör du nog kika på helt annat.

Jag vet dock inte specifika modeller ännu, kikar runt lite själv just nu.

Edit: alla snabba var kanske till att ta i dock, men de flesta som är så snabba har sämre färgåtergivning iaf.

Senast ändrad:
Jag köpte en 19" version av den övre du hade länt till, och bilder ser för jävliga ut på den.
Så den fick bli en andra skärm och min gamla fick stå kvar.

Vet inget om kontrasten, bara att det ser hemskt ut. Vit ser alltid urfrätt ut trots att det inte är det, alla svarta nyanser ser kolsvart ut och färgerna är gurka (en grön nyans som bara inte går att få bort).
Plus att inställningarna för Gamma, färgton och färg kontroll är ett skämt.
Det är bara sånt som varm, kall osv värdelöst för foto arbete.

/Magnus

Du ska inte gå efter databladets uppgifter. Om du ska hitta en skärm att bli nöjd med ska du gå till en butik med stort urval och sedan ska du titta på bilder.

Välj ut 4-5 bilder på fotosidan som du har som referens och titta på samma bilder på de olika skärmarna.

T.ex.
- En med mycket mörka toner
- En med mycket ljusa toner
- En mycket färglad med många olika färger
- En med mycket kontrast

Se sedan till att få den skärm du väljer på öppet köp så att du i lugn och ro kan testa den hemma lite mer utan någon jobbig säljare som försöker få dig till ett avslut :)

Om du inte har extremt litet skrivbord så tycker jag även att du ska titta på och jämföra med några CRT-skärmar. Kanske inte känns lika "inne" som en platt skärm, men min erfarenhet är att för samma pengar får man mycket mer skärm (inte bara volymmässigt) med CRT än med TFT. I princip alla TFT-skärmar förutom riktiga high-end skärmar är sämre än en normalbra CRT.

mannbro skrev:
Min skärm har ett par år på nacken och jag har inte riktigt sonderat terängen sedan dess men om jag skulle köpa en ny skärm idag skulle jag nog titta närmare på t.ex. den här 21-tummaren från ViewSonics P (Professional)-serie:

Jag får ju ofta frågan om bra skärmar till ett rimligt pris och när jag föreslår en skärm för 10.000 kr eller mer blir det lite orimligt för en del. Jag har sett denna skärm för ett par år sedan och då var den helt OK.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar